Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-12, 09:16
  #1
Avstängd
Bur-q-ua12s avatar
Gemene person har inget som helst ansvar eller reellt val, före eller efter sin tillblivelse.
Ställ dig själv tre frågor:
  • vem frågade mig
  • vilket val hade jag
  • vilken fri vilja hade jag någonsin
?
Den, som aldrig tillfrågades, saknar även val, fri vilja och ansvar.
Citera
2024-02-12, 22:52
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Gemene person har inget som helst ansvar eller reellt val, före eller efter sin tillblivelse.
Ställ dig själv tre frågor:
  • vem frågade mig
  • vilket val hade jag
  • vilken fri vilja hade jag någonsin
?
Den, som aldrig tillfrågades, saknar även val, fri vilja och ansvar.
Jag frågar mig
Jag kan välja att satsa på vad som helst.
Fri vilja har jag hela tiden.

Så. Tråden kan stängas.
Citera
2024-03-04, 21:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag frågar mig
Jag kan välja att satsa på vad som helst.
Fri vilja har jag hela tiden.

Så. Tråden kan stängas.
Fast att du frågar dig själv har med din neurofysiologi att göra och den har du ingen kontroll över.
Citera
2024-03-04, 21:38
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Fast att du frågar dig själv har med din neurofysiologi att göra och den har du ingen kontroll över.
Skiljer du mellan en person och dennes neurofysiologi, och isf hur?
Citera
2024-03-04, 21:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Skiljer du mellan en person och dennes neurofysiologi, och isf hur?

Nej de skiljer jag inte mellan. Dom ÄR deras neuronfysiologi.
Citera
2024-03-04, 22:11
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Nej de skiljer jag inte mellan. Dom ÄR deras neuronfysiologi.
Så i ditt föregående inlägg är "du" och "din neurofysiologi" synonymer? Har neurofysiologin ingen kontroll över neurofysiologin?
Citera
2024-03-05, 00:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så i ditt föregående inlägg är "du" och "din neurofysiologi" synonymer? Har neurofysiologin ingen kontroll över neurofysiologin?

Ja det kan man säga. Neuronfysiologin svarar på stimuli som i sin tur orsakar beteendet
Citera
2024-03-05, 02:51
  #8
Medlem
Vi har ingen fri vilja och vi har inte valt att existera men vi är inte utan ansvar.
__________________
Senast redigerad av Amittai 2024-03-05 kl. 03:03.
Citera
2024-03-05, 03:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Vi har ingen fri vilja och vi har inte valt att existera men vi är inte utan ansvar.

Jag har ingen fri vilja, och har inte valt att existera; men jag råkar hata folkslaget finnar! Ingen upplysning kan hjälpa härvidlag!

Är jag ansvarig för mitt finnehat?
Citera
2024-03-05, 04:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Vi har ingen fri vilja och vi har inte valt att existera men vi är inte utan ansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Är jag ansvarig för mitt finnehat?
Det är en vanlig vanföreställning att vi har (eller inte har) ansvar. Ansvar är nåt man tar.
Citera
2024-03-05, 05:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är en vanlig vanföreställning att vi har (eller inte har) ansvar. Ansvar är nåt man tar.

Hur tar jag ansvar för en bättre värld? Det finns mångfaldiga teorier om hur världen skulle kunna förbättras! Och jag kan rimligen inte välja att stödja alla samtidigt!

(Jo, jag känner till de gamla flosklerna, som "gör mot andra som du vill att de gör mot dig", citerat efter Jesus eller Mo Tsi. Men hur hjälper det mig vad gäller mitt val att vilja höja/sänka pensionsåldern, eller bygga fler/avveckla fler kärnkraftverk?)
Citera
2024-03-05, 08:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Hur tar jag ansvar för en bättre värld? Det finns mångfaldiga teorier om hur världen skulle kunna förbättras! Och jag kan rimligen inte välja att stödja alla samtidigt!

(Jo, jag känner till de gamla flosklerna, som "gör mot andra som du vill att de gör mot dig", citerat efter Jesus eller Mo Tsi. Men hur hjälper det mig vad gäller mitt val att vilja höja/sänka pensionsåldern, eller bygga fler/avveckla fler kärnkraftverk?)
Låter som en invecklad floskel. Jag föredrar "gör vad du vill." Sanningen är oftast enklast. ^^

Om du är intresserad av min syn på det du pratar om så tänker jag att det är nästan lika enkelt, i mina korkade ögon iallafall. Vi kan ta ett mål som att göra världen till ett "bättre ställe."
0) Om du inte vet vad "bättre ställe" innebär så vill du inte göra världen till ett bättre ställe.
1) Så om du är nyfiken på om du vill förbättra världen så får du först ta ansvar för att reda ut vad "bättre värld" innebär.
2) När du vet det får du ta ansvar för att komma fram till en plan som ska göra världen bättre.
3) Sen får du ta ansvar för att planen efterföljs.

Om du försöker följa dom stegen så kommer du helt garanterat komma fram till rätt svar! Lycka till. 👍 (Säg till om nåt är oklart.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback