Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-17, 16:52
  #1
Medlem
Tänkte investera halv miljon i indexfonder och behöver tips på fonder.

Tanken är att investera över 12-18 månader. Värt att notera är att en halv miljon inte innebär all-in för mig. Utan kommer fortsatt ha en hyfsat summa kontanter och kommer även, längre fram, investera lite i guld.

Jag funderar på följande riskspridning.

80% globala (totalt 4-5 fonder)
Avanza global
Länsförsäkringar Global Index
Nordea Global Passiv Tillväxt
Storebrand global all countries

20% svenska (totalt 2-3 fonder)
Avanza zero
Aktiespararna topp Sverige A

Vad tycker ni om detta?

Bör jag även lägga till Europa fond och/eller Emerging market?

Europa täcks väl cirka 15-20% i en global index fond. Bör jag ha större innehav i Europa?

Gällande Emerging market så känns det mer riskfyllt samt att emerging markets täcks, till viss del, i Storebrand. Dessutom så är det väl multinationella företag med säte i USA/ Europa som tjänar mest i Emerging markets? Dvs. den växande medelklassen i EM spenderar mer på västländska varor.

Eller är jag helt ut och cyklar?
Citera
2024-02-17, 17:00
  #2
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Personligen skulle jag byta ut Aktiespararna topp Sverige A mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Citera
2024-02-17, 17:02
  #3
Medlem
Nachoalistens avatar
Många av de globala fonder du valt har samma innehav av företag.

Räcker väl med att köra på Avanza Global och Zero.
Citera
2024-02-17, 17:04
  #4
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Många av de globala fonder du valt har samma innehav av företag.

Räcker väl med att köra på Avanza Global och Zero.
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Personligen skulle jag byta ut Aktiespararna topp Sverige A mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Uräkta min lathet, men skiljer sig avgifterna mycket mellan Spiltan och Avanzafonderna? Personligen har jag gått ca 75% plus på 5 års tid med Spiltan.
Citera
2024-02-17, 17:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Många av de globala fonder du valt har samma innehav av företag.

Räcker väl med att köra på Avanza Global och Zero.

Jo, men tänker att man sprider riskerna genom att ha flera fonder. Finns det inte en risk att en fond missköts och isåfall är det bättre med fler? Är relativt grön när det kommer till fonder..
Citera
2024-02-17, 17:10
  #6
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Uräkta min lathet, men skiljer sig avgifterna mycket mellan Spiltan och Avanzafonderna? Personligen har jag gått ca 75% plus på 5 års tid med Spiltan.

Avanza Zero är ju som sagt 0% avgift på.
Avanza Global 0,09%

Men just vad gäller jämförelsen mellan Spiltan Aktiefond investmentbolag och Aktiespararna Direktavkastning A så ligger Spiltan på 0,23% och A-spararna på 0,37%. Med Spiltan får du större spridning plus att välskötta investmentbolag brukar överträffa index över tid.
Citera
2024-02-17, 17:21
  #7
Medlem
Nachoalistens avatar
Ett tips är att googla lite på rikatillsammans hemsida/forum. Många som ställt precis samma fråga som du tidigare där.
Citera
2024-02-17, 17:34
  #8
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Tänkte investera halv miljon i indexfonder och behöver tips på fonder.

Tanken är att investera över 12-18 månader. Värt att notera är att en halv miljon inte innebär all-in för mig. Utan kommer fortsatt ha en hyfsat summa kontanter och kommer även, längre fram, investera lite i guld.

Jag funderar på följande riskspridning.

80% globala (totalt 4-5 fonder)
Avanza global
Länsförsäkringar Global Index
Nordea Global Passiv Tillväxt
Storebrand global all countries

20% svenska (totalt 2-3 fonder)
Avanza zero
Aktiespararna topp Sverige A

Vad tycker ni om detta?

Bör jag även lägga till Europa fond och/eller Emerging market?

Europa täcks väl cirka 15-20% i en global index fond. Bör jag ha större innehav i Europa?

Gällande Emerging market så känns det mer riskfyllt samt att emerging markets täcks, till viss del, i Storebrand. Dessutom så är det väl multinationella företag med säte i USA/ Europa som tjänar mest i Emerging markets? Dvs. den växande medelklassen i EM spenderar mer på västländska varor.

Eller är jag helt ut och cyklar?
Du behöver inte fyra globalfonder. Det räcker med en.
Citera
2024-02-17, 17:45
  #9
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Jo, men tänker att man sprider riskerna genom att ha flera fonder. Finns det inte en risk att en fond missköts och isåfall är det bättre med fler? Är relativt grön när det kommer till fonder..

Kollade också igenom globalfonderna och det är som sagt väldigt mycket kaka på kaka.
Mitt förslag är Avanza global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Personligen är jag inte speciellt imponerad av Avanza Zero

Spridning är bra, men du får tillräckligt bra spridning med ett par/tre fonder. Har du för stor spridning kommer du följa i stort sett bara följa index.
Citera
2024-02-17, 17:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du behöver inte fyra globalfonder. Det räcker med en.

Finns det inte en risk att en fond missköts och det då blir bättre med flera?
Citera
2024-02-17, 17:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Kollade också igenom globalfonderna och det är som sagt väldigt mycket kaka på kaka.
Mitt förslag är Avanza global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Personligen är jag inte speciellt imponerad av Avanza Zero

Spridning är bra, men du får tillräckligt bra spridning med ett par/tre fonder. Har du för stor spridning kommer du följa i stort sett bara följa index.

Låter klokt. Tycker du att det behövs en Europa och/eller Emerging Market fond?
Citera
2024-02-17, 17:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Tänkte investera halv miljon i indexfonder och behöver tips på fonder.

Tanken är att investera över 12-18 månader. Värt att notera är att en halv miljon inte innebär all-in för mig. Utan kommer fortsatt ha en hyfsat summa kontanter och kommer även, längre fram, investera lite i guld.

Jag funderar på följande riskspridning.

80% globala (totalt 4-5 fonder)
Avanza global
Länsförsäkringar Global Index
Nordea Global Passiv Tillväxt
Storebrand global all countries

20% svenska (totalt 2-3 fonder)
Avanza zero
Aktiespararna topp Sverige A

Vad tycker ni om detta?

Bör jag även lägga till Europa fond och/eller Emerging market?

Europa täcks väl cirka 15-20% i en global index fond. Bör jag ha större innehav i Europa?

Gällande Emerging market så känns det mer riskfyllt samt att emerging markets täcks, till viss del, i Storebrand. Dessutom så är det väl multinationella företag med säte i USA/ Europa som tjänar mest i Emerging markets? Dvs. den växande medelklassen i EM spenderar mer på västländska varor.

Eller är jag helt ut och cyklar?

DNB Global Indeks S 80%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%
Avanza Emerging Markets 10%

Gör dig en tjänst och ta dessa fonder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback