Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-10, 06:50
  #1
Medlem
Silltunnas avatar
Ponera att någon stormar in i erat hem och ger sig på er med våld! Skulle då er hund ingripa och försvara er mot förövaren? Hur då tror ni? Skulle detsamma ske om ni blev angripna utanför hemmet, vid exempelvis en promenad?
Nämn även vad ni har för hundras, tack!
Citera
2024-02-10, 06:56
  #2
Moderator
Maviels avatar
Har retriever och chihuahuor. Båda två hade antagligen försvarat mig med sitt eget liv som insats även om småttingarna inte hade varit så framgångsrika.
Citera
2024-02-10, 07:45
  #3
Medlem
MaryGoores avatar
Hahaha! Nej.
Min dumskalle hade säkert hjälpt förövaren istället.
Citera
2024-02-10, 08:46
  #4
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag skulle tro det. Det är en mastiff med utpräglat vaktsinne. Nyligen så åkte det ned mycket is från vårt tak med ett brak, vårt barn hoppade då till av ljudet.

Vår hunds reaktion var att direkt skälla, sedan satt han på helspänn i säkerligen 30-60 min och vaktade. Han vägrade ta emot godis utan det var fullt fokus på att skydda oss från "fara".

Kommer det någon person lite väl nära eller någon som rör sig nära vår tomt så markerar han och söker sedan min reaktion för att se om jag ser det som hot eller ej.

Men det är omöjligt att helt veta förrän det är skarpt läge.
Citera
2024-02-10, 08:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har retriever och chihuahuor. Båda två hade antagligen försvarat mig med sitt eget liv som insats även om småttingarna inte hade varit så framgångsrika.
Nu ska vi inte underskatta våra små Chiuahuor. Mitt lille ettrige kan skrämma den tuffaste när hornen växer ut på henne...
Citera
2024-02-10, 08:58
  #6
Medlem
Har 2 cockerspaniel, de hade suttit i halsen på dem som skulle gjort vår familj illa, ute som inne
Citera
2024-02-10, 09:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Men det är omöjligt att helt veta förrän det är skarpt läge.
Det låter som om hen kan hoppa på vem som helst. Hoppas du bor i skogen så att hen aldrig behöver råka på andra människor.

Känner att vissa inte ska ha hundar, och att vissa hundar inte ska få vara sällskapsdjur.
Citera
2024-02-10, 09:30
  #8
Medlem
Vill så gärna tro att min kloke och tillgivne gamle corgi skulle ha gjort det.
Men ibland brukade sönerna och jag låtsasbråka just för att se hur vovven skulle reagera…
Det slutade med att hunden skällde ut mig, prompt. (Möjligen för ingjuta mod i mig 😁 )
Citera
2024-02-10, 09:47
  #9
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det låter som om hen kan hoppa på vem som helst. Hoppas du bor i skogen så att hen aldrig behöver råka på andra människor.

Känner att vissa inte ska ha hundar, och att vissa hundar inte ska få vara sällskapsdjur.

Självklart kan ingen veta helt säkert hur en hund reagerar första gången det är skarpt läge. Precis som du inte vet hur jag skulle reagera om jag blev överfallen.

Jag tror att min hund skulle skydda mig, ganska säker på det då jag sett tecken på det hela hennes liv.
Om vi möter exempelvis någon som är påverkad, huvklädd, vinglig, högljudd, kommer springande rakt emot (inte joggare), då går hon automatiskt in i skyddsläge och håller sig emellan den/de vi möter och mig.
Hon är en femårig, renrasig APBT / Amerikansk Pitbull Terrier.
Citera
2024-02-10, 09:49
  #10
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Vill så gärna tro att min kloke och tillgivne gamle corgi skulle ha gjort det.
Men ibland brukade sönerna och jag låtsasbråka just för att se hur vovven skulle reagera…
Det slutade med att hunden skällde ut mig, prompt. (Möjligen för ingjuta mod i mig 😁 )
En hund är inte dum, dom är ofta experter på att läsa kroppsspråk.
Du säger det själv, "låtsasbråka".
Klart inte en hund ska bli aggressiv eller skydda någon i en lek.
Citera
2024-02-10, 09:55
  #11
Medlem
Har en pitbullterrier som jag tränat som satan i stt slåss. Nu började nån käfta med mig så bussade han på käftisen som fick smaka, problemet var bara att hunden var helt jävla galen och bet mig med sen. Shit happens.
Citera
2024-02-10, 09:55
  #12
Medlem
Min Labbetik skulle INTE försvara mig.
Vill aldrig lägga sig i bråk.
Bara vifta på svansen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback