Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-16, 15:57
  #1
Medlem
Hej. Kan ni komma på saker som är illusioner eller inbillningar i verkligheten för oss människor?

Det första jag tänker på när jag tänker på frågan, är "livet". Självaste uppfattningen om människan. Att hur vi ser ut osv.
När vi tittar i spegeln, så ser vi en snygg man/kvinna.. eller hur? Aja. Men det är bara egentligen en illusion, eller en inbillning? För att vi människor ser bara ytan av sakerna. Vilken är en väldigt liten del av verkligheten. Mindre än 1%. Om du kunde se hur du såg ut på "riktigt". Då skulle du se ut som en köttig, senig, blodig, röd/vit, skelett.. med en hjärna och alla inälvorna. Och säkert mer liknande.

Skulle du då fortfarande tycka du skulle vara snygg? Eller om vi säger du är en man, och såg en "snygg" tjej. Skulle du då fortfarande tycka hon var snygg om du såg hur verkligheten såg ut på riktigt?

Jag garvar lite för mig själv ibland (sällan) när någon säger tex. typ... ÅÅÅ SÅ SÖT DEN DÄR KATTEN ÄR. För att dom ser eller vet inte hur katten egentligen ser ut. Jag skulle säga att det är relativt att om något eller någon är söt eller vacker. Beroende från vilken perspektiv man ser på saken. Ja..katten är kanske söt på ytan enligt mig också. Men i verkligheten så skulle jag tänka om, eller behöva bli van att såna utseenden skulle vara söta/vackra.

Men vi människor verkar leva i den här mindre än 1% verkligheten. Vilket jag skulle kalla för en illusion eller inbillning.

Vad säger ni? Några andra exempel?
Citera
2024-02-16, 15:59
  #2
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Politik, trygghet och reklam
Citera
2024-02-16, 16:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Politik, trygghet och reklam

Förklara gärna lite vad du menar med det? Skulle uppskattas.
Citera
2024-02-16, 16:08
  #4
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Förklara gärna lite vad du menar med det? Skulle uppskattas.

Politiken är en illusion, det är miljontals människor som tror på politiker och förlitar sig på de, människor ser dessa lögnare som faderfigurer

Tryggheten är en illusion, folk får illusionen av säkerhet men i verkligheten är ingen säker men folk vill ändå offra sin frihet för illusionen av trygghet
Citera
2024-02-17, 08:24
  #5
Medlem
Raderat
__________________
Senast redigerad av Alva-zin 2024-02-17 kl. 08:35.
Citera
2024-02-17, 12:56
  #6
Medlem
particulum1s avatar
1. På en daglig, makroskopisk nivå uppfattar vi saker som fasta och orörliga. Denna uppfattning grundar sig i våra sinnens begränsningar: våra ögon och händer kan inte upptäcka de extremt små vibrationerna eller rörelserna på atomnivå som faktiskt förekommer, vilket orsakar en illusion om fasthet.

2. En annan vanlig illusion, eller kanske en missuppfattning, är föreställningen att objekt och varelser har en fast, oföränderlig essens eller kärna, en tro som ofta bygger på en nästan omedveten tendens att tilldela dem kognitiva egenskaper. Till exempel, när vi benämner en viss samling av grenar, löv och rötter som "träd", använder vi en etikett som förenklar och generaliserar en komplex verklighet. Vid en närmare granskning, när vi bryter ner trädet till dess grundläggande beståndsdelar, upptäcker vi att det inte finns någon enskild, inneboende "trädhet" inom dessa delar. Denna tendens att kategorisera och benämna sträcker sig även till vår självuppfattning, där vi ofta upprätthåller illusionen av ett konstant och oföränderligt "jag" trots den pågående förändringen av våra tankar, kroppar och erfarenheter. Denna uppfattning av ett statiskt själv och världen omkring oss är inte bara en förenkling som orsakar en illusion, utan också ett uttryck för vårt behov att skapa ordning och mening i en ständigt föränderlig verklighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback