Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-09, 22:46
  #1
Medlem
Mohaves avatar
I intervjun med Tucker Carlsson - https://tuckercarlson.com/the-vladimir-putin-interview/ - använder Putin den första halvtimmen till att föreläsa om Rysslands historia från 862, då svensken Rurik grundade riket, fram till våra dagar. Mycket intressant, tycker jag. Vad säger ni som kan något om detta om hans historieskrivning?

Han verkar hursomhelst kunna en hel del om detta. Få länders ledare skulle nog kunna leverera en sådan redogörelse för sitt lands historia, definitivt inte Ulf Kristersson.
Citera
2024-02-09, 22:48
  #2
Avstängd
KarimBenzema2015s avatar
Det var väl de första 25 minutrarna?
Citera
2024-02-09, 23:17
  #3
Medlem
Mohaves avatar
Säga vad man vill om Putin, men störd är han inte. Han har huvudet på skaft och imponerar i denna intervju med sina historiekunskaper. Men det finns säkert delar av hans historieskrivning som kan ifrågasättas. Det vore intressant om någon som kan rysk historia ville kommentera.
Citera
2024-02-10, 00:00
  #4
Medlem
Jordgubbes avatar
Eller helt enkelt som The Institute for the Study of War uttrycker saken, "Putin continued to propagate pseudo-history in an effort to deny Ukrainian statehood and nationhood" i sin analys av det mötet. Ni försöker sparka liv i en död häst.
Citera
2024-02-10, 00:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
I intervjun med Tucker Carlsson - https://tuckercarlson.com/the-vladimir-putin-interview/ - använder Putin den första halvtimmen till att föreläsa om Rysslands historia från 862, då svensken Rurik grundade riket, fram till våra dagar. Mycket intressant, tycker jag. Vad säger ni som kan något om detta om hans historieskrivning?

Han verkar hursomhelst kunna en hel del om detta. Få länders ledare skulle nog kunna leverera en sådan redogörelse för sitt lands historia, definitivt inte Ulf Kristersson.

Alla ryssar vet om Rurik...
Citera
2024-02-10, 00:16
  #6
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Eller helt enkelt som The Institute for the Study of War uttrycker saken, "Putin continued to propagate pseudo-history in an effort to deny Ukrainian statehood and nationhood" i sin analys av det mötet. Ni försöker sparka liv i en död häst.
Ett slappt avfärdande. Om det är "pseudo-history", så berätta gärna på vilka punkter Putin förfalskar historien?
Citera
2024-02-10, 00:40
  #7
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Alla ryssar vet om Rurik...

Såg en rubrik från Expressen: Putin: Fick gå in i Ukraina – tack vare svenske Rurik.

https://www.expressen.se/nyheter/var...rige-svensken/

Vi är nog skyldiga till allt elände på denna jord om man ska tro regimmedia. Allt kan härledas till den usla svensken
Citera
2024-02-10, 00:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Såg en rubrik från Expressen: Putin: Fick gå in i Ukraina – tack vare svenske Rurik.

https://www.expressen.se/nyheter/var...rige-svensken/

Vi är nog skyldiga till allt elände på denna jord om man ska tro regimmedia. Allt kan härledas till den usla svensken


Mmm, så egentligen är Ryssland svenskt. Vi borde hävda vår rätt?
Citera
2024-02-10, 01:07
  #9
Medlem
Vem hävdar idag Karpatoukrainas rätt som självständig stat? Denna stat som existerade i några timmar, innan den intogs av ungrarna 1939?

Historien skrivs av segrarna.
Citera
2024-02-10, 01:10
  #10
Medlem
Jag är ingen historiker om Ryssland. Men jag kan mitt svenska folks historia. Och det var vårt folk som grundade Kiev-riket genom vikingarna. Sen får nån Rysskännare och Ukrainare berätta fel. Vad säger Zelenskyj. En sak ska vi ha klart för oss det är att Azinazi-judarna har det som hemland förutom Israel. Fina människor.
Citera
2024-02-10, 01:11
  #11
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Mmm, så egentligen är Ryssland svenskt. Vi borde hävda vår rätt?
Ja! Och USA bör återlämna landet till indianerna osv. Frågan blir vid vilken tidpunkt man ska acceptera erövringar som oåterkalleliga.

Putins poäng verkar vara att Ukraina är en ganska nyskapad artificiell nation och stat utan egen historia. Ordet "Ukraina" härleds enligt honom till utbygd, utbygd från Polen, Ryssland och Ungern.

Intressant är hur han i intervjun antyder att inte bara Ryssland utan också Ungern och Polen kan ha rätt till delar av Ukraina.
Citera
2024-02-10, 01:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Jag är ingen historiker om Ryssland. Men jag kan mitt svenska folks historia. Och det var vårt folk som grundade Kiev-riket genom vikingarna. Sen får nån Rysskännare och Ukrainare berätta fel. Vad säger Zelenskyj. En sak ska vi ha klart för oss det är att Azinazi-judarna har det som hemland förutom Israel. Fina människor.

Kanske det bodde några där innan vikingarna fredligt kom och knackade på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback