Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-14, 10:16
  #1
Medlem
Jag jämför detta program med läkarprogrammet, det viktiga för mig är en bra balans mellan jobb tider, fritid och pengar, alltså behöver jag inte tjäna storkovan. Berätta gärna om Civilingenjör yrket för jag är inte så påläst.
Citera
2024-02-14, 10:41
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detjagdet
Jag jämför detta program med läkarprogrammet, det viktiga för mig är en bra balans mellan jobb tider, fritid och pengar, alltså behöver jag inte tjäna storkovan. Berätta gärna om Civilingenjör yrket för jag är inte så påläst.

Att vara läkare eller ekonom är två så pass diametralt olika saker att det knappt går att ta frågeställningen på allvar. Varför jämför du dessa program? Välj det som intresserar dig.

Du kan gå många olika vägar som industriell ekonom där vissa innebär mycket hög arbetsbelastning och andra vägar innebär vanliga åttatimmarsdagar. Lönen blir förstås också därefter.
Citera
2024-02-14, 10:47
  #3
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att vara läkare eller ekonom är två så pass diametralt olika saker att det knappt går att ta frågeställningen på allvar. Varför jämför du dessa program? Välj det som intresserar dig.

Du kan gå många olika vägar som industriell ekonom där vissa innebär mycket hög arbetsbelastning och andra vägar innebär vanliga åttatimmarsdagar. Lönen blir förstås också därefter.
Tycker ditt svar räcker och tråd kan låsas.
Citera
2024-02-14, 12:22
  #4
Medlem
GregerMedeltids avatar
Civilingenjör är en examen och ingen yrkestitel, och just industriell ekonomi är ett väldigt brett program. De flesta väljer att fokusera på ekonomi-biten och hamnar i roller som är lite halvtekniska - projektledare, managementkonsult och liknande. Det går också att lägga mer fokus på den tekniska biten och ta sig till jobb som motsvarar en civilingenjör i den tekniska inriktning man läser - datateknik, maskinteknik etc. Jag känner ett antal som gjort det, men det hör inte till det vanliga.

Balans mellan arbete och fritid beror väldigt mycket på vad för jobb du har - bättre betalt kräver oftast mer arbete och högre prestation, så det är nästan alltid möjligt att "byta ner" sig, om man inte känner för stressen längre.
Citera
2024-02-14, 13:13
  #5
Medlem
Industriell ekonomi är ju för folk som vill bli chef. Gillar du att ha många bollar i luften, sitta i mycket möten och att chefa så är väl IE för dig. Lite extrovert och socialt kompetent bör du nog också vara.
Citera
2024-02-15, 09:53
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Är Civilingenjör inom industriell ekonomi värt det").

Mod.
Citera
2024-02-15, 13:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detjagdet
Jag jämför detta program med läkarprogrammet, det viktiga för mig är en bra balans mellan jobb tider, fritid och pengar, alltså behöver jag inte tjäna storkovan. Berätta gärna om Civilingenjör yrket för jag är inte så påläst.

Om prioriteten är fritid skulle jag inte satsa på något av alternativen.

Läkare är ju kända för att gå in i väggen, och dem klassiska indekjobben (mgmt consulting, chefsroller av olika slag) är ännu stressigare, speciellt tidigt i karriären.

Vill du ha mycket fritid och göra något lätt hade jag rekommenderat en socionomutbildning eller liknande, och sedan jobb inom det offentliga.
Citera
2024-04-15, 11:16
  #8
Medlem
Hej! Står inför valet mellan Civilingenjör i Industriell ekonomi i Uppsala kontra Chalmers och har super svårt att välja. I uppsala verkar det vara lite mer fokus på digitalisering och "industriell analys", medan man har lite fler finans inriktade kurser på Chalmers vad jag fått ut av studieplanen.

Hur tänker ni där? Både med kursinnehåll men även allt utöver det gällande stad och studentliv? Jag är mest intresserad utav de industriellt ekonomiska kurserna samt samspelet mellan teknik och ekonomi i samhället, men förstår såklart att man måste kunna något om digitalisering också. Kurser såsom projektledning, finans, organisation osv är det jag lockas mest utav, och inte utav den "rena IT" såsom programmering och dylikt, men återigen är jag med på att det är viktigt att kunna den digitala biten också. Chalmers har lite fler val inför år 4 och 5 och utbildningen har funnits ett tag, medan uppsala bara har två val av inriktning inför år 4 och 5 och programmet är bara några år gammalt.

Tacksam för all input jag kan få.
Citera
2024-04-15, 14:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marresp
Hej! Står inför valet mellan Civilingenjör i Industriell ekonomi i Uppsala kontra Chalmers och har super svårt att välja. I uppsala verkar det vara lite mer fokus på digitalisering och "industriell analys", medan man har lite fler finans inriktade kurser på Chalmers vad jag fått ut av studieplanen.

Hur tänker ni där? Både med kursinnehåll men även allt utöver det gällande stad och studentliv? Jag är mest intresserad utav de industriellt ekonomiska kurserna samt samspelet mellan teknik och ekonomi i samhället, men förstår såklart att man måste kunna något om digitalisering också. Kurser såsom projektledning, finans, organisation osv är det jag lockas mest utav, och inte utav den "rena IT" såsom programmering och dylikt, men återigen är jag med på att det är viktigt att kunna den digitala biten också. Chalmers har lite fler val inför år 4 och 5 och utbildningen har funnits ett tag, medan uppsala bara har två val av inriktning inför år 4 och 5 och programmet är bara några år gammalt.

Tacksam för all input jag kan få.

Spelar nog ingen roll. Båda universiteten tillhör de bättre i Sverige och inriktningar har i slutändan lite med jobbmöjligheter i framtiden. Att kurserna kommer att vara anpassade till dagens krav med digitalisering, AI mm. kan du ta för givet. Välj det universitet du känner för.
Citera
2024-04-20, 17:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detjagdet
Jag jämför detta program med läkarprogrammet, det viktiga för mig är en bra balans mellan jobb tider, fritid och pengar, alltså behöver jag inte tjäna storkovan. Berätta gärna om Civilingenjör yrket för jag är inte så påläst.
Att läsa till ingenjör är en forskningsförberedande utbildning. Så en jobbeskrivning finns ej efter avslutad utbildning såvida du inte börjar forska.

Ingenjörer jobbar med lite allt möjligt i regel
Citera
2024-04-21, 16:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Spelar nog ingen roll. Båda universiteten tillhör de bättre i Sverige och inriktningar har i slutändan lite med jobbmöjligheter i framtiden. Att kurserna kommer att vara anpassade till dagens krav med digitalisering, AI mm. kan du ta för givet. Välj det universitet du känner för.

Så länge det är ett av de stora universiteten är det inget problem.

Att vara aktiv vid sidan av studierna och knyta kontakter är lika viktigt som studierna. Är man streber och vill göra karriär är det hårt jobb inom alla dimensioner som gäller och det är viktigare att ha driv och uthållighet än vad som sen står om vilka kurser som ingår.
Citera
2024-04-22, 20:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marresp
Hej! Står inför valet mellan Civilingenjör i Industriell ekonomi i Uppsala kontra Chalmers och har super svårt att välja. I uppsala verkar det vara lite mer fokus på digitalisering och "industriell analys", medan man har lite fler finans inriktade kurser på Chalmers vad jag fått ut av studieplanen.

Hur tänker ni där? Både med kursinnehåll men även allt utöver det gällande stad och studentliv? Jag är mest intresserad utav de industriellt ekonomiska kurserna samt samspelet mellan teknik och ekonomi i samhället, men förstår såklart att man måste kunna något om digitalisering också. Kurser såsom projektledning, finans, organisation osv är det jag lockas mest utav, och inte utav den "rena IT" såsom programmering och dylikt, men återigen är jag med på att det är viktigt att kunna den digitala biten också. Chalmers har lite fler val inför år 4 och 5 och utbildningen har funnits ett tag, medan uppsala bara har två val av inriktning inför år 4 och 5 och programmet är bara några år gammalt.

Tacksam för all input jag kan få.
Välj uppsala. Roligare stad att bo i under studentlivet. Såvida du inte är bokstavligen talat från göteborg, isåfall funkar chalmers lika bra eftersom du redan har vänner sedan innan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback