2024-02-13, 16:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
"[i]...
Kommer värmen att finna andra vägar ut från Karibien? Mot vilken världsdel söker sig då värmen, konsekvens? Eller stannar värmen kvar i Karibien, konsekvens?
...

Om värmen blir "inspärrad" borde det medföra fler orkaner under sommaren, och att de kan bildas längre norrut.

Orkaner kan ju ses som energitransportörer.
Citera
2024-02-13, 17:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Al Gore? Han som uppfann internet enligt egen utsago. Han som 2009 proklamerade att nordpolen skulle vara isfri till sommaren 2013 pga "man-made global warming". Det ändrade han 2013 till 2016. Och 2016 till 2019. Den Al Gore?
Al Gore verkar fortfarande vara het... Ska tala på "The Tech Arena" i Stockholm/Friends Arena 22-23 februari i år. Missa inte det!
https://friendsarena.se/en/events/in...ch-arena-2024/
Citera
2024-02-13, 17:14
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Medel och högsta temperatur på samma breddgrad är något högre i juni, juli och augusti.

Göteborgs rekord är 34,1 och medel i juli är 18,8. I Bratsk är det 36,1 och 18,8, och i Krasnojarsk är det 36,4 och 19,1.

Det är vintrarna som är annorlunda. Köldrekordet i Bratsk är -57,6 mot -26 i Göteborg. Bratsk har en medeltemperatur under 0, från november till mars.

Det är nog bättre att jämföra med kuststäder utan varma strömmar.

Som sagt, skillnaden blir att Skandinavien och andra delar av norra Europa får kallare och längre vintrar. Ungefär som Norrlands nuvarande klimat.

Jag tror inte ett ögonblick på att vi människor påverkar dessa förändringar i någon större utsträckning dock. Sådant här händer vare sig vi vill eller inte.

Alla som förespråkar vindsnurror framför kärnkraftverk borde i alla fall tänka om. För att vara på den säkra sidan så borde vi snarare sparka igång så många kärnkraftverk som möjligt nu.
Citera
2024-02-13, 17:22
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Din logik är bakom mig. Det är ganska enkelt. Växthusgaser ökar jordens temperatur. En kollapsad golfström gör Sverige i princip obeboligt (med befintlig standard). Det är två olika problem. De cancellerar inte ut varandra.

Så du påstår att om golfströmmen kollapsar så kommer Arktis fortsätta smälta i samma takt? Med den logiken så bör följande även gälla: om golfströmmen kollapsar så påverkas inte klimatet i Norden/Skandinavien.

Du/ni kan inte ha kakan kvar efter ni ätit upp den.
Citera
2024-02-13, 17:26
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad är det du inte förstår? Logiken är att hela tiden hota med nya katastrofscenarier tills folk är så indoktrinerade så att dom går på allt. Alla ska bo i femtonminuters städer och inte äga nånting.

Problemen ändras lika snabbt som temperaturen på termometern men lösningen är ju alltid samma, högre skatter för arbetar och medelklass, dyrare prisnivå och mera övervakning. Skattelättnader och avdrag för dom rika.

Ät dina insekter i din 15m2 hyresbostad och rädda världen, du ska inte ifrågasätta.

Jo, jag vet att det är en skam utan dess like. Det är dessutom väldigt rasistiskt. När bara vita hade råd med bil, swimmingpool, AC m.m. Så kallad vardagslyx, så var det OK. När andra etniciteter började få råd och skaffade sånt så blev vi helt plötsligt tvungna att börja tänka på klimatet. Självklart ska det beskattas också. Fan ta en om man har det drägligt alltså...
Citera
2024-02-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Studien är publicerad i den peer reviewade tidskriften Nature.

En lekman som är anställd av oljelobbyns Heartland (Willis Eschenbach som skrev artikeln i din länk) är kanske inte den mest kvalificerade att ta reda på om siffrorna stämmer.

Willis Eschenbach tog forskarnas egna siffror från den peer reviewade rapporten i tidskriften Nature och använde vanlig matematik för att räkna ut hur mycket färskvatten som forskarna tillförde.

Din uppgift var att kontrollera att han verkligen använt sig av forskarnas egna siffror på ett korrekt sätt, och att han utifrån dessa klarat av att korrekt räkna ut mängden färskvatten.

Jag gav dig ett citat från rapporten med hur mycket färskvatten forskarna tillsatt i simuleringen.

Jag gav dig uträkningen Willis Eschenbach gjorde utifrån dessa(?) siffror.

Jag gav dig mängden färskvatten som finns på Grönland i form av is.

Om siffrorna är korrekt använda från den peer reviewade rapporten, och Eschenbach använt miniräknaren korrekt, så måste det innebära att forskarna verkligen behövt färskvatten motsvarande ismassan av Grönland gånger fem på 1.758 år för att det skulle bli en tipping point.

Forskarna anger inte i rapporten hur mycket färskvatten som behövts, men skriver själva i den peer reviewade rapporten att det är ganska mycket:
Citat:
we needed to integrate the CESM to rather large values of the freshwater forcing [∼0.6 Sv, about a factor 80 times larger than the present-day melt rate of the Greenland Ice Sheet (55)] to find the AMOC tipping event.

Hur tycker du förresten min översikt klarar att återge den peer reviewade rapporten i tidskriften Nature? Ger den en korrekt bild av vad forskarna funnit? Kan dom som är intresserade av studien läsa min översikt och få en rättvisande bild av rapporten?
Citera
2024-02-13, 18:25
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Så du påstår att om golfströmmen kollapsar så kommer Arktis fortsätta smälta i samma takt? Med den logiken så bör följande även gälla: om golfströmmen kollapsar så påverkas inte klimatet i Norden/Skandinavien.

Du/ni kan inte ha kakan kvar efter ni ätit upp den.
Nej, det påstår jag inte. Exempelvis så kan Arktis smälta. Sen kollapsar golfströmmen. Eller så kan golfströmmen kollapsa varpå Arktis smälter i en långsammare takt.

Växthusgaser och golfströmmen är två olika problem som påverkar varandra. Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2024-02-13, 18:36
Medlem
Pissmasters avatar
Vilken tur ändå att Flashback finns så att alla experter kan samlas på ett och samma ställe och diskutera för sin sak! Jag känner mig verkligen trygg nu när jag har läst så otroligt mycket värdefull information - och allt på samma ställe!

Det är ju så man blir tårögd. Är det de här Sverige har blivit? Ett gäng lönnfeta medelålders män som sitter och killgissar ikapp utan några som helst belägg?

De flesta är överrens om att golfströmmens betydelse för klimatet här uppe är kraftigt överdrivet, det är istället varma vindar från syd som håller vårt klimat någorlunda milt. Däremot finns väl risken att Narvik inte längre är isfritt vintertid. Ungefär den nivån är det på, så som jag har tolkat de vetenskapliga artiklarna som jag har läst. Det finns ingen consensus kring något just nu.
Citera
2024-02-13, 19:03
Medlem
tessars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Vilken tur ändå att Flashback finns så att alla experter kan samlas på ett och samma ställe och diskutera för sin sak! Jag känner mig verkligen trygg nu när jag har läst så otroligt mycket värdefull information - och allt på samma ställe!

Det är ju så man blir tårögd. Är det de här Sverige har blivit? Ett gäng lönnfeta medelålders män som sitter och killgissar ikapp utan några som helst belägg?

De flesta är överrens om att golfströmmens betydelse för klimatet här uppe är kraftigt överdrivet, det är istället varma vindar från syd som håller vårt klimat någorlunda milt. Däremot finns väl risken att Narvik inte längre är isfritt vintertid. Ungefär den nivån är det på, så som jag har tolkat de vetenskapliga artiklarna som jag har läst. Det finns ingen consensus kring något just nu.
håller med dig det är tur vi har alla hobby forskare på flashback det ger en glimt av hjärndöd vi så oftast ser på fb, men men inte kan ta på. men går ej att förbise att hur vi lever lämnat har lämnat ett märke. och resterande generationer är ovilliga att se detta samt ändra. tankar är många men en ändring är omöjligt.
Citera
2024-02-13, 19:05
Medlem
https://sverigesradio.se/avsnitt/golfstrommens-kollaps

Här är en dokumentär från statstelevisionen om golfströmmens kollaps om någon miljömupp kissar i trosorna och är rädd.
Citera
2024-02-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Helt riktigt finns inget konsensus om att det här säkert kommer inträffa. Frågan är istället hur stor risk du är villig att acceptera.

Om kärnkraftsförespråkare började argumentera "Det finns inget konsensus för att den här reaktorn kommer drabbas av härdsmälta." skulle man undra om de blivit galna, men i klimatfrågan går motsvarande argument bra.
Citera
2024-02-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Al Gore? Han som uppfann internet enligt egen utsago.
Är det inte dags för den myten att dö. Gore påstod aldrig att han uppfann Internet, däremot är Internet mer än en samling uppfinningar och Gore var pådrivande för att bygga ut Internet till ett allmänt tillgängligt nätverk:
https://www.snopes.com/fact-check/internet-of-lies/
Citat:
Han som 2009 proklamerade att nordpolen skulle vara isfri till sommaren 2013 pga "man-made global warming". Det ändrade han 2013 till 2016. Och 2016 till 2019. Den Al Gore?
Gore konstaterade att det fanns några forskare som menade att Arktis skulle kunna bli isfritt så tidigt som 2013 medan andra forskare ansåg det skulle ta mycket längre tid.

Visst, Gore är politiker och en del han säger är fel, men för att vara politiker är han väl påläst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in