Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-15, 22:18
  #1
Medlem
Läste idag på Sveriges Radio att Rybergs charkuteri AB i Uddevalla försattes i konkurs av Uddevalla tingsrätt under onsdagen. Det ska vara höga energi och råvarupriser som är orsaken till företagets ekonomiska problemen.
https://sverigesradio.se/artikel/ryb...-gar-i-konkurs

För en liten stund sedan kunde jag läsa på samma nyhetskanal, att konkursförvaltaren är hoppfull om att man ska kunna sälja verksamheten, recepten och lokalerna för fortsatt produktion.
https://sverigesradio.se/artikel/kon...eri-kan-raddas

Finns det någon flashbackare som vet mer om hur det går och vad som händer härnäst? Kanske ren utav någon som jobbar i verksamheten?

Personligen anser jag att det vore ett nationellt trauma om företagets verksamhet upphörde, då dom levererar världens bästa falukorv, medisterkorv, grillkorv mm. Alltid med hög kötthalt och Svenska råvaror.
Citera
2024-02-16, 05:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe

Personligen anser jag att det vore ett nationellt trauma om företagets verksamhet upphörde, då dom levererar världens bästa falukorv, medisterkorv, grillkorv mm. Alltid med hög kötthalt och Svenska råvaror.

"Nationellt trauma" minsann...

Att vara världsbäst på den typ av produkter du räknar upp är fortfarande att vara världsbäst i något slags Special Olympics för charketurister.
Jag tror inte landet utanför Oddevold sörjer "Uddevallare":

Citat:
Ingredienser:
Svenskt Fläsk och kycklingkött, vatten, fett från gris, mjölkpulver , potatismjöl, salt, kryddor [dextros, hydrolyserat vegetabiliskt protein från raps och majs med salt, antioxidationsmedel E301, kryddextrakt (paprika, muskot, peppar, koriander, chili)], Stabiliseringsmedel E450, Konserveringsmedel E250.
Citera
2024-02-16, 05:55
  #3
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Läste idag på Sveriges Radio att Rybergs charkuteri AB i Uddevalla försattes i konkurs av Uddevalla tingsrätt under onsdagen. Det ska vara höga energi och råvarupriser som är orsaken till företagets ekonomiska problemen.
https://sverigesradio.se/artikel/ryb...-gar-i-konkurs

För en liten stund sedan kunde jag läsa på samma nyhetskanal, att konkursförvaltaren är hoppfull om att man ska kunna sälja verksamheten, recepten och lokalerna för fortsatt produktion.
https://sverigesradio.se/artikel/kon...eri-kan-raddas

Finns det någon flashbackare som vet mer om hur det går och vad som händer härnäst? Kanske ren utav någon som jobbar i verksamheten?

Personligen anser jag att det vore ett nationellt trauma om företagets verksamhet upphörde, då dom levererar världens bästa falukorv, medisterkorv, grillkorv mm. Alltid med hög kötthalt och Svenska råvaror.

Omsätter 90 miljoner, loosar 1-2 m 2018 och 2019 och sist 1,9 m! Det visar branschens lönsamhet
Jättejätte tråkigt men sant 🥺 tack alla inblandade jbv, politiker, sossesverige! Nu är livsmedelshygienen nåt man inte ska pruta på och vad det kostar, men övriga jäkla avgifter och kontroller rent generellt.
Citera
2024-02-16, 09:31
  #4
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
"Nationellt trauma" minsann...

Att vara världsbäst på den typ av produkter du räknar upp är fortfarande att vara världsbäst i något slags Special Olympics för charketurister.
Jag tror inte landet utanför Oddevold sörjer "Uddevallare":
Hur tror du korv produceras? Eller skinka ?
Lågbegåvade sär verkar tror att korv görs på de finaste styckdetaljerna så fort man kommer utanför rikets gränser, eller att skinkor ligger i lag i månader i sträck.
Citera
2024-02-16, 09:48
  #5
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Datum omformaterat i rubrik.

Mod.
Citera
2024-02-16, 10:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur tror du korv produceras? Eller skinka ?
Lågbegåvade sär verkar tror att korv görs på de finaste styckdetaljerna så fort man kommer utanför rikets gränser, eller att skinkor ligger i lag i månader i sträck.


Jag vet att Rybergs fibblade med "Entrecotekorv" och att dom vunnit massa priser i "Chark-SM".
Thing is - att det är just SM.
Svensk korv är för jävla sorglig.
Slätsmetad sörja, där förpackningen nästan uteslutande bjuder på mer action än innehållet.

Det finns usel korv utomlands också. Den låter jag bli att äta, på samma sätt som jag undviker svensk korv i största möjliga mån.

Varje region har sina varianter och inriktningar.
Jag finner att lägstanivån är högre på andra håll än Sverige, och att de kulinariska höjdhoppen uteslutande hittar mig utomlands.

Så, frågan gällde: 'Rybergs konkurs - ett nationellt trauma"?

Jag hävdar "nej!"
Citera
2024-02-16, 11:34
  #7
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rybergs VD
Det senaste året har vår omvärld påverkats kraftigt av minskad tillgång på svensk fläskråvara. Detta har föranlett att vi jobbat ännu mer fokuserat med produktutveckling för att även i framtiden kunna erbjuda konsumenten fantastiska smakupplevelser från premium korv, på ett fortsatt hållbart sätt.

Resultatet av produktutvecklingen är samma goda smak och höga kvalitet men nu kompletterat med en mindre mängd svensk kyckling på utvalda produkter i vårt korvsortiment. Förändringen har också positiv påverkan på produkternas klimatavtryck.

En del produkter kommer inte påverkas av dessa förändringar. Vårt falukorvssortiment kommer fortsatt att ha oförändrad receptsammansättning.
Hittade ett sorgligt och patetiskt brev på deras hemsida 😿. Inte ens genom att byta ut fläsket mot rosa slime lyckades de göra bra och goda korvar.
(Bra att de nämner att falukorven behöll fläskinnehållet. Då de ej hade fått marknadsföra det som falukorv med kycklingkött i.)

Som nämnts av andra i tråden kan inga svenska företag göra det av någon anledning.
__________________
Senast redigerad av hieroboam 2024-02-16 kl. 11:40.
Citera
2024-02-16, 12:12
  #8
Medlem
ethernals avatar
Nån köper väl upp själva varumärket, lägger ner svenska fabriken och flyttar till Polen eller dylikt så lär det gå att få lönsamhet i det igen
Citera
2024-02-16, 12:15
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Läste idag på Sveriges Radio att Rybergs charkuteri AB i Uddevalla försattes i konkurs av Uddevalla tingsrätt under onsdagen. Det ska vara höga energi och råvarupriser som är orsaken till företagets ekonomiska problemen.
https://sverigesradio.se/artikel/ryb...-gar-i-konkurs

För en liten stund sedan kunde jag läsa på samma nyhetskanal, att konkursförvaltaren är hoppfull om att man ska kunna sälja verksamheten, recepten och lokalerna för fortsatt produktion.
https://sverigesradio.se/artikel/kon...eri-kan-raddas

Finns det någon flashbackare som vet mer om hur det går och vad som händer härnäst? Kanske ren utav någon som jobbar i verksamheten?

Personligen anser jag att det vore ett nationellt trauma om företagets verksamhet upphörde, då dom levererar världens bästa falukorv, medisterkorv, grillkorv mm. Alltid med hög kötthalt och Svenska råvaror.

Nu förstår jag varför de går i konkurs - de är stora på sån skitmat som hundar älskar - charkuterier med tillsatser nitriter mm bland det mest cancerogena kötten
Citera
2024-02-16, 12:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Hittade ett sorgligt och patetiskt brev på deras hemsida 😿. Inte ens genom att byta ut fläsket mot rosa slime lyckades de göra bra och goda korvar.
(Bra att de nämner att falukorven behöll fläskinnehållet. Då de ej hade fått marknadsföra det som falukorv med kycklingkött i.)

Som nämnts av andra i tråden kan inga svenska företag göra det av någon anledning.
Jasså det gjorde du. Men du lyckades inte posta någon länk så vi andra också kunde läsa om det "rosa slimet"?
Citera
2024-02-16, 12:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Omsätter 90 miljoner, loosar 1-2 m 2018 och 2019 och sist 1,9 m! Det visar branschens lönsamhet
Jättejätte tråkigt men sant 🥺 tack alla inblandade jbv, politiker, sossesverige! Nu är livsmedelshygienen nåt man inte ska pruta på och vad det kostar, men övriga jäkla avgifter och kontroller rent generellt.

Då är det ju fel på ledningen. Med den omsättningen och historiken bör det fungera att ställa om till vinst, eller?
Citera
2024-02-16, 13:33
  #12
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Jasså det gjorde du. Men du lyckades inte posta någon länk så vi andra också kunde läsa om det "rosa slimet"?
Du kan läsa under "vårt sortiment".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback