• 1
  • 2
2024-02-23, 10:38
Medlem
C.B.G.s avatar
Som rubriken lyder. En tjänsteman på kommunen beskriver det som grovt bedrägeri med urkundsförfalskning. Det har uppenbarligen pågått i flera år. Kan röra sig om tiotals miljoner kronor.

En person i föreningen verkar ha haft förtroendeuppdrag hos kommunen. Det verkar vara väldigt känsligt då kommunen lagt locket på. Är det någon som vet mer?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...kt-bidragsfusk

Citat:
Det finns en djup problematik kopplat till föreningen, säger en källa till SVT Nyheter Västerbotten.

Citat:
SVT Nyheter har begärt att få ta del av polisanmälan men fått avslag av kommunen.
Citera
2024-02-23, 11:19
Medlem
Dingokuddes avatar
Blir intressant att se vilken förening det rör sig om. Hoppas nån vet och kan berätta mer.
Citera
2024-02-23, 11:46
Medlem
Föreningen ska också fått ut pengar från andra kommuner.

Vad kan det röra sig om för förening som berör flera kommuner?

Något som är kopplat till ABF?

Språkkafé, bollklubb, ishockey eller annat?
Citera
2024-02-23, 16:25
Medlem
Starobrnos avatar
Alla kommuner utom några få brukar väl huvudlöst donera stora pengar till integrationsprojekt, skicka iväg ungdomar till fd judeläger i Polen/östra Tyskland, och "tjejer kan"-projekt. Min gissning, i väntan på sanningen.
Citera
2024-02-23, 17:06
Medlem
.-.-.s avatar
https://norran.se/nyheter/skelleftea...nmals/jnen66nj

Citat:
I slutet av november 2023 drog den romska föreningen Unga Rimon tillbaka en ansökan om bidrag från Skellefteå kommun för att starta ett kulturcentrum för romer, RIKKC. Orsaken uppgavs vara flera fall av jäv. Men Norrans granskning visar att företrädarnas agerande är betydligt värre än så och att fusk kan ha pågått i flera år.
Under Norrans granskning har det framkommit flera fall av bedrägligt beteende kopplat till romska föreningar med säte och företrädare i Skellefteå. Samtidigt har stora summor pengar, utan någon noggrann kontroll, betalats ut från olika myndigheter till föreningarna som säger sig jobba för att stärka romerna som grupp.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...-fusk/l7y6gm8l

Citat:
Norran har avslöjat misstänkt bidragsfusk inom romska föreningar i Skellefteå. Vi hinner ställa några frågor till företrädaren Allan Schwartz innan han lägger på luren. Revisorn Maggie Zingmark medger att hon var jävig i bidragsansökan.
Citera
2024-02-23, 17:54
Medlem
Solstol28s avatar
Med dom summorna så är det inte någon liten sket förening som sysslar med" integrationsprojekt, skicka iväg ungdomar till fd judeläger i Polen/östra Tyskland, och "tjejer kan"-projekt."
Citera
2024-02-23, 18:24
Medlem
Jasså, Allan är inblandad.... Har alltid förundrat mig över hur den familjen har kunnat försörja sig. Flera i klanen finns på Lexbase. Förmodligen knark och bidragsfusk.
Senast redigerad av Konrad 2024-02-23 kl. 18:54.
Citera
2024-02-23, 18:52
Medlem
Blir tyvärr inte ett dugg överraskad av att det rör sig om romer, det var snarare tvärtom väntat.
Dom bekräftar alla fördomar om och om igen.
Citera
2024-02-23, 18:54
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
https://norran.se/nyheter/skelleftea...nmals/jnen66nj

https://norran.se/nyheter/skelleftea...-fusk/l7y6gm8l

Tack! Jag kollade Norran tidigare idag och hittade inget. Ser att artikeln är publicerad 16:46.

Ja det hade man väl på känn att det skulle röra sig om den här sortens sällskap. Ingen trodde väl på fullaste allvar att det var den lokala bouleföreningen som hamnat i blåsväder.
Citera
2024-02-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Blir tyvärr inte ett dugg överraskad av att det rör sig om romer, det var snarare tvärtom väntat.
Dom bekräftar alla fördomar om och om igen.

A.S har nog hållt på med sådana där projekt sedan senaste sekelskiftet. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett något annat. Hans bror har väl sysslat med lite mer handfast kriminalitet.
Citera
2024-02-23, 23:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jasså, Allan är inblandad.... Har alltid förundrat mig över hur den familjen har kunnat försörja sig. Flera i klanen finns på Lexbase. Förmodligen knark och bidragsfusk.
Va?! Zigenare som fuskat??!!??
Nä nu svimmar jag! Förståeligt misstag från kommunen eftersom de omöjligt kunnat misstänka att pengar till ziggisar på något sätt skulle kunna missbrukas.

Nåja, efter detta rabalder vågar nog romerna aldrig mer mygla så i framtiden är det nog lugnt att ösa in pengar till dem, vi skattebetalare kommer att få stor nytta av den föreningen 😀
Citera
2024-02-23, 23:32
Medlem
Hur går sånt här till?

Säger dom att dom vill ha 2 miljoner till att bygga en lokal för deras romska möten och sen får dom dessa pengar in på kontot?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in