Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-19, 10:10
  #1
Medlem
Afrika är en stor kontinent med många länder, kulturer och religioner. Afrika är fattigt men likväl oftast svindyrt. Hotellrum i tex Kinshasa eller Angola kan gå loss på hutlösa summor och lätt överstiga Västeuropas priser. Kriminaliteten är skyrocket hög nästan överallt och inget funkar. Utöver det finns korruption och rättssäkerhet är inte att förvänta.
Därpå har vi all malaria, hiv, allas andra smittor, vidriga parasiter och insekter och aggressiva ormar.
Jag vet folk som bodde i Etiopien och Uganda. Även om just de länderna är mer fredliga så beskrevs dom som helveten att vara i och trafiksäkerheten var noll.
Till skillnad mot vad man kanske tror så var kvinnorna dessutom feta. Nordafrika med allt sina hemskheter av bara sand vill man inte till. Vad beror det på att subtropiska Afrika är ett sånt jäkla rövhål att semestra i? Kommer det att bli bättre i framtiden?
__________________
Senast redigerad av IKSirius 2024-02-19 kl. 10:12.
Citera
2024-02-19, 10:15
  #2
Medlem
Det funkar stålande i Sydafrika. Kapstaden skulle jag kunna flytta till när som helst. De länder du nämner har ingen fungerande turism eller infrastruktur, därav höga priser på hotell, där du får en viss säkerhet. Vill du, så kan du hyra rum och pensionat på samma ställen för 100:- per dygn.
Citera
2024-02-19, 10:17
  #3
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Jag har dock hört gott om Namibia och Zanzibar.
Citera
2024-02-19, 10:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det funkar stålande i Sydafrika. Kapstaden skulle jag kunna flytta till när som helst. De länder du nämner har ingen fungerande turism eller infrastruktur, därav höga priser på hotell, där du får en viss säkerhet. Vill du, så kan du hyra rum och pensionat på samma ställen för 100:- per dygn.

Sydafrika var bra tills 1994.

Källa: https://upload.wikimedia.org/wikiped...hAfrikaans.jpg
Citera
2024-02-19, 10:44
  #5
Medlem
Ghana verkar fortsatt vara populärt för kvinnliga sexturister men även heterosexuella män kan "fynda" efter runt 12 timmar på flyget.

Allmänt är säkerheten dräglig i landet så inte med på UDs nu rätt långa lista på länder de avråder svensken att resa till:
https://www.regeringen.se/ud-avrader/
Citera
2024-02-19, 10:47
  #6
Medlem
Trådämnet innehåller två frågor:

Varför är Afrika uselt att semestra i?

Tja, framgår rätt tydligt av TS...

när blir det bättre?

Inte under vår livstid.
Citera
2024-02-19, 10:49
  #7
Medlem
Det brukar sägas att man bör be om lov innan man ämnar äntra rövhålet, vad som nämns mer sällan är att man faktiskt inte måste äntra rövhålet.

Har man alla dessa erfarenheter som TS, har man nog spenderat en avsevärt tid i Afrika, alternativt bläddrat lite för mycket i aftonbladet.
Jag har själv inte besökt Afrika än, jag har lite kvar på listan än. Men världen är full av arga myrflockar och giftiga sniglar, onda män med pickadoller, och sköna kvinnor med mask i fittan. Trafikdöden, i den mån det kan mätas, lär nog inte va värre än Sydamerika eller Asien.

Som trygghetssvensk kan man nog finna ro i solstolen i Gambia eller Mombasa utan att smörja flinten med faktor 300 om man bara har hjälmen på.
En saltad nota förtjänar man om man inte vågar förhandla.
Citera
2024-02-19, 11:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Ghana verkar fortsatt vara populärt för kvinnliga sexturister men även heterosexuella män kan "fynda" efter runt 12 timmar på flyget.

Allmänt är säkerheten dräglig i landet så inte med på UDs nu rätt långa lista på länder de avråder svensken att resa till:
https://www.regeringen.se/ud-avrader/

Vad jag inte fattar är att det anses livsfarligt för västerländska män att åka till Afrika och knulla brudar. Budskapet har varit att alla har hiv. När det handlar om västerländska kärringars BBC-resor till Afrika talas det bara om att negerhanarna inte älskar dom på riktigt. Borde inte hiv vara lika utbredd bland negerhonor som negerhanar??
Citera
2024-02-19, 11:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Vad jag inte fattar är att det anses livsfarligt för västerländska män att åka till Afrika och knulla brudar. Budskapet har varit att alla har hiv. När det handlar om västerländska kärringars BBC-resor till Afrika talas det bara om att negerhanarna inte älskar dom på riktigt. Borde inte hiv vara lika utbredd bland negerhonor som negerhanar??
Kvinnor kanske är bättre på att kräva kondom?
Citera
2024-02-19, 11:58
  #10
Medlem
Farbaute666s avatar
Är inte "Afrika" lite stort att avhandla såhär; nåja, det är ju trots allt Flashback :-)

Mina enda erfarenheter av Afrika är Marocko, där jag har varit två gånger. Frun har varit i Egypten också. Jag skulle kunna tänka mig Egypten, men är orolig över säkerheten och att vi går omkring som självlysande terroristmål om vi åker dit.

Zanzibar skulle vara jätteintressant, kanske även Tunisien, men det riktiga, mer "afrikanska" Afrika, som kanske ändå är lite turistvänligt, finns det, eller är det bara Gambia?
Citera
2024-02-19, 16:38
  #11
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKSirius
Vad beror det på att subtropiska Afrika är ett sånt jäkla rövhål att semestra i? Kommer det att bli bättre i framtiden?

Tjena! Ny på Flashen ser jag. Känns det bra så här långt? Coolt att regga sig bara för att kunna kräkas lite på Afrika? Såna som du dyker upp med jämna mellanrum. Folk med haveristiska tendenser sökande en ekokammare. Kaka söker maka. Folk som bara har mediebilden av Afrika att gå på, som aldrig besökt kontinenten. Jag har bott ett decennium i södra Afrika och besökt större delen av regionen på resor. Jag saknar det varje dag. Vädret, färgerna, dofterna, kulturen, människorna, svänget, pulsen. Jag fattar att det är svårt för dig att greppa där du sitter i din hyrestvåa i Gottsunda och blickar ut över en slaskig innergård.

Visst, Afrika har problem, du räknade upp några. Betänk då att roten till mycket av detta ligger i externa orsaker: utsugning från i tur och ordning araber, européer och kineser; konflikter bottnande i godtyckliga gränsdragningar; utbredning av militant islamism; sjukdomar som det medicin-industriella komplexet skulle kunna utrota om viljan fanns.

Gör en resa till något av de ställen som nämnts. Zanzibar, Kapstaden, Gambia, Botswana. Alla säkra destinationer för ovana resenärer. Kom sen tillbaks och starta en ny tråd om dina upplevelser och intryck.

Peace!
Citera
2024-02-19, 17:03
  #12
Medlem
Brukar titta på dokumentärer och det finns säkra ställen även om dom är sällsynta. Sen förundras man hur vissa vita människor män som kvinnor, backpackar i dessa länder, cyklar eller motorcykel genom Afrika.
Afrika har väldigt vacker natur på sina ställen men det är allt, inte mycket historia.
Dom har mycket rika områden, där det bara finns lyxhus och enorma sådana. Nigeria måste vara det land i världen som har mest lyxhus.
Finns ställena i Afrika där nästan bara bo vita men det är inte vita från Afrika utan sådana som har flyttat dit för att det är tryggt och lyxigt. Det var något ställe jag kikar på där den svarta mäklaren sa att dom har mycket tyskar, ryssar och engelsmän.

För vanliga vita är inte Afrika så mycket att ha, dyrt och farligt men har du pengar så kan det nog vara rätt nice ändå.
Vissa länder i Afrika har ju en enorm inflation också.

Om Akon lyckas bygga sin futuristiska stad så hade jag besökt den.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3589363

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback