Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-26, 00:59
  #1
Medlem
Silfverryggs avatar
Letade på forumet om denna bolag (TIN Ny teknik) och hittade lite i olika trådar med några år på nacken om att satsa i deras fonder.

Tyvärr en premiumartikel, men det som stod i ingressen gjorde mig lite sur.

"Fonden TIN Ny Teknik har blivit en småspararfavorit.
Över 160 000 personer har sina pengar investerade hos ”stjärnförvaltarna” Erik Sprinchorn och Carl Armfelt.

Men avkastningen sedan fonden startades för fem år sedan har varit mager.
Samtidigt har ägarna i bolaget TIN fått hundratals miljoner i utdelning, visar Expressens uppgifter.
– Det är inget jag skäms över, säger Erik Sprinchorn"
(https://www.expressen.se/ekonomi/tec...-200-miljoner/)

Frågor och diskussion:
- Rimligt att spararna ska ta smällen?
- Hur ska man hindra åderlåtande av spararnas pengar till ägare i de fall det går år skogen för fondbolaget?

Bonusfråga:
Handlar det om likartad upplägg som med Allra?
Citera
2024-02-26, 03:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Letade på forumet om denna bolag (TIN Ny teknik) och hittade lite i olika trådar med några år på nacken om att satsa i deras fonder.

Tyvärr en premiumartikel, men det som stod i ingressen gjorde mig lite sur.

"Fonden TIN Ny Teknik har blivit en småspararfavorit.
Över 160 000 personer har sina pengar investerade hos ”stjärnförvaltarna” Erik Sprinchorn och Carl Armfelt.

Men avkastningen sedan fonden startades för fem år sedan har varit mager.
Samtidigt har ägarna i bolaget TIN fått hundratals miljoner i utdelning, visar Expressens uppgifter.
– Det är inget jag skäms över, säger Erik Sprinchorn"
(https://www.expressen.se/ekonomi/tec...-200-miljoner/)

Frågor och diskussion:
- Rimligt att spararna ska ta smällen?
- Hur ska man hindra åderlåtande av spararnas pengar till ägare i de fall det går år skogen för fondbolaget?

Bonusfråga:
Handlar det om likartad upplägg som med Allra?

Spararen är väl medveten om den höga avgiften och att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning?

Jag är väldigt försiktig med dyra fonder. Har främst indexfonder till låg avkastning. Men leker inte med dyrare fonder i en Momentum strategi.

Gillar man innehavet i fonden kan man väl spara i aktierna istället?
Citera
2024-02-26, 07:58
  #3
Medlem
SexgalenZombies avatar
Fotot av den där Carl på Expressen var ju avskräckande, han ser ut som en typisk girig slemmig ohederlig bilförsäljare! Skulle personligen inte ens pissa på honom om han började brinna....

Så det är en hög avgift som berikat dessa två skumrask figurer? Hur hög är avgiften? EDIT: 1,56% enligt Avanza.

Jag betalar aldrig mer än 0,2% för en fond. Och mina fonder har samtliga presenterat betydligt bättre än denna ny teknik fond, som mest verkar vara ett skämt.
__________________
Senast redigerad av SexgalenZombie 2024-02-26 kl. 08:03.
Citera
2024-02-26, 10:52
  #4
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Spararen är väl medveten om den höga avgiften och att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning?

Jo, den varningen såg man då och då när man var på banken som ung och hade börjat med sparande.

Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Gillar man innehavet i fonden kan man väl spara i aktierna istället?

Jupp.
Citera
2024-02-26, 10:58
  #5
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Fotot av den där Carl på Expressen var ju avskräckande, han ser ut som en typisk girig slemmig ohederlig bilförsäljare! Skulle personligen inte ens pissa på honom om han började brinna....

Så det är en hög avgift som berikat dessa två skumrask figurer? Hur hög är avgiften? EDIT: 1,56% enligt Avanza.

Jag betalar aldrig mer än 0,2% för en fond. Och mina fonder har samtliga presenterat betydligt bättre än denna ny teknik fond, som mest verkar vara ett skämt.

Är det något i vattnet på handels som får dem att se ut så där slemmigt ut?
Citera
2024-02-27, 15:21
  #6
Medlem
Diagorass avatar
Föga oväntat. Förvaltares inkomster baseras sällan på att de är skickliga stock pickers utan att kunderna betalar höga avgifter. Frågan är om dessa "stjärnförvaltare" investerar i sin egen fond, vilket nog inte är så troligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback