• 1
  • 2
2024-02-27, 16:56
Medlem
nonameds avatar
Ni som har haft dåligt luktsinne på grund av psykisk ohälsa. Mitt kommer och går + fantomlukter. Frågan lyder har ni fått tillbaka luktsinnet helt när ni mår bättre.
Citera
2024-02-27, 23:03
Avstängd
Chill.Pills avatar
Är det ens ett fenomen?

Har du haft covid?
Citera
2024-02-28, 12:02
Medlem
nonameds avatar
Ja. Det är ett fenomen när man mår dåligt!
Citera
2024-02-29, 15:07
Avstängd
Chill.Pills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Ja. Det är ett fenomen när man mår dåligt!
Vad kallas det?
Citera
2024-02-29, 16:09
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Vad kallas det?
Försämrat luktsinne. Heter inte något speciellt utan nedstämdhet kan var en av orsakerna.
Citera
2024-02-29, 16:10
Avstängd
Chill.Pills avatar
Citat:
Försämrat luktsinne. Heter inte något speciellt utan nedstämdhet kan var en av orsakerna.
Låter konstigt. Åkommor brukar väl ha namn?
Citera
2024-02-29, 16:15
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Låter konstigt. Åkommor brukar väl ha namn?
Hyposmi
Citera
2024-02-29, 16:19
Avstängd
Chill.Pills avatar
Citat:
Hyposmi
Ok, har inget att tillföra. Hoppas du får bra svar
Citera
2024-02-29, 16:51
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ok, har inget att tillföra. Hoppas du får bra svar
Bara det latinska namnet. Det är allt.
Citera
2025-01-05, 20:22
Bannlyst
Citat:
Hyposmi
hyposmi har inget med psykiska problem att göra

du får isf länka den kopplingen
Citera
2025-01-06, 21:07
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizbulllaaaaah
hyposmi har inget med psykiska problem att göra

du får isf länka den kopplingen
Både jag och nej. När du får nersatt luktsinne av psykiska problem så heter tillståndet så iallafall.
Citera
2025-01-17, 17:21
Medlem
Jag har rejält nersatt luktsinne efter att ha haft Covid i februari 2024. Jag känner bara lukter svagt på avstånd, men rätt så ok nära näsan. Tack och lov känner jag smak helt som vanligt.

Första gången jag hade covid försvann lukt och smak nästan helt, men de kom tillbaka på någon månad. Det var i januari 2022.

Nu har det gått 11 månader och jag har inte fått tillbaka mitt luktsinne. Tror aldrig det kommer återställas faktiskt.

Men det finns faktiskt fördelar med att inte känna lukt. Merparten av lukter man utsätts för i vardagen är faktiskt äckliga lukter. Pruttar, avlopp, sopor, avföring, djur, offentliga toaletter - listan kan göras lång.

Jag känner också ofta konstiga "fantomdofter" - alltså dofter som jag misstänker är falska eller förvrängda. T.ex. så luktar vedrök numera ofta som nån konstig äcklig parfym. När jag rör mig i städer, framför allt storstäder, så känner jag ofta en bizarr äcklig parfymlukt som jag tror kom efter första covid-slängen, men jag minns inte exakt. Jag tror det är vanlig parfymdoft, eller möjligtvis avgaser eller nån form av rök, som förvrängs i min hjärna.

Men återigen - jag har insett att det är övervägande fördelar med att ha nedsatt luktsinne. Lukter och dofter kan ofta vara besvärande och obehagliga. Känner inte lukten av mina egna pruttar längre och knappt något när jag går på toa.

Att detta fenomen skulle kunna orsakas av "psykisk sjukdom" tror jag verkligen inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in