2024-02-18, 20:03
Medlem
Lyssnade på ett poddavsnitt med neuroforskaren Andrew Hubberman där han pratar om hälsofördelarna med kallduschar. Lat som jag är så bad jag chatGPT lista upp 20 hälsofördelar med kallduschar

"Ökad vakenhet: Kallduschar stimulerar andning och hjärtfrekvens, vilket ökar alertness.
Förbättrad cirkulation: Stimulerar blodflödet till organ och hud.
Stärkt immunförsvar: Kan öka produktionen av vita blodkroppar.
Minskad muskelvärk: Hjälper till att minska inflammation och smärta efter träning.
Förbättrad hudkvalitet: Kan minska torrhet och förbättra hudens fasthet.
Förstärkt hår: Kallt vatten kan göra håret glansigare och starkare.
Ökad energi: Utsöndring av adrenalin kan ge en energiboost.
Förbättrad mental hälsa: Kan minska stress och mildra depressionssymtom.
Stödjer viktminskning: Stimulerar produktion av brunt fett, som förbränner kalorier.
Förbättrad återhämtning efter träning: Snabbar på återhämtningen genom att minska laktat i blodet.
Minskad stressnivå: Regelbunden exponering för kallt kan minska stress över tid.
Ökat välbefinnande: Frisättning av endorfiner kan öka känslor av välbefinnande.
Förbättrad sömnkvalitet: Kan hjälpa till att sänka kroppstemperaturen och underlätta insomning.
Ökad tolerans mot kyla: Regelbunden exponering förbättrar kroppens förmåga att tåla kyla.
Minskning av inflammation: Kallt vatten kan minska kroppens inflammatoriska respons.
Stimulerar det lymfatiska systemet: Hjälper till att transportera bort avfall och toxiner från vävnader.
Förbättrad mental skärpa: Kallduschar kan klarna tankarna och förbättra fokus.
Minskad trötthet: Hjälper till att bekämpa känslor av trötthet under dagen.
Förbättrad motståndskraft: Mentalt och fysiskt, genom regelbunden utmaning och anpassning.
Reglering av kroppstemperaturen: Hjälper kroppen att bli bättre på att reglera sin egen temperatur."

Precis gjort min första kalldusch och kan kort säga att jag blev betydligt piggare och känner mig mer skärpt i skallen. Enl Hubberman ska det räcka med 11 min i veckan för att få effekt. När man duscha så ska det vara så pass kallt att man känner sig obekväm och tänker att man vill lämna duschen, dvs man får kämpa för att stå ut. Går även bra att trappa upp kylan och längden på duschen.

Här är även en länk till ännu mera information om ämnet
https://www.hubermanlab.com/newslett...nd-performance

Mitt nuvarande status och där jag hoppas på förbättringar: Har ganska dålig sömn med flera uppvaknanden på natten. Är oftast trött och har bristande ork. Har inget vidare driv.

Äter ok mat (mycket ägg, kött och sallad) Tränar regelbundet både gym och löpning så kallduschen blir ett komplement till att förbättra den psykiska och fysiska hälsan.

Är det någon här som praktiserar kallduschar och kan berätta om det tillfört positiva hälsofördelar? Gör du det i så fall varje dag? Jag kommer iaf fortsätta med detta och uppdatera löpande i tråden. Kan även tillägga att min smartklocka som även mäter stressnivån är 20 enheter lägre (100 är max) än vad det normalt brukar vara vid denna tiden.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2024-02-18 kl. 20:05.
Citera
2024-02-18, 20:05
Medlem
Det värsta med kallduschande är att folk tror de är bättre människor för att de kallduschar, och skryter om det.

Tänk vegan.
Citera
2024-02-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombitator
Det värsta med kallduschande är att folk tror de är bättre människor för att de kallduschar, och skryter om det.

Tänk vegan.

Den typen av människor avskyr jag som pesten med. Denna tråden handlar om de som vill förbättra sin hälsa och eventuellt lägga till ytterligare en metod för att nå sina mål.
Citera
2024-02-18, 20:08
Bannlyst
(FB) Duscha i kallt vatten hjälper psykiska problem
Citera
2024-02-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Den typen av människor avskyr jag som pesten med. Denna tråden handlar om de som vill förbättra sin hälsa och eventuellt lägga till ytterligare en metod för att nå sina mål.

Jag förstår, det var också min tanke:
Att en nackdel ur hälsoaspekt är att kallduschande verkar ge hybris
Citera
2024-02-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiggz
(FB) Duscha i kallt vatten hjälper psykiska problem

Ahh, tack för tipset. Sökte faktiskt på kalldusch innan jag skapade tråden, den tråden du länkade till dök inte upp.
Citera
2024-02-18, 20:19
Bannlyst
Äckligt det här hur människor bara går på allt en hjärnskadad UFC-kommentator säger.

Du blir ingen supermänniskor för att du badar isvak, även om det är kul och trevligt att köra isvak med efterföljande bastu så blir du per automatik ingen supermänniskor som kommer lura döden.

Sov bra, ät bra, lyft tungt, behandla andra som du själv vill bli behandlad och unna dig något gott på lördagen!

Detta är nyckeln till ett bra liv, inte vad högljudda influensers tycker
Citera
2024-02-18, 20:22
Medlem
okok1s avatar
Du dör och åldras snabbare. När fan blev ökade stresshormoner bra?

Why I Hate Biohacking
https://www.youtube.com/watch?v=TvGGvwKK_yA&t=0s

Funkar inte.
Senast redigerad av okok1 2024-02-18 kl. 20:29.
Citera
2024-02-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Du dör och åldras snabbare. När fan blev ökade stresshormoner bra?

Why I Hate Biohacking
https://www.youtube.com/watch?v=TvGGvwKK_yA&t=0s

Funkar inte.

Så är det förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här