Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 20:33
  #1
Medlem
Jag har precis köpt en ny TV men får inte ut ljudet från den till min stereoförstärkare trots att jag har kopplat likadant som jag hade med min gamla TV.
Förstärkaren är jättegammal och jag tänkte köpa en ny.
Funderade på en Sony STR-DH190. Den har fått bra recensioner och är inte så dyr och jag behöver bara en stereoförstärkare, inte någon "hemmabio variant".
Det finns dock ingen HDMI-ingång på den förstärkaren. Måste man ha det eller går det att koppla på något annat sätt?
Eller är den inte alls passande för TV?

Här ser ni förstärkaren....
https://www.netonnet.se/art/ljud/hif.../1003548.9168/
__________________
Senast redigerad av stjo57 2024-02-26 kl. 20:37.
Citera
2024-02-26, 20:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag har precis köpt en ny TV men får inte ut ljudet från den till min stereoförstärkare trots att jag har kopplat likadant som jag hade med min gamla TV.
Förstärkaren är jättegammal och jag tänkte köpa en ny.
Funderade på en Sony STR-DH190. Den har fått bra recensioner och är inte så dyr och jag behöver bara en stereoförstärkare, inte någon "hemmabio variant".
Det finns dock ingen HDMI-ingång på den förstärkaren. Måste man ha det eller går det att koppla på något annat sätt?
Eller är den inte alls passande för TV?

Här ser ni förstärkaren....
https://www.netonnet.se/art/ljud/hif.../1003548.9168/


Lättare att svara om vi också vet vilken tv och vilken förstärkare du nu har. Vi vet inte heller hur du tidigare kopplat, så det får du gärna också berätta.

Gissningsvis borde du kunna få ut ljudet via tvns hörlursutgång, men då kommer antagligen tvns inbyggda högtalare att bli tysta.
Citera
2024-02-26, 21:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Lättare att svara om vi också vet vilken tv och vilken förstärkare du nu har. Vi vet inte heller hur du tidigare kopplat, så det får du gärna också berätta.

Gissningsvis borde du kunna få ut ljudet via tvns hörlursutgång, men då kommer antagligen tvns inbyggda högtalare att bli tysta.

TV:n är en TLC 65" MQLED80 4K MINI-LED.
Innan anslöt jag via HDMI (ARC).
Min nuvarande förstärkare är en Yamaha RX-S600D.
__________________
Senast redigerad av stjo57 2024-02-26 kl. 21:18.
Citera
2024-02-26, 21:21
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
TV:n är en TLC 65" MQLED80 4K MINI-LED.
Innan anslöt jag via HDMI (ARC).
Min nuvarande förstärkare är en Yamaha RX-S600D.
Finns det några ljudutgångar på TVn? Optisk/toslink, RCA, eller något annat?
Citera
2024-02-26, 21:22
  #5
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
TV:n är en TLC 65" MQLED80 4K MINI-LED.
Innan anslöt jag via HDMI (ARC).
Min nuvarande förstärkare är en Yamaha RX-S600D.


Analogt så kopplar du bara en sladd som har ett 3,5mm audiojack ut från tv:n in till din förstärkares RCA ingångar (Den som är märkt med rött och vitt)

En sån här : https://www.kjell.com/se/produkter/l...m-svart-p39680

Om det inte funkar med en vanlig HDMI kabel, så har du missat någonstans att ställa in båda apparaterna så de inte hittar varandra. RTM (Read the manual)
Citera
2024-02-26, 21:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
TV:n är en TLC 65" MQLED80 4K MINI-LED.
Innan anslöt jag via HDMI (ARC).
Min nuvarande förstärkare är en Yamaha RX-S600D.


Visst har du kopplat in HDMI-kabeln på HDMI4? Har du kollat manualen sid 12 om CEC? Löser det problemet?

Om du inte får det att fungera med HDMI så kanske optisk kabel kunde lösa problemet?
Citera
2024-02-26, 21:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Finns det några ljudutgångar på TVn? Optisk/toslink, RCA, eller något annat?

Antal HDMI-ingångar 4
HDMI-version 2.1
HDMI-hastighet 48G, 18G
Antal HDMI 2.1-portar 4
eARC (enhanced Audio Return Channel) Ja
ARC (Audio Return Channel)
Ja
Variable Refresh Rate (VRR) Ja
Auto Low Latency Mode (ALLM) Ja
High Refresh Rate (HFR) - 4K120 Ja
Dynamic Tone Mapping Ja
Antal USB-ingångar 1
SPDIF digital ljudutgång Optisk
Citera
2024-02-26, 21:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Analogt så kopplar du bara en sladd som har ett 3,5mm audiojack ut från tv:n in till din förstärkares RCA ingångar (Den som är märkt med rött och vitt)

En sån här : https://www.kjell.com/se/produkter/l...m-svart-p39680

Om det inte funkar med en vanlig HDMI kabel, så har du missat någonstans att ställa in båda apparaterna så de inte hittar varandra. RTM (Read the manual)

Ok....
Men det borde funka även jag köper den Sonyförstärkaren då?
Jag menar med RCA-ingången.
__________________
Senast redigerad av stjo57 2024-02-26 kl. 21:48.
Citera
2024-02-26, 21:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Visst har du kopplat in HDMI-kabeln på HDMI4? Har du kollat manualen sid 12 om CEC? Löser det problemet?

Om du inte får det att fungera med HDMI så kanske optisk kabel kunde lösa problemet?

Optisk ok. Har aldrig använt det men det är ju för ljud förstår jag nu...
Citera
2024-02-26, 21:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Optisk ok. Har aldrig använt det men det är ju för ljud förstår jag nu...


Så du har kollat alla inställningar att de borde vara rätt för HDMI?
Citera
2024-02-26, 21:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Så du har kollat alla inställningar att de borde vara rätt för HDMI?

Jag tror det. Jag ställer inställningen på Ljudutgång Arc i TV:ns inställningar. Och jag har testat alla olika ingångar på fjärren till förstärkaren. Det kan ju ha hänt något i förstärkaren som gör att det inte funkar.
Citera
2024-02-26, 21:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjo57
Jag tror det. Jag ställer inställningen på Ljudutgång Arc i TV:ns inställningar. Och jag har testat alla olika ingångar på fjärren till förstärkaren. Det kan ju ha hänt något i förstärkaren som gör att det inte funkar.


Har du kollat att alla kablar är ordentligt intryckta? Har du kollat inställningarna i förstärkaren och att du har HDMI-kabeln i rätt ingång? Jag vet att det är dumma frågor, men det har hänt mig några gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback