Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-10, 11:43
  #25
Medlem
tirnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har retriever och chihuahuor. Båda två hade antagligen försvarat mig med sitt eget liv som insats även om småttingarna inte hade varit så framgångsrika.
Det är fel på att tro det när det verkligen gäller skäller dom och sen springer undan det gör dom flesta hundar. Dom hoppar inte på gärningsmannen och biter honom i halsen som på film
Citera
2024-02-10, 11:48
  #26
Medlem
Kukloskans avatar
Ja (har två större).. de hade markerat, skyddat (attackerat om de behövde) och påkallat hjälp vid behov. Hundarna är supergulliga men märks att folk (särskilt utlänningar) har respekt för dem.
Citera
2024-02-10, 11:48
  #27
Medlem
tirnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davelol
Har en labbe på ca 45kg.

Han skulle garanterat skydda mig om någon fysiskt ger sig på mig. Det visar sig tom när jag och min fru skojbråkar för att få fram en reaktion hos honom. Direkt ger han sig på henne för att skydda mig, även fast han annars är världens finaste och snällaste hund både mot andra och framför allt mot mig, frun och barnen.
Det gör dom inte dom sätter inte livet till när det handlar om dödligt våld.

Många som önsketänker här.
Citera
2024-02-10, 11:52
  #28
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag skulle tro det. Det är en mastiff med utpräglat vaktsinne. Nyligen så åkte det ned mycket is från vårt tak med ett brak, vårt barn hoppade då till av ljudet.

Vår hunds reaktion var att direkt skälla, sedan satt han på helspänn i säkerligen 30-60 min och vaktade. Han vägrade ta emot godis utan det var fullt fokus på att skydda oss från "fara".

Kommer det någon person lite väl nära eller någon som rör sig nära vår tomt så markerar han och söker sedan min reaktion för att se om jag ser det som hot eller ej.

Men det är omöjligt att helt veta förrän det är skarpt läge.

Föredömlig hund. Vi har schäfer av sovjetisk modell. Nästan overkligt vass när det gäller på riktigt men bara då. Mastiffer är fina, tyvärr sjukt stora så att man måste ha en speciell fordonspark.
Citera
2024-02-10, 11:53
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ponera att någon stormar in i erat hem och ger sig på er med våld! Skulle då er hund ingripa och försvara er mot förövaren? Hur då tror ni? Skulle detsamma ske om ni blev angripna utanför hemmet, vid exempelvis en promenad?
Nämn även vad ni har för hundras, tack!
100% har två hundar av olika ras, vill inte säga vilka då ena är mycket ovanlig i Sverige, men de är mellanstora hundar och en är inte av egentlig vaktras, men min erfarenhet är att det inte spelar roll, alla mina hundar har alltid försvarat mig om de ens fått för sig att jag varit hotad eller direspekterad. Särbo har en hund också, gäller den med.
__________________
Senast redigerad av hahahohoyrsovane 2024-02-10 kl. 11:55.
Citera
2024-02-10, 11:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirnap
Detta har testats igen hund i världen hoppar på en inbrott tjuv om ni tror att er hund ska rädda er tror ni fel dom mest skäller och när våldet gått över springer hunden undan. Hundar är som ett larm men ni måste klara er själva för hundar hoppar inte på inbrotts tjuvar eller våldtäkts män.

Kort svar Nej
Inbrottstjuvar, det är en annan sak. Men är ägaren närvarande så attackerar de flesta hundar. Fast jag hade en närstående vars rottweiler inte anföll en inbrottstjuv, men sen inte släppte ut tjuven med ägarens saker, vaktade dörren, lägenhet på femte våningen. personen kastade ut en del saker genom fönstret (oklart varför) men blev biten i benet. Tjuven åkte fast för granne larmade polisen, som ringde ägaren från platsen.
Citera
2024-02-10, 11:59
  #31
Medlem
tirnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
100% har två hundar av olika ras, vill inte säga vilka då ena är mycket ovanlig i Sverige, men de är mellanstora hundar och en är inte av egentlig vaktras, men min erfarenhet är att det inte spelar roll, alla mina hundar har alltid försvarat mig om de ens fått för sig att jag varit hotad eller direspekterad. Särbo har en hund också, gäller den med.
Det är skillnad på vaktas och dödligt våld
Citera
2024-02-10, 12:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har våldsutövaren mat med sig? Typ något smarrigt kött eller läckra söta frukter? Kan våldsutövaren även tänka sig att klia hunden på magen? Om ja på en av dessa frågor så nej då skulle hunden inte försvara mig. Hon är nämligen så satans billig och lätt köpt.

Annars hade hon skämt, morrar och bittits allt vad hon kunnat så länge hon kunnat göra det tryggt bakom mina ben.....

Enda gången hon står upp för mig är när sambon ger mig en hurring i bakhuvudet om jag sagt något dumt när vi kollar på tv. Men vet inte om det är för att skydda mig, hålla ordning på flocken eller för att hon blir pissed off för att det rör till det i soffan (hon ligger i mitten)

Det är en tax, en mycket bekväm tax...
Tror du borde fundera över detdär att sambon ger dig en hurring i bakhuvudet istället för något du säger, låter inte nyttigt.
Citera
2024-02-10, 12:05
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirnap
Det är skillnad på vaktas och dödligt våld
Ja?
Citera
2024-02-10, 12:08
  #34
Medlem
zombie-nations avatar
Blandras andalusisk hund och terrier. Skulle springa och gömma sig. Hon varnar inte på dörren heller.
Citera
2024-02-10, 12:12
  #35
Medlem
Africagonzos avatar
Ytterst få hundar skulle göra något mot en inkräktare förutom att skälla och fara runt. Vilket är bra nog i de allra flesta fall.
En hund som verkligen skulle göra något "på riktigt" dvs gå till anfall och bita är en hund som fungerar väldigt dåligt i ett modernt samhälle och ett familjeliv/Svenssonliv.
Citera
2024-02-10, 12:42
  #36
Medlem
BorgeHs avatar
Har bland annat en rottweiler. Om någon är så dum så att de försöker något som hunden märker att jag inte gillar så blir det hemskt.

Rottweilern är ruggigt stark, det är svårt att hålla kopplet ibland. De är mer snabba än vad man tror, det går inte att springa ifrån dem. Vsrningsskallet är kraftigt och dovt om någon knackar på dörren. Jag tror ingen är så dum att de går objudet in!

Är ni hundvana och orkar med att uppfostra dem, köp en rottweiler. Men det är absolut inte en hund för nybörjare med hundar eller de som är rädda om sin inredning (de gnagar som valpar!). De kräver uppfostran och kan vara svåra i kontakter med främmande hundar.

Men med en rottweiler i ditt hem får du en intelligent hund som älskar dig och familjen och du vet att den skyddar sin familj! De älskar att ligga bredvid dig i soffan och bli klappade! Kommer det någon hund på tv skäller den!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback