Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-11, 16:28
  #1
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag håller på att boka en resa. Då resan kräver många byten av flyg och övernattningar under resan har det krävts en del trixande för att hitta flyg som passar vårt reseschema samtidigt som priset måste vara överkomligt.

Jag hittade en resa som kostar runt 43.000 hos Supersavertravel och dess kloner Seat24, Travelstart och MyTrip. Jag har testat att gå in på samtliga dessa sidor och sökt fram resan jag vill ha samt försökt boka den utan att välja några av alla deras kostsamma tillval, men ändå när det är dags att verifiera betalningen står det plötsligt att priset har höjts och att resan nu kostar 2.500 kr mer och de undrar om jag accepterar det nya priset på 45.500 kr.

Priset blir åter 43.000 kr om jag söker om resan på nytt, så jag misstänker att detta är någon bluff för att få mig att betala mer när jag är stressad och inte orkar planera om min resa.

Hur ska man göra för att gå omkring den här bluffen? Hjälper det att jag försöker boka resan imorgon istället, eller går det att boka resorna någon annanstans eller lura systemet för att kunna forcera prisökningen?
Citera
2024-02-11, 17:26
  #2
Medlem
Köp inte via supersavetravel, köpte en ombokningsbar resa via dem förra året och behövde boka om och då skulle de ha samma betalt igen, alltså skulle jag få köpa en ny resa till samma pris som den jag ville boka om. De hade också olika avgifter som de la på per automatik. Jag kommer aldrig att boka via dem igen, riktiga bluffmakare tycker jag.
Citera
2024-02-11, 18:08
  #3
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gala86
Köp inte via supersavetravel, köpte en ombokningsbar resa via dem förra året och behövde boka om och då skulle de ha samma betalt igen, alltså skulle jag få köpa en ny resa till samma pris som den jag ville boka om. De hade också olika avgifter som de la på per automatik. Jag kommer aldrig att boka via dem igen, riktiga bluffmakare tycker jag.

Problemet är att samma resa inte finns hos någon annan och vi måste planera om allt från början om vi tar en annan.

Om vi planerar om med något annat resebolag kommer det ändå kosta mer än Supersavertravels extraavgift, så då betalar jag hellre för att slippa problem.

Jag försökte boka resan igen nu efter att först ha cancellerat och nu lägger de bara på 1500 kr. Jag testar några gånger de närmaste dagarna så kanske de ger upp. Just nu psykar de mig, för resan har försvunnit helt från deras sida nu när jag försökt boka en tredje gång för att jag ska bli stressad när den så småningom kommer tillbaka.
Citera
2024-02-11, 18:11
  #4
Medlem
Pieceess avatar
Prova byta webbläsare när det är dags att boka, dom höjer priserna varje gång du går in och försöker boka.
Samma bolag blåste mig på ca 2k kronor, fick aldrig biljetten.
Kolla andra sidor och glöm inte byta webbläsare, det är därför priserna går upp.
Ta printscreen på varje steg för att vara säker om du bokar med nämnda flygbolag för att kunna få pengarna tillbaka från din hemförsäkring.
Citera
2024-02-11, 19:24
  #5
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piecees
Prova byta webbläsare när det är dags att boka, dom höjer priserna varje gång du går in och försöker boka.
Samma bolag blåste mig på ca 2k kronor, fick aldrig biljetten.
Kolla andra sidor och glöm inte byta webbläsare, det är därför priserna går upp.
Ta printscreen på varje steg för att vara säker om du bokar med nämnda flygbolag för att kunna få pengarna tillbaka från din hemförsäkring.

Det fungerade inte. Jag testade nu när resan dök upp igen. Nu skulle den bara kosta 42.400 kr, men när jag bokar höjer de plötsligt priset till 44.600 kr igen. Bättre än det var från början, men man känner sig ändå blåst som inte får det pris man blivit utlovad.
Citera
2024-02-11, 19:25
  #6
Medlem
Google:a gärna supersavertravel omdömen...

Dessa jävla lurbögar luras som fan hela jävla tiden. Dom gånger då "omöjliga" biljetter gått att boka via dom, har dom senare inte kunnat leverera. Fick vänta ett halvår på att få tillbaks 20k.

Må dom brinna i skärselden.
Citera
2024-02-11, 20:57
  #7
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag håller på att boka en resa. Då resan kräver många byten av flyg och övernattningar under resan har det krävts en del trixande för att hitta flyg som passar vårt reseschema samtidigt som priset måste vara överkomligt.

Jag hittade en resa som kostar runt 43.000 hos Supersavertravel och dess kloner Seat24, Travelstart och MyTrip. Jag har testat att gå in på samtliga dessa sidor och sökt fram resan jag vill ha samt försökt boka den utan att välja några av alla deras kostsamma tillval, men ändå när det är dags att verifiera betalningen står det plötsligt att priset har höjts och att resan nu kostar 2.500 kr mer och de undrar om jag accepterar det nya priset på 45.500 kr.

Priset blir åter 43.000 kr om jag söker om resan på nytt, så jag misstänker att detta är någon bluff för att få mig att betala mer när jag är stressad och inte orkar planera om min resa.

Hur ska man göra för att gå omkring den här bluffen? Hjälper det att jag försöker boka resan imorgon istället, eller går det att boka resorna någon annanstans eller lura systemet för att kunna forcera prisökningen?
Så är det ofta med inrikesflyg också, hos de flesta av dessa parasiterande mellanhänder är detta standard. De kan alltid skylla på att priset ändrats under tiden man bokar. Konstigt nog har de inte lika bråttom med att uppdatera sidan där det lägre priset står...
Citera
2024-02-12, 00:52
  #8
Medlem
feemaxxxs avatar
Hur svårt ska det vara att boka flygen själv?

Nu när du antagligen har "reseplanen" från Supersavertravel, gå in och boka segmenten direkt hos flygbolagen. Jag har aldrig sett att det blir billigare hos någon broker.

Det kanske först ser billigare ut, men sedan vid slutet av beställningen kommer antingen några konstiga avgifter/skatter till, eller man tar ut en jävla avgift för att du inte råkar betala med ett "American Express blabla kort".

Enda sätter att komma ifrån "bluffen" är att boka direkt!!!
Citera
2024-02-12, 01:07
  #9
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Hur svårt ska det vara att boka flygen själv?

Nu när du antagligen har "reseplanen" från Supersavertravel, gå in och boka segmenten direkt hos flygbolagen. Jag har aldrig sett att det blir billigare hos någon broker.

Det kanske först ser billigare ut, men sedan vid slutet av beställningen kommer antingen några konstiga avgifter/skatter till, eller man tar ut en jävla avgift för att du inte råkar betala med ett "American Express blabla kort".

Enda sätter att komma ifrån "bluffen" är att boka direkt!!!
Jag vet att i alla fall på inrikesflyg blir det trots fusket nästan alltid billigare via brokern än direkt på flygbolaget, tyvärr.
Citera
2024-02-12, 01:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Problemet är att samma resa inte finns hos någon annan och vi måste planera om allt från början om vi tar en annan.

Om vi planerar om med något annat resebolag kommer det ändå kosta mer än Supersavertravels extraavgift, så då betalar jag hellre för att slippa problem.

Jag försökte boka resan igen nu efter att först ha cancellerat och nu lägger de bara på 1500 kr. Jag testar några gånger de närmaste dagarna så kanske de ger upp. Just nu psykar de mig, för resan har försvunnit helt från deras sida nu när jag försökt boka en tredje gång för att jag ska bli stressad när den så småningom kommer tillbaka.

Har du testat från annan enhet? Med VPN?

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Hur svårt ska det vara att boka flygen själv?

Nu när du antagligen har "reseplanen" från Supersavertravel, gå in och boka segmenten direkt hos flygbolagen. Jag har aldrig sett att det blir billigare hos någon broker.

Det kanske först ser billigare ut, men sedan vid slutet av beställningen kommer antingen några konstiga avgifter/skatter till, eller man tar ut en jävla avgift för att du inte råkar betala med ett "American Express blabla kort".

Enda sätter att komma ifrån "bluffen" är att boka direkt!!!

Jag har varit med om tillfällen där skillnaden varit 2-300%, när flygbolaget normalt har grishöga priser men kör en deal som varierar mellan dagar/tider. Att boka via en broker kan då fånga den billigare biljetten eftersom OTAn inte är helt uppdaterad gentemot bolaget.

Inte i Europa men i Amerika/Asien.
__________________
Senast redigerad av AnonymFegis2 2024-02-12 kl. 01:33.
Citera
2024-02-13, 01:27
  #11
Medlem
Roidberts avatar
De har algoritmer som trissar upp priset, ja. Det kan gå att få ett billigare pris om du använder dig av inkognito-flik, VPN och/eller en helt annan enhet. Skapade själv en tråd om detta.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3587678

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback