2024-02-11, 08:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Läste senast för ett halvårsedan i illustrerad vetenskap att det inte särskilt stor risk att golfströmmen skulle kollapsa inom närstående. Att den tappat fart var redan ett faktum för 10år sedan. Men han trodde inte på någon kollaps
Det gäller ju att kunna värdera källor. En artikel i Science advances bör ha lite mer vikt än en artikel illustrerad vetenskap, för den som kan sin källkritik.
Citera
2024-02-11, 08:32
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Att världen ska gå under om 10 år p.g.a. klimatet har repeterats sedan 70-talet. Går inte så bra för er religion. Det är tyvärr tragiskt att ni döpt den till "vetenskap" och svärtat ned vetenskap. Jag utgår från att den här rapporten är lika träffsäker som en klimatrapport från FN, dvs inte alls.
Citera
2024-02-11, 08:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Att världen ska gå under om 10 år p.g.a. klimatet har repeterats sedan 70-talet. Går inte så bra för er religion. Det är tyvärr tragiskt att ni döpt den till "vetenskap" och svärtat ned vetenskap. Jag utgår från att den här rapporten är lika träffsäker som en klimatrapport från FN, dvs inte alls.
Inom vetenskapen har världens undergång aldrig varit på tal. Det där är en halmgubbe som folk använder för att slippa ta till sig vetenskapen som snarare flaggar för en rad enorma problem. Men undergången är inte ett av dem. Det är inte minst, alldeles för ospecifikt för att ha något vetenskapligt värde.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-11 kl. 08:38.
Citera
2024-02-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Visst, det finns vatten under delar av Antarktis inlandsisar, men det mesta ligger på land. Dessutom de där sjöarna är väldans mycket för grunda för att dy ska kunna betrakta detta som ett glas med en isbit i. Antarktis inlandsis är någon kilometer tjock. Ska denna placeras i analogi med din isbit behöver sjön vara ungefär 9 gånger djupare än istjockleken. Så är inte fallet. Din analogi med isen är mer som att du har en flat tallrik mer ett berg av is på. Visst, lite av isen omges av vatten, men berget innehåller mer vatten än vad vattnet på din tallrik/sjö bär upp

Nu är det inte genom direkt uppvärmning av haven via kraftverk som är grejen. Vi har här en instrålning från solen som varje sekund är enormt mycket större än all den energi våra kraftverk producerar. Det vi gör är att vi petar in koldioxid i luften som gör att energin från solen inte återreflekterar ut i rymden som tidigare utan mer blir kvar. Du kikar bara på fel del av problemet. Du har läst/hört någon skeptiker som suttit hemma och fantiserat ihop något, räknat på det och kommit fram till att vår kraftproduktion inte kan höja temperaturen. Denna någon missade att det är energin från solen som kommer värma upp planeten.

Lyssna mer till de som verkligen jobbar med detta och inte de där som sitter hemma och hittar på.

Vet du hur stort Antarktis eller Arktis är? Tittar man på en världskarta kan man få uppfattningen att Antarktis och Arktis är enorma. Det är en illusion som uppstår när man försöker återge ett runt föremål på en platt yta som en karta. Det finns olika sätt att göra detta, men den vanligaste metoden kallas Mercators projektion. Då förvrängs storleken på många av kontinenterna, och värst drabbad är kanske Antarktis, som ser betydligt större ut än någon annan kontinent på den här sortens karta.
Citera
2024-02-11, 08:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Vet du hur stort Antarktis eller Arktis är? Tittar man på en världskarta kan man få uppfattningen att Antarktis och Arktis är enorma. Det är en illusion som uppstår när man försöker återge ett runt föremål på en platt yta som en karta. Det finns olika sätt att göra detta, men den vanligaste metoden kallas Mercators projektion. Då förvrängs storleken på många av kontinenterna, och värst drabbad är kanske Antarktis, som ser betydligt större ut än någon annan kontinent på den här sortens karta.
Det kanske lämpligast kan uttryckas i termer av potential att höja havsytan. Om all is smälte på Antarktis skulle havsnivån öka i storleksordningen 70 meter. Nu skulle ju detta ta väldigt lång tid, även i en allt varmare värld.

Å andra sidan får vi problem långt innan havsnivån stigit med 70 meter.
Citera
2024-02-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Det enda rationella är alltså att förklara krig mot resten av världen för vår överlevnad?

Inte ens med Covid klarade vi att med statistik och forskning förutse mönster.
Jag har inte läst artikeln men jag kan garantera att det finns ett”kan” där.
Citera
2024-02-11, 08:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
De säger att klimatförändringar kommer höja temperaturen här massor så låter som vi kommer få njuta av vårt klimat länge.
Saker ordnar sig.
Det finns ju lite sanning i det. Inlandsisen är lite som termostatet i kylsystemet i en förbränningsmotor. När det blir för varmt regleras värmen med kallt smältvatten som stabiliserar klimatet. Men det fungerar bara inom vissa gränser för om det blir för varmt kan en kylarslang lossna och systemet kollapsar.

Saltvatten och kallvatten är tyngre än sötvatten och varmvatten och när saltvatten kyls ner närmare polerna så sjunker det mot botten och alstrar ett flöde av varmare ytvatten söderifrån. Men när vattnet i norr blir för sött eller för varmt så sjunker det inte lika snabbt och pumpen stannar av.

Då blir det kallare i norr och inlandsisen smälter inte lika snabbt längre, vilket är bra för planeten men betyder stor förändring i klimatet. Men ändå fortsätter medeltemperaturen på jorden att öka så länge nytt kol kommer till atmossfären med allt vad det kommer att innebära på andra breddgrader, som t.ex ökenbildning i Amazonas.
Citera
2024-02-11, 08:46
Medlem
Kalle-Anka-vetenskap.
Påstår man att Golfströmmen "kollapsar" så är man i samma paritet som "flat earth"-idioterna.
Då förstår man inte ens grundläggande fysik. Vilket i sig är ganska väntat om man tror på lögnerna kring "klimathotet".

Men, samtidigt är det bra, vänstern visar gång på gång att de saknar all form av trovärdighet och gör sig extremt löjliga i sina försök att skrämma människor.
Citera
2024-02-11, 08:49
Medlem
sfrges avatar
Att golfströmmen skulle försvinna snackade dom om redan när jag gick skola på 80-talet. Då skulle det bli en ny istid.

Senare började dom snacka om den globala uppvärmningen.
Hur skall dom ha det?
Citera
2024-02-11, 08:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Förstår man inte att den "globala uppvärmningen" är ett påhitt för att kunna beskatta folket mer så är man en idiot punkt!
Om man förstår att det är en scam så bortser man från ett forskningsläge som successivt utvecklats sedan 1800 talet. Och således är en foliehatt som inte kan ta till sig vetenskap och därmed en idiot. Punkt.
Citera
2024-02-11, 08:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Kalle-Anka-vetenskap.
Påstår man att Golfströmmen "kollapsar" så är man i samma paritet som "flat earth"-idioterna.
Då förstår man inte ens grundläggande fysik. Vilket i sig är ganska väntat om man tror på lögnerna kring "klimathotet".

Men, samtidigt är det bra, vänstern visar gång på gång att de saknar all form av trovärdighet och gör sig extremt löjliga i sina försök att skrämma människor.
Lätt att hävda innan man satt sig in i vetenskapen kanske.

Kan du hitta något plattjordsalster på domänen nedan?
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189
Citera
2024-02-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Lätt att hävda innan man satt sig in i vetenskapen kanske.

Kan du hitta något plattjordsalster på domänen nedan?
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk1189
Påstår man att Golfströmmen kan "stanna" så är man inte vetenskaplig. Då är man en nyttig idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in