Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-28, 10:12
  #1
Medlem
Revelationss avatar
Föräldrarna har köpt en TV som är runt 10 år gammal. Den kunde inte hitta några kanaler så de misstänkte att de behöver en digital box, vilket de köpte.
Men den hittar inte heller några kanaler.

Även då jag är ganska kunnig inom IT så har jag aldrig varit intresserad av TV-apparater och har svårt att fixa det.
Vi har kopplat antennkabel från vägguttaget till digital box och sedan HDMI från digital box till tv. Allt fungerar som det ska, digital box UI visas upp på skärmen men autosökning hittar inga kanaler.

Det finns dock plats för ett större kort som saknas. Är det något man måste ha eller hur funkar det egentligen? Det finns väl några gratis kanaler man borde kunna hitta med autosökning?

Tack på förhand :-)
Citera
2024-02-28, 10:26
  #2
Medlem
det behövs inget kort för att söka kanaler
boxen skall klara mpeg-4 och t2
Citera
2024-02-28, 10:31
  #3
Avstängd
fearthetokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Föräldrarna har köpt en TV som är runt 10 år gammal. Den kunde inte hitta några kanaler så de misstänkte att de behöver en digital box, vilket de köpte.
Men den hittar inte heller några kanaler.

Även då jag är ganska kunnig inom IT så har jag aldrig varit intresserad av TV-apparater och har svårt att fixa det.
Vi har kopplat antennkabel från vägguttaget till digital box och sedan HDMI från digital box till tv. Allt fungerar som det ska, digital box UI visas upp på skärmen men autosökning hittar inga kanaler.

Det finns dock plats för ett större kort som saknas. Är det något man måste ha eller hur funkar det egentligen? Det finns väl några gratis kanaler man borde kunna hitta med autosökning?

Tack på förhand :-)
Hej kanske det behövs en antenn om ni bor i ett hus?
Citera
2024-02-28, 11:10
  #4
Medlem
Är det rätt sorts digitalbox de har?
DVB-T för antenn/markbunbdet.
DVB-C för kabel-TV.
Citera
2024-02-28, 11:20
  #5
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramathorn
Är det rätt sorts digitalbox de har?
DVB-T för antenn/markbunbdet.
DVB-C för kabel-TV.
Just det, jag vill minnas att kraven på box för att se marksända gratiskanalerna ändrades för några år sedan.
Citera
2024-02-28, 12:23
  #6
Moderator
yz44s avatar
Om TVn är tio år gammal bör den klara att ta emot signalen utan digitalbox.

Att det med boxen inkopplad inte går att hitta någon kanal tyder på att det kan vara problem med signalen från antennen.

Fungerar vägguttaget med en annan TV?
Citera
2024-02-28, 15:51
  #7
Medlem
Waterlilys avatar
Jag vet att digital-TV-apparater kan vara griniga vad beträffar kvalitet på antennkabeln när man söker på kanaler. Om Tv:n inte hittar några kanaler så kolla upp kabeln. Sen glöm inte att välja rätt om det ska sökas på kabelkanaler eller marknätet.

Vänligen Näckrosen

P.S. För många år sedan köpte jag en digital-TV-box för att ha till gamla tjock-TV:n på landet. Då följde det med en antennkabel. Jag använde den mellan mitt uttag i väggen (som var kopplat till antennen) och boxen. Boxen hittade inga kanaler alls. Då tog jag en annan kabel som jag själv hade tillverkat (kabel och två don). Då fungerade sökningen. D.S.
Citera
2024-02-28, 22:54
  #8
Medlem
Revelationss avatar
Tack så mycket för alla tips.
Det är en Humax BXR-HD och jag tror den stöder allt som krävs.
Det kan vara kabeln. Låter som det billigaste alternativet att undersöka :-)
Citera
2024-03-01, 13:45
  #9
Medlem
Limma skinkbits avatar
Bor de i villa med egen antenn på taket eller i lägenhet med centralantenn, kabel-tv eller liknande?

Det finns gissningsvis miljoner antennuttag ute i landet som numera är stendöda pga av att kabel-tv-nät har lagts ner och hyreshus och BRF:er har gått över till IP-baserad TV. Det viktigaste är alltså att först förvissa sig om att det faktiskt finns TV-signaler i antennuttaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback