Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-17, 18:03
  #1
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
På 2000-talet kom Karin och Olof Dreijer att släppa några smällare så som Heartbeats, Silent Shout, Pass this on, When I grow up, If I had a heart och låtarna har flera miljoner lyssningar på youtube men sedan hände något.

Shaking the Habitual, som kom 2013, är katastrofalt dåligt. Inte en enda bra låt. Och i dagarna släppte Fever Ray låten Shiver som inte är någon höjdare. Ser man på Olofs instagram så är han tydligen bög och DJar på bögklubbar och hans musik låter i mina öron väldigt konstigt.

Hur kunde det gå så dåligt för ett band som för 20 år sedan var helt banbrytande?

Och vad är oddsen för att två syskon ska bli homosexuella? Har Karin och Olof varit med om övergrepp när de var små?
__________________
Senast redigerad av KirkenesCowboys 2024-02-17 kl. 18:15.
Citera
2024-02-17, 18:43
  #2
Medlem
grungewhores avatar
Vad gäller deras läggning skulle jag gissa att de kommer från en vänsterfamilj, och då blir det så där. Karin Dreijer är väl lite könsvill vad jag förstår. Olof kanske är böckling, eller så ser han bara ut så.

Musikaliskt håller jag med, efter Silent Shout-skivan, som får ses som något slags mästerverk, så sjönk de som en sten. Den där Darwin-operan de körde var ju bara för mycket.

Men, jag har rört mig lite i utkanten av Karins bekantskapskrets, och jag har förstått att de nog har ett helt annat mindset än vad konsumenten av deras musik har. Jag skulle tippa att de prioriterade konstnärlighet över kommersiella framgångar, vilket jag kan respektera, även om respekt inte säljer några skivor.
Citera
2024-02-17, 19:44
  #3
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad gäller deras läggning skulle jag gissa att de kommer från en vänsterfamilj, och då blir det så där. Karin Dreijer är väl lite könsvill vad jag förstår. Olof kanske är böckling, eller så ser han bara ut så.

Musikaliskt håller jag med, efter Silent Shout-skivan, som får ses som något slags mästerverk, så sjönk de som en sten. Den där Darwin-operan de körde var ju bara för mycket.

Men, jag har rört mig lite i utkanten av Karins bekantskapskrets, och jag har förstått att de nog har ett helt annat mindset än vad konsumenten av deras musik har. Jag skulle tippa att de prioriterade konstnärlighet över kommersiella framgångar, vilket jag kan respektera, även om respekt inte säljer några skivor.

Ja, helt makaber var den operan. Tycker deras låtar tappat i ljudbild och låter mer och mer som en kakofoni.

Jag undrar hur länge den konstnärliga friheten kan komma att lägga mat på bordet. Jag får bara för mig att Karin och Olof hade haft potential att skapa ännu fler smällare men något slog uppenbarligen slint.
Citera
2024-02-17, 19:46
  #4
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Ja, helt makaber var den operan. Tycker deras låtar tappat i ljudbild och låter mer och mer som en kakofoni.

Jag undrar hur länge den konstnärliga friheten kan komma att lägga mat på bordet. Jag får bara för mig att Karin och Olof hade haft potential att skapa ännu fler smällare men något slog uppenbarligen slint.
Det är väl just det som är det fina med vissa vänstervärderingar, när de ändå nått en plattform. De båda tjänar säkert bättre på att DJ:a än att hålla The Knife vid liv. Tror aldrig de sett det som en inkomstkälla.
Citera
2024-02-17, 20:30
  #5
Medlem
TeEsErs avatar
Familjen Dreijer har verkligen inga ekonomiska problem. Sedan ett antal generationer är de finansiellt säkrade med stort (fd och nuvarande) ägande i bl a Broströms rederier och Fazer.

Karin och Olof har flera gånger påstått att de inte är förmögna men redan vid millenieskiftet (när man deklarerade förmögenhet) låg båda runt fem miljoner. De är förmögna i den härligt priviligerade varianten "Jag har personligen inga större pengar och familjestiftelserna har jag ingen vidare insyn i så de kan jag inte kommentera".

De kan nog lugnt flytta runt i diverse kulturella storstäder resten av livet och låta det konstnärliga komma först. Det är lätt att vara en kämpande konstnär när man kan bo i en sjurummare i Berlin.
Citera
2024-02-17, 20:53
  #6
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Familjen Dreijer har verkligen inga ekonomiska problem. Sedan ett antal generationer är de finansiellt säkrade med stort (fd och nuvarande) ägande i bl a Broströms rederier och Fazer.

Karin och Olof har flera gånger påstått att de inte är förmögna men redan vid millenieskiftet (när man deklarerade förmögenhet) låg båda runt fem miljoner. De är förmögna i den härligt priviligerade varianten "Jag har personligen inga större pengar och familjestiftelserna har jag ingen vidare insyn i så de kan jag inte kommentera".

De kan nog lugnt flytta runt i diverse kulturella storstäder resten av livet och låta det konstnärliga komma först. Det är lätt att vara en kämpande konstnär när man kan bo i en sjurummare i Berlin.

Då har de det fett. Ser att Karin sitter i hela fyra bolagsstyrelser som alla har miljonomsättning.

Hare Produktion AB, omsättning 2 612 tkr, vinst 1 361 tkr

Rabid Records AB, omsättning 1 815 tkr, vinst 997 tkr

Vedholmen Förvaltnings AB, omsättning 713 tkr, vinst 673 tkr

Smögholmen AB, omsättning 660 tkr, vinst 15 127 tkr

https://www.bolagsfakta.se/sok?vad=Rabid+Records%20AB
Citera
2024-02-17, 21:14
  #7
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Då har de det fett. Ser att Karin sitter i hela fyra bolagsstyrelser som alla har miljonomsättning.

Hare Produktion AB, omsättning 2 612 tkr, vinst 1 361 tkr

Rabid Records AB, omsättning 1 815 tkr, vinst 997 tkr

Vedholmen Förvaltnings AB, omsättning 713 tkr, vinst 673 tkr

Smögholmen AB, omsättning 660 tkr, vinst 15 127 tkr

https://www.bolagsfakta.se/sok?vad=Rabid+Records%20AB
Klassisk västerländsk vänster således. Multimiljonärer som har råd att ”brinna för att bekämpa orättvisor”.
Citera
2024-02-21, 15:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
På 2000-talet kom Karin och Olof Dreijer att släppa några smällare så som Heartbeats, Silent Shout, Pass this on, When I grow up, If I had a heart och låtarna har flera miljoner lyssningar på youtube men sedan hände något.

Shaking the Habitual, som kom 2013, är katastrofalt dåligt. Inte en enda bra låt. Och i dagarna släppte Fever Ray låten Shiver som inte är någon höjdare. Ser man på Olofs instagram så är han tydligen bög och DJar på bögklubbar och hans musik låter i mina öron väldigt konstigt.

Hur kunde det gå så dåligt för ett band som för 20 år sedan var helt banbrytande?

Och vad är oddsen för att två syskon ska bli homosexuella? Har Karin och Olof varit med om övergrepp när de var små?

Jag håller med om Shaking the Habitual! Lyssnade faktiskt på den några gånger, men fastnade inte alls för den. Det är ett näst intill olyssningsbart album (som dessutom är på tok för långt!) så när som någon enstaka låt. Likaså "Darwin-operan" som någon nämnde... Obegripligt! Jag gillade ändå både Deep Cuts och Silent Shout, som inte heller är helt lättlyssnade plattor. Vad sjutton hände sedan?!?

Sedan att Karin gått och blivit icke-binär kan man också störa sig på, men jag gillar faktiskt hennes(?) senaste skiva med Fever Ray.
Citera
2024-02-21, 17:00
  #9
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag håller med om Shaking the Habitual! Lyssnade faktiskt på den några gånger, men fastnade inte alls för den. Det är ett näst intill olyssningsbart album (som dessutom är på tok för långt!) så när som någon enstaka låt. Likaså "Darwin-operan" som någon nämnde... Obegripligt! Jag gillade ändå både Deep Cuts och Silent Shout, som inte heller är helt lättlyssnade plattor. Vad sjutton hände sedan?!?

Sedan att Karin gått och blivit icke-binär kan man också störa sig på, men jag gillar faktiskt hennes(?) senaste skiva med Fever Ray.

Jag kan ju bara tala för mig själv men Radical Romantics (2023) och Plunge (2017) är för mig helt olyssningsbara.

Albumet Fever Ray (2009) skiljer sig väldigt mycket mot albumen som kommer senare då det finns ett samspel mellan musiken och sången. Allt är renare men på de senare albumen gör de ljud både med instrument och med rösten bara för att. Kanske vill de framstå som knepiga och speciella? Det kanske inte räckte med att klä ut sig till rymdvarelse (?) och prata utomjordiska på någon gala i Stockholm.

Silent shout är ett mästerverk. https://open.spotify.com/track/2i9eB...26bb36aa414b9c
Citera
2024-02-22, 23:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Och vad är oddsen för att två syskon ska bli homosexuella? Har Karin och Olof varit med om övergrepp när de var små?

Karin är väl inte homosexuell, Olof möjligt men är inte säker på det heller.
Citera
2024-02-22, 23:34
  #11
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Karin är väl inte homosexuell, Olof möjligt men är inte säker på det heller.

Citat:
Dreijer largely keeps their private life outside the headlines, but in 2017, they told The Guardian in an interview that they had been married and had dropped Andersson from their name following their divorce. In the same interview, they described themself as "definitely a queer person, but [...] very gender-fluid."[3] Dreijer uses the pronouns they/them in English and hen in Swedish.[27] They have two daughters.

https://en.wikipedia.org/wiki/Karin_Dreijer

Jag tolkar det som att queer betyder homosexuell men en googling säger att hon varit gift med en Kent Peter Kristian Andersson.
Citera
2024-02-22, 23:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
https://en.wikipedia.org/wiki/Karin_Dreijer

Jag tolkar det som att queer betyder homosexuell men en googling säger att hon varit gift med en Kent Peter Kristian Andersson.

Jag tror bara det betyder att hon vill vara hipp och märkvärdig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback