2024-06-30, 11:33
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Men då ska det väl vara precis lika förbjudet att förneka alla andra massmord som har utförts av andra potentater som Stalin, Mao, Saddam Hussein, Pol Pot och andra. Varför begränsa det till tyskarnas utrotningskampanj av judar och annat ovälkommet samhällsböss? Det är väl judelobbyn som ligger bakom som vanligt, de ser bara till själva och har ingen som helst medkänsla med andra folk.

Det är väl f ö ännu mera effektfullt att acceptera att det har hänt: där ser ni vad som kan hända!

Blir det politiskt intressant kommer man använda detta förbud som avstamp att förbjuda lite vadsomhelst man anser kan skada politisk opposition utan att förstå samma opposition kan leka på samma nivå. Slutar kaosartat.
Citera
2024-06-30, 11:54
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat
Lagom till industrisemester sker den största inskränkningen av den svenska yttrandefriheten i mannaminne. Jag har kanske levt under en sten men kan inte påminna mig om att någon debatt eller problematisering om detta skett i media. Vad tycker Flashback? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ka-forintelsen

PS.//Det finns en tråd i juridikforumet om de juridiska aspekterna. Här diskuteras de politiska.
Detta kom såklart efter en folkomröstning .... för det är demokrati vi lever i 😂😂
Citera
2024-06-30, 12:05
Medlem
Zloths avatar
Det roliga med detta är att de bara får fler att ifrågasätta det hela. I Tyskland har dessa lagar uppenbarligen bara fått motsatt effekt.

Varför behöver man skydda något som man anser vara en vattentät historia?

https://odysee.com/@EuropaTheLastBat...tbattlepart8:2
Citera
2024-06-30, 12:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
This.
Att inte styrande, lagråd osv förstår det är mycket märkligt. Jag utgår ifrån ATT de förstår. Då är frågan vad vem har att vinna på en lag som denna.

Anser att alla dessa yttrandefrihetsförbud är ett direkt och allvarligt hot mot demokratin.

Som så mycket annat nu för tiden torde det handla om symbolpolitik. Vissa vill känna sig goda, andra vill signalera till omvärlden och några se det som något slags ställningstagande mot ondskan - samma ondska fö som många av dem nu stödjer i Gaza...

Jag tror också att de förstå, men att ovanstående vinner över förståendet. Det är numera inte ovanligt i politiken.
Citera
2024-06-30, 12:19
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Säger något att dessa tokigheter alltid röstas igenom när "högern" styr.
Hela Riksdagen backade EU-direktivet att förbjuda förintelseförnekelse. Vi är inte längre herrar i vårt eget hus.
Citera
2024-06-30, 12:28
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
Jag tycker att folkräkningarna som inkluderar emigration av judar ger ett ganska bra argument mot att förintelsen var så omfattande som man från och med måndag måste säga att den var.

Det är alltså hur många judar som fanns i den av nazisterna ockuperade landmassan.
Du kan läsa källorna för hur allt beräknas här https://drive.google.com/file/d/1IdN...C1-qbkV5C/view

Oavsett om det är korrekt eller inte så är argumenten väl underbyggda och de ser korrekta ut. Men från imorgon så är det alltså olagligt att extrapolera och summera folkräkningsdatat så länge summan inte är 6 miljoner (eller vad det officiella spannet nu är).

Han tar minskningen av hela befolkningen i ett land och räknar det på den judiska befolkningen i landet.

Helt felaktig uträkning då övriga befolkningen i många länder dödades i betydligt mindre grad.

Låt säga att 10% av Tysklands befolkning dödades i kriget och de hade en miljon judar. Han räknar då att 10 % av den judiska befolkningen dödades, vilket är 100 000.

Tycker du att det är en rimligt sätt att räkna på antalet dödade judar?
Citera
2024-06-30, 12:31
Medlem
Citat:
Lagom till industrisemester sker den största inskränkningen av den svenska yttrandefriheten i mannaminne. Jag har kanske levt under en sten men kan inte påminna mig om att någon debatt eller problematisering om detta skett i media. Vad tycker Flashback? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ka-forintelsen

PS.//Det finns en tråd i juridikforumet om de juridiska aspekterna. Här diskuteras de politiska.

De politiska effekterna bli nog försvinnande små då de som praktiskt träffas av dessa inskränkningar är få till antalet.

Principiellt är det åt helsike. Dels måste en demokrati tåla existenser av extremister, åt såväl höger, vänster som religiösa. Vi måste också tåla att dessa ger uttryck för åsikter som är kränkande för olika grupper.

Personligen anser jag att gränsen borde dras vid uppmaning till grov brottslighet, vilket samtidigt skulle kriminalisera majoriteten av hela hippi hoppi scenen.
Citera
2024-06-30, 12:38
Medlem
Citat:

Vad ska debatteras? Det är väl bara rabiata nazistdrägg som förnekar förintelsen.
Citera
2024-06-30, 12:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Men då ska det väl vara precis lika förbjudet att förneka alla andra massmord som har utförts av andra potentater som Stalin, Mao, Saddam Hussein, Pol Pot och andra. Varför begränsa det till tyskarnas utrotningskampanj av judar och annat ovälkommet samhällsböss? Det är väl judelobbyn som ligger bakom som vanligt, de ser bara till själva och har ingen som helst medkänsla med andra folk.

Det är väl f ö ännu mera effektfullt att acceptera att det verkligen har hänt: där ser ni vad som kan hända!

Enligt denna lagen ska det just vara det. Det ska inte specifikt vara riktat mot just förintelsen. Men vi får ju anta att efter några domar kommer det ju bli bara den som berörs.
Citera
2024-06-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonySalami
En dokumentär skapad av den Nordiska Motståndsrörelsen... säkert inte alls opartiskt...
Det är en nazistisk propaganda rakt av.

När det gäller sakfrågan så håller jag med om att det är fel att lagstifta emot åsikter, hur kontroversiella de än må vara. Men att finna "ljuset" i en propaganda dokumentär skapad av Nordiska Motståndsrörelsen, nja...

Jag sa aldrig att den var opartisk, den är lika partisk för hitlertyskland som alla massmediaproducerade dokumentärer är partiska mot hitlertyskland.

Klassiskt manipulativt att säga att informationen från vissa är obrukbar och bara information från de källor du tycker är bra är korrekta. Det har aldrig slagit dig att information kan vara korrekt oavsett vem som framför den? Har inte så mycket till övers för folk bara är intresserad av sanning om det stämmer med deras ideologi/eligiösa övertygelse.

Det är också därför jag ser igenom detta övergrepp på åsiktsfriheten som denna lag är. Lagstiftar man att en historisk händelse har gått till på ett speciellt sätt och allt ifrågasättande är olagligt bör man anta att motsatsen är sann. Det kan inte bli mer totalitärt. Vad är nästa lag, förringa socialdemokratin, eller vi kanske kan hoppa direkt till sovjetunionens lagar och kalla det kontrarevolutionär verksamhet.
Citera
2024-06-30, 12:45
Jag har frågat det här tidigare men inte lyckats få något svar. Varför räcker inte nuvarande HMF lagstiftning om det nu är så att det enbart blir olagligt att förneka förintelsen i sådana fall där man hetsar och uttrycker missaktning mot judar? Handlar det enbart att lägga till termen "förintelsen" i nuvarande lagstiftning så att EU blir nöjda?
Citera
2024-06-30, 12:46
Medlem
tjallepetters avatar
Sionisterna har kopplat ett järngrepp om svennes pung.

Våga yttra något annorlunda mot sionisterna och du är rökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in