Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 14:01
  #1
Medlem
Satt och funderade lite på olika lösningar för den ultimata kombinationen av eget permanent boende, fritidsboende och maximal frihet.

Har bott i villa permanent och är lite trött på det. I alla fall dom alternativ jag har råd med inom vettiga avstånd till arbete etc.

Jag tänker att permanent boende i lägenhet som bas är ganska bekvämt, tryggt och förhållandevis billigt.

Men det kräver ju något alternativ för att inte få tuppjuck.

Eget fritidshus är ju trevligt men det kräver ständig tillsyn i form av gräsklippning, snöskottning ganska höga kostnader även när det står vilande osv. och ändå en ständigt närvarande oro för inbrott eller att något händer. Inget man vill lämna för att åka till Bahamas ett halvår.

Hittar en del billiga villor som ligger ganska trevligt på tomter lite som fritidshus och inom acceptabla avstånd till semesterorter.

Satt och funderade lite på ett upplägg där man köper en villa, väljer ut två bra hyresgäster/inneboende som delar typ nedervåningen sen har man övervåningen eller källaren själv. Dom får hyra billigt mot att dom tar hand om det vardagliga pysslet och att man kan få höra av sig och kolla att allt är ok då och då.

Sen sköter det där sig ganska bra själv om man får rätt hyresgäster och inte har lust att åka dit på ett par månader. Och vill man vara där en längre period behöver man inte fråga någon om lov.

Inser direkt att valet av hyresgäster kan vålla problem så det behöver vi inte diskutera att ha folk nära in på sig på det sättet är inte heller något problem. Men har ni några andra tankar runt upplägget?

Någon som gör så här rent ut av? Hur är det ute i landet är bostadbristen så stor att det går att hyra ut även där hus är billiga?

Det jag vill komma åt är alltså en låg kostnad i kombination med ett någorlunda självgående ägande som inte behöver ständig tillsyn men att det ger lite känsla av fritidsboende. Kanske rent av på två ställen i landet, ett som är trevligt sommartid och ett vintertid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback