Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 17:29
  #1
Medlem
Bakgrund:
Boendet är lågt belånat och utöver det finns ca 5 miljoner i sparande. Ok inkomst, varje år fortsätter det rulla in 1-3 miljoner i utdelningar så sparhorizonten är långsiktig även om jag gärna vill ha kvar friheten att investera i något roligt om det dyker upp något. Har tidigare år kört på med aktier men i fjol under skakigare börstider sålde jag av och gick över till fonder. Har inte tid att vara jätteaktiv i aktieportföljen.

Fråga:
Hur många fonder skulle ni placera tex 4 miljoner? 10 st? Eller ännu fler? Eller tex 5 favoriter? Hur tänker ni med er fondportfölj?
Citera
2024-02-26, 17:42
  #2
Medlem
Hejhejvidicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Bakgrund:
Boendet är lågt belånat och utöver det finns ca 5 miljoner i sparande. Ok inkomst, varje år fortsätter det rulla in 1-3 miljoner i utdelningar så sparhorizonten är långsiktig även om jag gärna vill ha kvar friheten att investera i något roligt om det dyker upp något. Har tidigare år kört på med aktier men i fjol under skakigare börstider sålde jag av och gick över till fonder. Har inte tid att vara jätteaktiv i aktieportföljen.

Fråga:
Hur många fonder skulle ni placera tex 4 miljoner? 10 st? Eller ännu fler? Eller tex 5 favoriter? Hur tänker ni med er fondportfölj?

-Inga fonder alls bara direkt ägda placeringar i aktier och guld.
Citera
2024-02-26, 17:46
  #3
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Inga fonder alls bara direkt ägda placeringar i aktier och guld.

Warren Buffet har koll. Amex, Coca-Cola, occidential, Bank of America.

Sitt ner o vänta 20 år. Casha sedan in.
Citera
2024-02-26, 17:55
  #4
Medlem
Hejhejvidicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Warren Buffet har koll. Amex, Coca-Cola, occidential, Bank of America.

Sitt ner o vänta 20 år. Casha sedan in.

Var det en bekräftelse på mitt svar eller vad ?
Citera
2024-02-26, 18:22
  #5
Medlem
Har majoriteten av mitt fondsparande i ava global, zero & spiltan (3.295.609,93:-).

Majoriteten (99,6%) av ALLA professionella investerare slår INTE index över en 30-årsperiod. 4 av 5 aktivt förvaltade fonder slår INTE sina respektive index över en 10-årsperiod.

Med andra ord ska du ur en vetenskaplig synpunkt gå full patte på indexfonder. Finns vissa undantag förstås, investor har exempelvis slagit index över 12 år på raken och borde ha en given plats i alla investerares portföljer.

Gällande antalet spelar mindre roll. En normal indexfond är generellt sett bred och innehåller ~1500 olika typer av värdepapper. Hade inte varit särskilt orolig över att lägga 4a miljoner i en globalfond.
Citera
2024-02-26, 20:26
  #6
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Bakgrund:
Boendet är lågt belånat och utöver det finns ca 5 miljoner i sparande. Ok inkomst, varje år fortsätter det rulla in 1-3 miljoner i utdelningar så sparhorizonten är långsiktig även om jag gärna vill ha kvar friheten att investera i något roligt om det dyker upp något. Har tidigare år kört på med aktier men i fjol under skakigare börstider sålde jag av och gick över till fonder. Har inte tid att vara jätteaktiv i aktieportföljen.

Fråga:
Hur många fonder skulle ni placera tex 4 miljoner? 10 st? Eller ännu fler? Eller tex 5 favoriter? Hur tänker ni med er fondportfölj?

Varifrån kommer utdelningarna på 1-3 miljoner? Eget bolag? Köp aktier i storbolag på OMXS30 för pengarna, välj bolag med hyfsat stabil utdelning och sprid över flera sektorer, strunta i fonderna, aktier är till för aktieägarns, fonderna är till för fondförvaltarna, de gör inget imponerande arbete men tar i slutändan väldigt mycket av ditt sparkapital.
Citera
2024-02-26, 20:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varifrån kommer utdelningarna på 1-3 miljoner? Eget bolag? Köp aktier i storbolag på OMXS30 för pengarna, välj bolag med hyfsat stabil utdelning och sprid över flera sektorer, strunta i fonderna, aktier är till för aktieägarns, fonderna är till för fondförvaltarna, de gör inget imponerande arbete men tar i slutändan väldigt mycket av ditt sparkapital.

Precis. Just nu så har jag inte tid eller kraft att vara så pass aktiv just bu. Har man 4-5 miljoner i aktier så bör man väl vara mer aktiv och uppdaterad kring världsekonomin varje dag…? Jag ska överväga att bygga upp en utdelningsportfölj men just nu under något år framöver så känns fonder som ett bättre alternativ än sparkonto… Lägger all kraft på att hinna leva och på att bygga upp bolaget.
Citera
2024-02-26, 20:47
  #8
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Precis. Just nu så har jag inte tid eller kraft att vara så pass aktiv just bu. Har man 4-5 miljoner i aktier så bör man väl vara mer aktiv och uppdaterad kring världsekonomin varje dag…? Jag ska överväga att bygga upp en utdelningsportfölj men just nu under något år framöver så känns fonder som ett bättre alternativ än sparkonto… Lägger all kraft på att hinna leva och på att bygga upp bolaget.

Äh, så svårt är det inte att köpa aktier i Volvo, Skanska, Peab, SEB, SHB, Boliden, Atlas Copco, Fabege, och Wihlborgs. 😁
Citera
2024-02-26, 22:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Bakgrund:
Boendet är lågt belånat och utöver det finns ca 5 miljoner i sparande. Ok inkomst, varje år fortsätter det rulla in 1-3 miljoner i utdelningar så sparhorizonten är långsiktig även om jag gärna vill ha kvar friheten att investera i något roligt om det dyker upp något. Har tidigare år kört på med aktier men i fjol under skakigare börstider sålde jag av och gick över till fonder. Har inte tid att vara jätteaktiv i aktieportföljen.

Fråga:
Hur många fonder skulle ni placera tex 4 miljoner? 10 st? Eller ännu fler? Eller tex 5 favoriter? Hur tänker ni med er fondportfölj?

Max 4 och inte mer, annars blir vinsten så liten.
Citera
2024-02-27, 05:36
  #10
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
Citera
2024-02-27, 14:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Max 4 och inte mer, annars blir vinsten så liten.

Va?

Vad grundar du detta på?
Citera
2024-02-27, 14:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasnadwin
Bakgrund:
Boendet är lågt belånat och utöver det finns ca 5 miljoner i sparande. Ok inkomst, varje år fortsätter det rulla in 1-3 miljoner i utdelningar så sparhorizonten är långsiktig även om jag gärna vill ha kvar friheten att investera i något roligt om det dyker upp något. Har tidigare år kört på med aktier men i fjol under skakigare börstider sålde jag av och gick över till fonder. Har inte tid att vara jätteaktiv i aktieportföljen.

Fråga:
Hur många fonder skulle ni placera tex 4 miljoner? 10 st? Eller ännu fler? Eller tex 5 favoriter? Hur tänker ni med er fondportfölj?

Då jag ändå inte kan bygga en portfölj som slår index, skulle jag lägga pengarna i en fondrobot.
Föreslår BetterWealth eller Lysa.
Sen vilken risk du vill ta(fördelning mellan aktier/räntor)kan bara du själv avgöra.
Det ställer du in med några få klick och sedan ombalanserar roboten fördelningen efter givna regler som förvaltarna satt upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback