2024-02-10, 20:13
Medlem
FinurligaBengts avatar
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/c...ate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
Senast redigerad av FinurligaBengt 2024-02-10 kl. 20:15.
Citera
2024-02-10, 20:16
Medlem
StorTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?

Jag är inte så bra på engelska. Hur illa är det, när kan det hända?
Citera
2024-02-10, 20:19
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt

De säger att klimatförändringar kommer höja temperaturen här massor så låter som vi kommer få njuta av vårt klimat länge.
Saker ordnar sig.
Citera
2024-02-10, 20:21
Bannlyst
Sist denna myt spriddes så hörde jag att Sverige skulle kunna få 10 grader kallare vintrar, ingenting om kallare sommarhalvår.

Istället för att vara rädd och skita ner mig kring dom här alarmen som kommer i tid och otid väljer jag att slita i dom!

2006 stod miljöfascister i Riksdagen och sa att vi inte skulle ha någon snö på Vasaloppet 2023
Citera
2024-02-10, 20:52
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Är det inte rimligt att anta att det ändå blir bättre än sibiren då luftströmmarna rör sig från väst till öst?
Citera
2024-02-10, 21:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-02-10 kl. 22:10.
Citera
2024-02-10, 21:39
Medlem
Lagerthas avatar
Studien påtalar risken för en tipping point där AMOC inte kan återhämta sig, men inte när en sådan kollaps beräknas inträffa men att den nu är svagare än någon gång under de senaste 1000 åren.

AMOC:s stabilitet påverkar starkt klimatförhållanden i stora delar av norra halvklotet.
Citera
2024-02-10, 21:41
Medlem
Hannitys avatar
Vi hade ett par kalla snörika vintrar i rad (tror det var 09/10 och 10/11). Då påstod forskare att detta kunde vara det nya normala eftersom solen gått in i någon ny sorts fas. Men så blev det inte.
Citera
2024-02-10, 21:55
Medlem
Den kommer inte stanna så länge jorden snurrar och det är varmare vid ekvatorn än vid polerna.
https://youtu.be/tnVWUIhQ8dE
Citera
2024-02-10, 22:25
Medlem
bandspelarens avatar
Eftersom vi inte med våra ansträngningar kan hålla igång golfströmmen så får vi hoppas att klimatförändringen börjar gå lite snabbare så det kompenserar, om scenariot slår in. Om hotet alltså är golfströmmens kollaps så är det inte ett argument för att vi skall hejda klimatförändringen.
Citera
2024-02-10, 22:26
Medlem
Ja skillnaden i temperatur mellan Arktis och ekvatorn har minskat. Detta i sin tur skall leda till att jetströmmarna rör sig i vidare kurvor
Det leder framför allt till längre perioder med extremt väder. Att det kan leda till att vi får ett kallare klimat i Norden är säkert fullt möjligt. Men det är kanske för tidigt att dra den slutsatsen.
Skulle det bli tio grader kallare eller ännu mer så kommer det nog inte att bli så kul att leva här. Då kommer jag allvarligt att fundera på att flytta söderut. Sverige är på sikt dödsdömt.
Citera
2024-02-10, 22:29
Medlem
Forskare inom klimat verkar oftare än inom många andra fält dras till fältet på ideologiska bevekelsegrunder.
Vi bör därför försöka behärska oss ytterligare en stund innan vi ger efter för vår längtan för masshysteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in