Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-16, 14:19
Medlem
Hej!

Fick en knäpp idée.

Fråga: Fördelar eller nackdelar att passivt släpa runt på en kettlebell hemma för att förbränna kalorier o gå ner i vikt? Något att akta sig / tänka för i längden?

kontext: Under dagen så springer man in i köket hela tiden. Det är 11 meter från hörnet av köket till hörnet av vardagsrummet. Håller på o VAB'ar idag. På 1 timme passerade jag tröskeln till köket ca 15 gånger. Har en 16Kg kettlebell hemma.

Idéen: Regeln att kettlebellen ska vara i den rum jag befinner mig i.
Varje gång jag passerar tröskeln till köket så ska kettlebell antigen in eller ut köket och sedan till hörnet av vardagsrummet.

Behöver gå ner typ 10kg. Jag fattar att man tränar o håller kosten men det här tänker jag som en passiv fyllnadsgrej.

Vad tror ni?
Citera
2024-02-16, 14:30
Jag skulle spontant inte flänga runt med tunga vikter med omsorg till barn och golv. Och ja, 16 kg är mycket även om jag t. ex med lätthet kan bära runt på det som regelbundet styrketränande man. Den mängd extra kalorier du förbränner lär dessutom vara försumbar kontra riktiga styrketräningspass eller konditionspass.
Citera
2024-02-16, 14:38
Bannlyst
Allt sådant här är bara trams, gå till gymmet och kör ordentliga övningar istället, det här kommer inte ge någonting.

Å andra sidan är väl marscher med packning lumpen gör för att få ordning på sina nya rekryter.

Kör gymmet, 16kg är ganska tungt om du är nybörjare också
Citera
2024-02-16, 14:41
Medlem
Låter inte så praktiskt. En viktväst låter väl mer vettigt i så fall
Citera
2024-02-16, 14:44
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag skulle spontant inte flänga runt med tunga vikter med omsorg till barn och golv. Och ja, 16 kg är mycket även om jag t. ex med lätthet kan bära runt på det som regelbundet styrketränande man. Den mängd extra kalorier du förbränner lär dessutom vara försumbar kontra riktiga styrketräningspass eller konditionspass.

Att bära runt en kettlebell hela dagen kommer förbruka mer energi än ett gympass.
Citera
2024-02-16, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar11
Hej!

Fick en knäpp idée.

Fråga: Fördelar eller nackdelar att passivt släpa runt på en kettlebell hemma för att förbränna kalorier o gå ner i vikt? Något att akta sig / tänka för i längden?

kontext: Under dagen så springer man in i köket hela tiden. Det är 11 meter från hörnet av köket till hörnet av vardagsrummet. Håller på o VAB'ar idag. På 1 timme passerade jag tröskeln till köket ca 15 gånger. Har en 16Kg kettlebell hemma.

Varje gång jag passerar tröskeln till köket så ska kettlebell antigen in eller ut köket och sedan till hörnet av vardagsrummet.

Behöver gå ner typ 10kg. Jag fattar att man tränar o håller kosten men det här tänker jag som en passiv fyllnadsgrej.

Vad tror ni?

Låter helt efter. Som nått som unga kvinnor med svår anorexia skulle kunna göra. Hitta någon vettigare sysselsättning som kan få dig att gå ner lite i vikt.
Citera
2024-02-16, 15:43
Medlem
Lucianuss avatar
Skaffa en ordentlig viktväst. Mycket smidigare.
Citera
2024-02-16, 16:28
Medlem
Tack alla för input.

Började räkna lite och hittade en kalkulator
https://www.goruck.com/pages/rucking-calorie-calculator

Kom fram till att det blir inte så effektivt på det viset som jag tänkte mig.

Ändå lärde mig nya saker. Som tex "rucking". Det bränner ganska mycket. Det kanske kan vara nått för att jag gillar promenader.
Citera
2024-02-16, 19:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar11
Hej!

Fick en knäpp idée.

Vad tror ni?

Känns väl mer resultatinriktat att gå på gymmet ordentligt stället. Ska du leva på det sättet lär du ju troligen försöka minimera dina steg, så det jämnar nog snabbt ut sig då om du rör dig så lite som möjligt givet att det är mer ansträngande.

Bättre att gå på spinning ett par ggr i veckan och bränna mkt.
Citera
2024-02-16, 19:06
Medlem
Dulces avatar
Jag tror tyvärr inte på den idén. Mycket bättre om du bara äter mindre. Då behöver du inte ens träna
Citera
2024-02-16, 20:19
Medlem
Du lär förbruka lika mycket på några minuter av kettlebellsvingar per dag, så förstår inte varför du ska krångla till det. Skrämmer pulshöjande aktivitet dig?

Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Att bära runt en kettlebell hela dagen kommer förbruka mer energi än ett gympass.
Att bära en 16 kilos kettlebell några meter då och då under en dag kommer knappast att höja förbränningen nämnvärt för en vuxen man, vilket man får anta att TS är baserat på hans användarnamn. Det kommer knappast höja hans energibehov mer än ett gympass med styrketräning och en stunds pulshöjande träning. 11 meter går man på 10 sekunder om man går långsamt. För att han ens ska komma upp i så lite som en kvarts arbete behöver han gå till köket och tillbaka ca 50 gånger på en dag, vilket han högst osannolikt gör.
Senast redigerad av MaskonJaskon 2024-02-16 kl. 20:29.
Citera
2024-02-19, 17:47
Medlem
Sänk temperaturen så mycket du kan hemma och gå omkring i en blöt t-shirt enbart, gärna om du lägger den i frysen med jämna mellanrum.

Kombinera gärna med en rejäl influensa.

Att frysa konstant och kämpa mot en infektion kommer bränna mycket mer kcal än att bära på en kettlebell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in