Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-26, 21:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En sak som jag har tänkt på, börjar det inte bli mer och mer vanligt med pop/rock/hårdrocksband där medlemmarna vill, eller åtminstone försöker, behålla sin anonymitet? Det bästa exemplet är väl det omåttligt populära Ghost. Just nu under Melodifestivalen har vi också en solokvinna som uppträder i balaklava.

Höll man verkligen på så här under 80/90-talet också? Det är en fråga man kan fundera lite på. Nu har vi i alla fall en tråd här om ett aktuellt (skräck)exempel.

Scarlet är en svensk duo som grundades 2018. Artisterna, som har valt att hålla sina identiteter hemliga, kallar sig för "Scarlet Hunts" och "Thirsty". "Scarlet Hunts" kännetecknas av sitt skelettliknande ansiktsmålning medan "Thirsty" är målad som en blodig vampyr.

Det här relativt nya bandet har bara hunnit släppa ett album hittills och det är "Obey The Queen" (2020). Deras uttryck och sound har beskrivits som modernt. Helt okej för mig.

Fyller ut tråden här med ett citat (2019) från en av kvinnorna i duon.

– Jag har två ambitioner för projektet: främst att förändra metalscenen och bereda väg för andra kvinnor. Men också att få jobba med musik i stor, internationell kontext och tjäna pengar på det. Det behövs bra, kvinnliga akter.

Det plockade jag från Folkbildningsrådet.se.

Kör ett till citat, 2019 det också, denna gången från Rocknytt.

Jag upplever det som att det är mycket “hysch hysch” kring vem du är som döljer sig bakom sminket. Varför allt detta hemlighetsmakeri?
– Scarlet är inte en person utan en karaktär som många kan relatera till. Vi bär alla någon form av mask genom livet. De flesta människor känner igen sig i den masken. Jag bär ett budskap, en krigsmålning.

I mars 2022 åkte Scarlet ut på sin första Europaturné, som förband till rockgruppen Smash Into Pieces. Och kanske gav det blodad tand.

Säkert är det många som inte har missat att duon tävlade i årets upplaga av Melodifestivalen med låten "Cirkus X". Och det gick tillräckligt bra för att man skulle kvalificera sig vidare till det som hette "Andra chansen" förut. Bandet vill marknadsföra sig i genren "metal" men speciellt mycket av den varan hittade jag inte i låten "Cirkus X". Men visst, det finns väl lite nedstämda gitarrer i deras andra låtar.

Kan inte komma som någon nyhet att det redan finns flera band och projekt som har gått under namnet Scarlet. Tänkte man verkligen inte några steg längre när man bestämde sig för namnet? Uppenbarligen vill man ta projektet ut internationellt.

Är detta teatraliska skräckband något för er?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-02-26 kl. 21:22.
Citera
2024-02-26, 21:11
Medlem
Rebali179s avatar
Cirkus X var faktiskt en väldigt positiv överaskning. Även om Scarlet inte riktigt är min typ av
Metal så måste jag ändå ge tjejerna beröm. Men det enda man saknade var
resten av bandet. Eller var det förinspelad musik de sjöng till?
Citera
2024-02-26, 21:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Eller var det förinspelad musik de sjöng till?

Premisserna i Melodifestivalen är att all sång måste vara live och alla instrument ska vara förinspelade. Så du anade helt rätt.
Citera
2024-02-26, 21:23
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Premisserna i Melodifestivalen är att all sång måste vara live och alla instrument ska vara förinspelade. Så du anade helt rätt.

Det hade dock varit riktigt bra ifall det var ett fullt liveband på scenen.
Men med tanke på hur dansarna var så kanske folk hade blivit skrämda ännumera.

Men Scarlet kommer aldrig bli lika stort som Ghost.
Citera
2024-02-26, 21:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Men Scarlet kommer aldrig bli lika stort som Ghost.

Inte i dagens samhälle, nej. Men vad händer i framtiden om vi får feministiska regeringar runt om i världen som vill kvotera i sådana här kvinnliga band överallt? Baserat på ideologiska skäl?
Citera
2024-02-26, 21:32
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Inte i dagens samhälle, nej. Men vad händer i framtiden om vi får feministiska regeringar runt om i världen som vill kvotera i sådana här kvinnliga band överallt? Baserat på ideologiska skäl?

Men samtidigt så måste fansen se till att gilla bandet.
De kan inte direkt bli tvingande till att lyssna på något de inte tycker om
det blir bara plågsamt. Men samtidigt växer Scarlet som band & får ett stort
Genombrott så kan det nog öppnas en del dörrar
Citera
2024-02-26, 21:37
Medlem
Pink-Panters avatar
Så ovanligt har det väl inte varit med artister som försökt vara anonyma? Tänker på Lordi, vissa medlemmar i Slipknot och Daft Punk som har varit aktiva sedan 90-talet.
Citera
2024-02-26, 22:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Cirkus X var faktiskt en väldigt positiv överaskning. Även om Scarlet inte riktigt är min typ av
Metal så måste jag ändå ge tjejerna beröm. Men det enda man saknade var
resten av bandet. Eller var det förinspelad musik de sjöng till?
Såklart var det inte din typ av metal eftersom bidraget inte var metal...
Citera
2024-02-26, 22:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Jag tror inte Melodifestivalen förbjuder inspelade bakgrundsstämmor. Vet dock att denna regel funnits i Eurovision.
Citera
2024-02-26, 23:03
Avstängd
grungewhores avatar
Nu tycker jag Ghost är skräp, men Tobias Forge är ändå en metalmusiker i grunden, och Ghostkonceptet får ses som en allmän nickning till Alice Cooper/Kiss och mer moderna akter som Slipknot möjligtvis.

Det här andra känns mer som en produkt som tagits fram av jämställdhetsskäl som ett "Ghost för tjejer".
Citera
2024-02-26, 23:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Citat:
Jag har två ambitioner för projektet: främst att förändra metalscenen

Kan det där kallas för metal?

Lät mer som någon slags trance tyckte jag.

Är den här låten ett undantag, sett ur deras övriga repertoar?
Citera
2024-02-26, 23:14
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Såklart var det inte din typ av metal eftersom bidraget inte var metal...

Vad skulle du kalla scarlet s musik
Trance metal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här