Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 22:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Har du kollat att alla kablar är ordentligt intryckta? Har du kollat inställningarna i förstärkaren och att du har HDMI-kabeln i rätt ingång? Jag vet att det är dumma frågor, men det har hänt mig några gånger.

Inga frågor är för dumma.
Jag har testat med alla HDMI-anslutningar på förstärkaren och testat med alla källor på fjärren men det är dött. Det kanske har hänt något med förstärkaren.
Jag är inne på att köpa en annan, kanske den Sony som jag nämnde men där finns inga HDMI-uttag.
Citera
2024-02-26, 22:51
  #14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Antal HDMI-ingångar 4
HDMI-version 2.1
HDMI-hastighet 48G, 18G
Antal HDMI 2.1-portar 4
eARC (enhanced Audio Return Channel) Ja
ARC (Audio Return Channel)
Ja
Variable Refresh Rate (VRR) Ja
Auto Low Latency Mode (ALLM) Ja
High Refresh Rate (HFR) - 4K120 Ja
Dynamic Tone Mapping Ja
Antal USB-ingångar 1
SPDIF digital ljudutgång Optisk
Kör optisk kabel då, till förstärkaren. "SPDIF digital ljudutgång Optisk". Digitalt och fungerar hur bra som helst när du bara skall köra stereo. Tusen gånger bättre än att köra med RCA/3,5mm via hörlursutgången som någon annan föreslog i tråden.
https://www.kjell.com/se/produkter/l...el-05-m-p69360
Citera
2024-02-26, 22:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Inga frågor är för dumma.
Jag har testat med alla HDMI-anslutningar på förstärkaren och testat med alla källor på fjärren men det är dött. Det kanske har hänt något med förstärkaren.
Jag är inne på att köpa en annan, kanske den Sony som jag nämnde men där finns inga HDMI-uttag.


Jag tror fortfarande att det är någon inställning som är fel. Antingen i förstärkaren eller i TVn. Eller så kan det vara HDMI-kabeln som strular. Och du har HDMI-kabeln inkopplad i HDMI4 på TVn?

Kollade snabbt på Sonyn du länkade. Kanske inte mitt första val iom att den bara har ingångar med RCA-kontakter och din TV bara har en hörlursutgång (om man vill ha den enklaste lösningen). Jag hade kanske istället kollat på en förstärkare som åtminstone har en optisk ingång, vilket också din Yamaha har. Med S/PDIF/optisk kabel får du antagligen lite bättre ljudkvalitet och dessutom kan du fortfarande använda hörlutsutgången om du behöver. Toslink-kablar kostar inte heller många hundralappar...
Citera
2024-02-27, 00:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kör optisk kabel då, till förstärkaren. "SPDIF digital ljudutgång Optisk". Digitalt och fungerar hur bra som helst när du bara skall köra stereo. Tusen gånger bättre än att köra med RCA/3,5mm via hörlursutgången som någon annan föreslog i tråden.
https://www.kjell.com/se/produkter/l...el-05-m-p69360

Ok får kolla på det...
Citera
2024-02-27, 00:24
  #17
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Jag tror fortfarande att det är någon inställning som är fel. Antingen i förstärkaren eller i TVn. Eller så kan det vara HDMI-kabeln som strular. Och du har HDMI-kabeln inkopplad i HDMI4 på TVn?

Kollade snabbt på Sonyn du länkade. Kanske inte mitt första val iom att den bara har ingångar med RCA-kontakter och din TV bara har en hörlursutgång (om man vill ha den enklaste lösningen). Jag hade kanske istället kollat på en förstärkare som åtminstone har en optisk ingång, vilket också din Yamaha har. Med S/PDIF/optisk kabel får du antagligen lite bättre ljudkvalitet och dessutom kan du fortfarande använda hörlutsutgången om du behöver. Toslink-kablar kostar inte heller många hundralappar...

Anslut HDMI mellan det uttaget på förstärkaren som har ARC-funktion till HDMI-uttaget på TV som har ARC-funktion (brukar vara HDMI 1).

Gå in i TV:ns menyer och leta reda på valet att ljudet ska gå till en extern enhet och välj det (dvs man väljer bort de inbyggda högtalarna i TV)

Välj också i TV:ns menyer att det digitala ljudet som ska skickas ut är PCM (inte AUTO eller Dolby Digital) för det är inte säkert att din förstärkare kan koda av Dolby Digital som ofta är det som mest används av de olika TV-kanalerna.

Många TV-apparater upptäcker att förstärkaren kan ta emot ARC-signal och kopplar automatisk bort de inbyggda TV-högtalarna.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-02-27, 00:30
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Anslut HDMI mellan det uttaget på förstärkaren som har ARC-funktion till HDMI-uttaget på TV som har ARC-funktion (brukar vara HDMI 1).

Gå in i TV:ns menyer och leta reda på valet att ljudet ska gå till en extern enhet och välj det (dvs man väljer bort de inbyggda högtalarna i TV)

Välj också i TV:ns menyer att det digitala ljudet som ska skickas ut är PCM (inte AUTO eller Dolby Digital) för det är inte säkert att din förstärkare kan koda av Dolby Digital som ofta är det som mest används av de olika TV-kanalerna.

Många TV-apparater upptäcker att förstärkaren kan ta emot ARC-signal och kopplar automatisk bort de inbyggda TV-högtalarna.

Vänligen Näckrosen


Enligt manualen, som jag länkade till tidigare, så verkar TS TV ha ARC-funktionen på HDMI4. Men jag hoppas att TS även kollar resten av dina tips!
Citera
2024-02-27, 15:52
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Jag tror fortfarande att det är någon inställning som är fel. Antingen i förstärkaren eller i TVn. Eller så kan det vara HDMI-kabeln som strular. Och du har HDMI-kabeln inkopplad i HDMI4 på TVn?

Kollade snabbt på Sonyn du länkade. Kanske inte mitt första val iom att den bara har ingångar med RCA-kontakter och din TV bara har en hörlursutgång (om man vill ha den enklaste lösningen). Jag hade kanske istället kollat på en förstärkare som åtminstone har en optisk ingång, vilket också din Yamaha har. Med S/PDIF/optisk kabel får du antagligen lite bättre ljudkvalitet och dessutom kan du fortfarande använda hörlutsutgången om du behöver. Toslink-kablar kostar inte heller många hundralappar...

Det blev den här Sonyn i stället, ett snäpp upp och där finns det HDMI-uttag. Jag har beställt den.
Det ska tilläggas att Yamahan som jag har nu köpte jag på Myrorna för 149 kr och den har funkat bra i ca 6-7 år så den har varit extremt prisvärd

https://www.netonnet.se/art/ljud/hif.../1018732.9124/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback