Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-22, 13:11
Medlem
Hur svårt är det? Hur sker uttagningen? Hur hård konkurrens är det?

Minns jag hade barndomsvänner som var duktiga men idag har alla lagt skidorna på hyllan..
Citera
2024-02-22, 13:13
Medlem
Negercps avatar
Det är skitsvårt, bara en liten elit som är lämpade för det.
Citera
2024-02-22, 13:29
Medlem
Beaver14s avatar
Nä, det är bara att hitta ett gevär och ett par skidor så är du världselit direkt.

Eller så kan du tänka på Stina Nilsson som var bäst i världen på skidor men som trots heltidssatsning i många år nu är en högst medioker skidskytt.
Citera
2024-02-22, 14:11
Medlem
Funkar väl med vilken hagelbössa som helst tänker jag
Citera
2024-02-22, 14:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nä, det är bara att hitta ett gevär och ett par skidor så är du världselit direkt.

Eller så kan du tänka på Stina Nilsson som var bäst i världen på skidor men som trots heltidssatsning i många år nu är en högst medioker skidskytt.

Det fetmarkerade är ju en kraftig överdrift. Hon var tillsammans med MCF bäst i sprint, men Björgen och Johaug var mycket bättre längdåkare för den skidåkning som krävs i skidskytte.

Svaret på TS fråga är att det är svårt. Ett fåtal har en naturlig förutsättning för det, men även dessa bommar ibland.
Citera
2024-02-22, 14:52
Medlem
knasbres avatar
Svaret beror väl på definitionen av "bra".

Har du talang så kan du väl nå någon hyfsad nivå inom något år, ska du tävla på topp-topp-elit nivå så behöver du sannolikt dedikera hela ditt liv till det.

Talang/gener + OTROLIGA mängder timmar träning = succé
Som med alla sporter, karriärer osv.
Vissa har optimala fysiska, genetiska förutsättningar som är otroligt svåra att tävla mot om du inte är en riktigt envis jävel.

Jag vill tro att de flesta av oss besitter någon variation som gör oss bättre lämpad att utföra vissa saker än andra.
Vissa har speciella hjärnor som kan tackla problem som är omöjliga att bryta ner för andra (tänk en autist-savant som kan räkna miljoner decimaler av pi), vissa har optimala muskler, syresättning osv för att lyfta tungt eller springa långt, andra har viljestyrka och disciplin som vi andra bara kan drömma om.

Tricket är att hitta vad vi är grymma på och LOCK IN.
Citera
2024-02-22, 15:17
Medlem
Är du bra på åka skidor har du ju den delen klar redan, men att lära sig skjuta är nog mycket svårare än att bli bra på skidor.

50m avstånd, pricken är 5 och 10cm stor.
Testa detta så får du se hur svårt det blir att träffa.
Innan du gör det så ska du dock få upp pulsen rejält.
Dom flesta som skjuter har väl ca 160 i puls just då.

Lite vind också kanse ibland som du måste kunna bedömma rätt.
Skidskytte är jävligt svårt är min åsikt.

Skidskyttar idag är nog mycket bättre åkare idag också än vad dom var förut.
Samuelson blev väl 8.a på ett längdskid SM för nåt år sedan tex och jag tror att johannes bö skulel platsa i svenska skidlandslaget, på skate då.
.
Citera
2024-02-22, 16:38
Medlem
Klas-Vegass avatar
Svårt i förhållande till vad?

Skitskytte var en sport som svenska sportjournalister drev med. Det var en av de sporter som bara östländer satsade på för att plocka medaljer i OS.

Så fick vi Magdalena Forsberg och helt plötsligt var det en jättebra sport enligt samma journalister som drivit med sporten. jag var inte ett dugg imponerad av Magdalena Forsberg. Jag menar att VM-bronset hon har från stafett VM i riktig skidsport överglänser framgångarna i skit-skytte sportsligt.

Det är väl inte svårt att se att skit-skytte mest består av misslyckade skidåkare. Även om det med mer pengar faktiskt höjt kvaliteen på sporten.

Men det är naturligtvis svårt att även bli en dussinskidåkare i ett internationellt perspektiv så att man kan satsa på skit-skytte.
Citera
2024-02-22, 17:39
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Svårt i förhållande till vad?

Skitskytte var en sport som svenska sportjournalister drev med. Det var en av de sporter som bara östländer satsade på för att plocka medaljer i OS. Så fick vi Magdalena Forsberg och helt plötsligt var det en jättebra sport enligt samma journalister som drivit med sporten. jag var inte ett dugg imponerad av Magdalena Forsberg. Jag menar att VM-bronset hon har från stafett VM i riktig skidsport överglänser framgångarna i skit-skytte sportsligt. Det är väl inte svårt att se att skit-skytte mest består av misslyckade skidåkare. Även om det med mer pengar faktiskt höjt kvaliteen på sporten.Men det är naturligtvis svårt att även bli en dussinskidåkare i ett internationellt perspektiv så att man kan satsa på skit-skytte.

Är det svårt att bli en bra skidskytt? Svar... et ubetinget JA !
Man skal lete lenge etter en idrett som krever mer av en utøvers fysiske og mentale egenskaper i en og samme øvelse. Bare det å se sin favoritt i siste og avgjørende skyting, gir jo den vanlige sofa-idretter en puls opp mot rødt nivå. og tenk da på de som står der og skal utføre det !

( He-he. Va gjelder historikken i Norden startet den nok seriøst en god stund innen sportsjournalistenes ablegøyer ja )
Denne idretten har sin opprinnelse fra en øvelse for norske soldater. Den første kjente konkurransen fant sted i 1767, da grensepatrulje-kompanier konkurrerte mot hverandre. I 1767 foregikk det premieskirenn hvor en premie på 20 riksdaler gikk til den som «i fullt Løp kan afskyde sit Gevær og bedst træffe noget visst Maal paa 40 a 50 Skridts distance». Etter hvert fikk sporten utbredelse i de nordiske landene som alternativ trening for militæret. Under navnet militært patruljeløp var kombinasjonen langrenn/skyting demonstrasjonsgren under Vinter-OL i 1924, 1928, 1936 og 1948
Citera
2024-02-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasbre
Jag vill tro att de flesta av oss besitter någon variation som gör oss bättre lämpad att utföra vissa saker än andra.
Vissa har speciella hjärnor som kan tackla problem som är omöjliga att bryta ner för andra (tänk en autist-savant som kan räkna miljoner decimaler av pi), vissa har optimala muskler, syresättning osv för att lyfta tungt eller springa långt, andra har viljestyrka och disciplin som vi andra bara kan drömma om.

Tricket är att hitta vad vi är grymma på och LOCK IN.

Nej, livet är inte ett nollsummespel. Människor med högre generell intelligens är bättre på allt.
Citera
2024-02-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Nej, livet är inte ett nollsummespel. Människor med högre generell intelligens är bättre på allt.
Det här inlägget var inte något av dina bättre inlägg.
Citera
2024-02-23, 18:42
Medlem
knasbres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det här inlägget var inte något av dina bättre inlägg.
Får lov att hålla med där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in