Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-16, 23:06
Moderator
Meijis avatar
Två trådar om samma ämne sammanfogade.

/Moderator
Citera
2024-02-16, 23:08
Medlem
needAlifes avatar
Förintelsen kunde jag väl inte bry mig så mycket mindre om, det är ju debatterat sedan 80 år till förbannelse. Vad som är intressant är att Sverige erkänt folkmordet på armenier, något som i Turkiet är kriminellt att erkänna och som många turkar förnekar. Då detta lagförslag gäller alla folkmord bör det då betyda kriminalisering i Sverige av förnekande av det armeniska folkmordet. Lär garanterat bli gnäll från turkarna.
Citera
2024-02-16, 23:08
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
[i]”Vi ska förtydliga att det är brottsligt att förneka och förvanska folkmord som Förintelsen”, säger kulturminister Parisa Liljestrand till Kulturnytt apropå lagändringar som regeringen nu föreslår.
Onekligen intressant då Riksdagen vägrat erkänna Turkiets folkmord på armenier i samband med WWI.

Klarar Kriminalvården 349 ledamöter?
Citera
2024-02-16, 23:09
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Nu var topic lag om att förneka förintelsen.
Jag höll med.
Finns det en lag så finns det.

Och, vad vill du har sagt med det ovan? Du repeterar bara dig själv.

Citat:
Det är inte upp till att göra som var och en vill. Ja , du får dra konsekvenser av det.
Det tycker jag är rimligt.
Vi lever i ett civiliserat samhälle.
Inte anarki.

Nej vi lever inte i ett speciellt civiliserat samhälle tycker jag, utan vi lever i ett till ytan tillrättalagt samhälle med skurkar i regeringen och riksdagen. Därav all anti-demokrati bakom ogiltiga/olagliga lagar (som bryter mot Yttrandefrihetsgrundlagen). Folket har aldrig någonsin sagt ja till denna skurklag ("brottsligt att förneka Förintelsen") som nu av regimen i Rosenbad förts fram som ett förlag.

Ni förstår ju nu vilka vi har att göra med, som vill bryta mot grundlagen våran.

Orättvisa lagar måste alla som inte vill stå på fel sida om historian göra motstånd mot.
Citera
2024-02-16, 23:10
Medlem
karlsoons avatar
Undrar vad det här kommer ifrån. Har vi idag så djupa problem med förintelseförnekande att det måste kriminalisera? Och varför ska inte folk få tycka vad dom vill. Det är ju inte så att man kommer skapa en förintelse själv bara för att man harmlöst skulle förneka den. Eller vara av en annan åsikt. Det låter ju helsjukt.
Citera
2024-02-16, 23:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Trams.

https://sverigesradio.se/artikel/reg...ka-forintelsen

”Vi ska förtydliga att det är brottsligt att förneka och förvanska folkmord som Förintelsen”, säger kulturminister Parisa Liljestrand till Kulturnytt apropå lagändringar som regeringen nu föreslår.

Enligt t ex Journalistförbundet kommer lagändringarna innebära inskränkt yttrandefrihet, men kulturministern avfärdar den kritiken.

Det är ingen god idé ur yttrandefrihetssynpunkt. Och det kommer förstås att resultera i krav från andra folkgrupper, som anser att någon händelse som drabbat dem, inte heller ska få dryftas.
Citera
2024-02-16, 23:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Undrar vad det här kommer ifrån. Har vi idag så djupa problem med förintelseförnekande att det måste kriminalisera? Och varför ska inte folk få tycka vad dom vill. Det är ju inte så att man kommer skapa en förintelse själv bara för att man harmlöst skulle förneka den. Eller vara av en annan åsikt. Det låter ju helsjukt.

Instämmer i att det är dåligt.

En gissning är, att det är ett initiativ med anledning av den antisemitism som importerats till Sverige och som tydligt manifesterat sig efter Hamas massaker 7:e oktober 2023.
Citera
2024-02-16, 23:15
Medlem
olasvenssons avatar
Utredning: Förneka Förintelsen ska bli olagligt

Citat:
Förnekelse av Förintelsen ska bli olagligt, föreslår en utredning av alla riksdagens partier.Den parlamentariska kommitté som arbetat med frågan föreslår att ett särskilt straffansvar ska införas för förnekande, urskuldande och uppenbart förringande av folkmord, brott mot mänskligheten eller andra krigsförbrytelser.
– Men det räcker inte bara att man förnekar eller förringar att en sådan händelse har skett, säger ordföranden för kommittén och justitierådet Stefan Johansson.

Jag blir först ut att förneka: Inga judar dog i gaskammare. Vad säger SKRÄPO (SÄPO) om det?

SÄPO är en liten bög-organisation som ingen tar på allvar. Ett gäng bögar som består av muslimer och judar som kör varandra i stjärtålen. Vem bryr sig om dem?

Judar är ett icke-problem i Sverige. Socialdemokraterna höll med Adolf. Varför ska vi vända på kappan nu? Alla vet att Adolf var älskad i Sverige på 30-talet och att alla judar var hatade. Vad är problemet? Jag förstår det inte.

Bygg gaskammare i Sverige. Inte endast för biogas.

https://tidningensyre.se/2024/12-feb...-omforhandlas/
Cachad: https://web.archive.org/web/20240216...-bli-olagligt/
Citera
2024-02-16, 23:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vore bättre om man kriminaliserade förnekandet av det svenska folket.
Citera
2024-02-16, 23:21
Bannlyst
Historia som Inte får ifrågasättas, är falsk
Citera
2024-02-16, 23:22
Medlem
Gosifs avatar
Ska det vara brottsligt så ska det även gälla de 150 miljoner människor det brittiska imperiet mördade, Mao och kommunisterna mördade 45 miljoner människor och Stalin och sovjet mördade 40 miljoner. Leopold II av Belgien mördade 10 miljoner i Afrika.

Juste jag glömde, judarna var viktigare att komma ihåg, för ingen pratar om dom jag nämnde
Citera
2024-02-16, 23:23
Medlem
Kommer bli oerhört intressant att följa utveckling kring detta. Förneka eller att förringa förintelsen ska alltså bli olagligt i det här landet. Både överlevarna och förövarna är alla snart döda. Så vem är egentligen brottsoffer vid ett sådant brott? Släktingarna?

Kommer som sagt bli väldigt intressant att se hur detta kommer utvecklas. Hur lagstiftningen kommer se ut och tolkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in