Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-23, 21:29
  #1
Medlem
Hej alla flushbuckare där ute, jag kom idag på idéen (många är nog före mig) om att försöka köpa gamla svenska sedlar för ett så bra pris som möjligt för att sedan försöka lämna in dem till riksbanken tillsammans med dokumentation för mina köp.

Varje ansöka om att lämna in pengarna hos riksbanken kostar 200 kronor för varje ny ansökan dessutom kostar frakten för sedlarna från köparen och till riksbanken också pengar jag räknar dock med inflationen och att jag kommer få ut dagsvärdet från sedeln räknat efter inflationen


Tror någon här på forumet att man kan gå med vinst på detta sätt förutsatt att man inte blir nekad.

Dessutom unrar jag om dem kommer att betala ut sedelns inflations justeradevärde eller bara värdet som står på sedeln.
Citera
2024-02-23, 21:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Hej alla flushbuckare där ute, jag kom idag på idéen (många är nog före mig) om att försöka köpa gamla svenska sedlar för ett så bra pris som möjligt för att sedan försöka lämna in dem till riksbanken tillsammans med dokumentation för mina köp.

Varje ansöka om att lämna in pengarna hos riksbanken kostar 200 kronor för varje ny ansökan dessutom kostar frakten för sedlarna från köparen och till riksbanken också pengar jag räknar dock med inflationen och att jag kommer få ut dagsvärdet från sedeln räknat efter inflationen


Tror någon här på forumet att man kan gå med vinst på detta sätt förutsatt att man inte blir nekad.

Dessutom unrar jag om dem kommer att betala ut sedelns inflations justeradevärde eller bara värdet som står på sedeln.

Du menar att försöka köpa giltiga sedlar till underpris? I så fall faller nog iden på att det inte är så många som säljer en giltig hundralapp för mindre än en hundralapp.

Du menar att försöka lösa in sedlar som inte längre är giltiga? I så fall faller det nog på att det inte finns några sedlar som nyligen blivit ogiltiga. De som varit ogiltiga längre löser väl inte riksbanken in? Dessutom så är ju frågan hur du skulle hitta folk med gamla sedlar.
Citera
2024-02-23, 21:38
  #3
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Hej alla flushbuckare där ute, jag kom idag på idéen (många är nog före mig) om att försöka köpa gamla svenska sedlar för ett så bra pris som möjligt för att sedan försöka lämna in dem till riksbanken tillsammans med dokumentation för mina köp.

Varje ansöka om att lämna in pengarna hos riksbanken kostar 200 kronor för varje ny ansökan dessutom kostar frakten för sedlarna från köparen och till riksbanken också pengar jag räknar dock med inflationen och att jag kommer få ut dagsvärdet från sedeln räknat efter inflationen


Tror någon här på forumet att man kan gå med vinst på detta sätt förutsatt att man inte blir nekad.

Dessutom unrar jag om dem kommer att betala ut sedelns inflations justeradevärde eller bara värdet som står på sedeln.
Du har några problem, vem skall du köpa sedlarna av?
Sedan om du lyckats så får du bara värdet vad som gäller på sedeln, ingen inflationsförhöjning på sedeln, du bör hitta på något annat bättre
Citera
2024-02-23, 21:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du menar att försöka köpa giltiga sedlar till underpris? I så fall faller nog iden på att det inte är så många som säljer en giltig hundralapp för mindre än en hundralapp.

Du menar att försöka lösa in sedlar som inte längre är giltiga? I så fall faller det nog på att det inte finns några sedlar som nyligen blivit ogiltiga. De som varit ogiltiga längre löser väl inte riksbanken in? Dessutom så är ju frågan hur du skulle hitta folk med gamla sedlar.

https://www.riksbank.se/sv/betalning...iltiga-sedlar/

Citat:
Riksbanken har möjlighet att lösa in alla svenska ogiltiga sedlar, oavsett hur gamla de är. För det tar Riksbanken ut en avgift på 200 kronor som dras från totalbeloppet.

Citera
2024-02-23, 21:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
https://www.riksbank.se/sv/betalning...iltiga-sedlar/

OK, då har reglerna ändrats sen jag kollade sist, men läser man författningen paragraf 4(c) så löser inte riksbanken in sedlar som förvärvats efter att den blivit ogiltig (bortsett från via arv). Så då faller det väl på den regeln.
Citera
2024-02-23, 21:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
OK, då har reglerna ändrats sen jag kollade sist, men läser man författningen paragraf 4(c) så löser inte riksbanken in sedlar som förvärvats efter att den blivit ogiltig (bortsett från via arv). Så då faller det väl på den regeln.

ok då kan mods spola denna tråden i toaletten då tack.
Citera
2024-02-23, 22:54
  #7
Avstängd
Sälj dom på tradera kanske?

För många år sedan var jag med i ett gäng där vi kom öve massa gammla sedlar från ett europeiskt land, vi snackar tusentals sedlar.

jag var inte med i hela processen men på nåt sätt fick dom bort trycket i sedlarna, sen tryckte dom egna euro sedlar av dom så dom blev ruskigt äkta.
Kanske nåt att testa för dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback