Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Studien är publicerad i den peer reviewade tidskriften Nature.
En lekman som är anställd av oljelobbyns Heartland (Willis Eschenbach som skrev artikeln i din länk) är kanske inte den mest kvalificerade att ta reda på om siffrorna stämmer.
Willis Eschenbach tog forskarnas egna siffror från den peer reviewade rapporten i tidskriften Nature och använde vanlig matematik för att räkna ut hur mycket färskvatten som forskarna tillförde.
Din uppgift var att kontrollera att han verkligen använt sig av forskarnas egna siffror på ett korrekt sätt, och att han utifrån dessa klarat av att korrekt räkna ut mängden färskvatten.
Jag gav dig ett citat från rapporten med hur mycket färskvatten forskarna tillsatt i simuleringen.
Jag gav dig uträkningen Willis Eschenbach gjorde utifrån dessa(?) siffror.
Jag gav dig mängden färskvatten som finns på Grönland i form av is.
Om siffrorna är korrekt använda från den peer reviewade rapporten, och Eschenbach använt miniräknaren korrekt, så måste det innebära att forskarna verkligen behövt färskvatten motsvarande ismassan av Grönland gånger fem på 1.758 år för att det skulle bli en tipping point.
Forskarna anger inte i rapporten hur mycket färskvatten som behövts, men skriver själva i den peer reviewade rapporten att det är ganska mycket:
Citat:
we needed to integrate the CESM to rather large values of the freshwater forcing [∼0.6 Sv, about a factor 80 times larger than the present-day melt rate of the Greenland Ice Sheet (55)] to find the AMOC tipping event.
Hur tycker du förresten min översikt klarar att återge den peer reviewade rapporten i tidskriften Nature? Ger den en korrekt bild av vad forskarna funnit? Kan dom som är intresserade av studien läsa min översikt och få en rättvisande bild av rapporten?