Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hur svårt är det? Hur sker uttagningen? Hur hård konkurrens är det?

Minns jag hade barndomsvänner som var duktiga men idag har alla lagt skidorna på hyllan..
Jag skulle tro att om du är konditionsstark och van skidåkare så kan du säkert nå en hyfsad nivå nationellt på ett par års hård träning. Man kan väl tro att bredden är obefintlig i skidskytte när det kommer till antalet utövare som verkligen tävlar på seniornivå. Om du jämför med t.ex golfen där det finns hundratals eller kanske tusentals riktigt duktiga spelare i ålder 20-40 som är snäppet under den riktiga eliten som består av kanske 50 spelare så är skidskytte väldigt enkelt att bli elit.
Att komma högt upp i världscupen är givetvis väldigt svårt.
Citera
2024-02-24, 09:30
Medlem
Jag åkte mycket skidor och tävlade i både längdåkning och skidorientering när jag var tonåring. Jag hade även hållit på en del med skytte och prövade därför på skidskytte också. I alla fall för mig var det väldigt svårt att skjuta med den precision som krävdes när man har hög puls (antagligen körde jag väl för hårt i spåret eftersom jag var van att åka snabbt). Men jag tror att det i allmänhet är långt ifrån någon barnlek att bli en så duktig skytt som krävs idag. Det var nog annorlunda för 30 år sedan när skyttemomenten gick väsentligt långsammare även i världscupen men med det skytte som krävs idag så - nej, inte alls enkelt. Se bara på Stina och Lampic; det är skyttet de kämpar med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in