2024-03-01, 22:22
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantelovzzz
Mina tvillingar blir 15 år detta år. Dom har sett fram emot att få detta körkort. Stor bevsikelse
Det finns inget som hindrar dem. Och när de fyller 16 kan de ”få” B1 och två år senare B. Tre behörigheter inom tre år. Eventuellt kan de ta C-behörighet vid 17 års ålder enligt nytt förslag från EU. Då får man köra EPA-traktor med en totalvikt över 3500kg. Eller tung lastbil i 90km/h, om de åtföljs av erfaren förare. Traktor A får framföras med AM-kort i den hiskliga hastigheten av 40km/h. Om inte lagen ändras så att det krävs B1 också för vanliga traktorer.
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-03-01 kl. 22:45.
Citera
2024-03-02, 09:28
Medlem
GreenBastards avatar
Helt klart på tiden, när jag växte upp så var det väl bondpojkar som kunde få dispens för att kunna köra traktor när de arbetade på gården som fick ta epa-kort när de var 15. Då hade de flesta endast råd att ta epan till närmsta busshållsplats också, idag kör jag om ett gäng epor samma sträcka och samma tid som bussarna går varje dag. Dieselpriset är ju knappast för högt när arbetarfamiljer kan gå med på att ungarna ska ha sina epor som pendlarbilar till skolan. Är väl bara SDare på kommunalnivå som kommer skrika rakt ut gällande detta förslaget.
Citera
2024-03-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aftonbladet ger lugnande besked;

Omröstning, slutförhandling, utformning av regler m.m., tar ett tag innan nya regler börjar gälla.

Killar och tjejer födda 2010 kommer förmodligen bli den första årskullen som omfattas av detta.
Citera
2024-03-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Helt klart på tiden, när jag växte upp så var det väl bondpojkar som kunde få dispens för att kunna köra traktor när de arbetade på gården som fick ta epa-kort när de var 15. Då hade de flesta endast råd att ta epan till närmsta busshållsplats också, idag kör jag om ett gäng epor samma sträcka och samma tid som bussarna går varje dag. Dieselpriset är ju knappast för högt när arbetarfamiljer kan gå med på att ungarna ska ha sina epor som pendlarbilar till skolan. Är väl bara SDare på kommunalnivå som kommer skrika rakt ut gällande detta förslaget.

När var det, och på vilken typ av ort? Epa-traktorer var en stor grej i min mellanstora stad redan på 70-talet - bland bilintresserade ungdomar snarare än bondpojkar. TIll stor del var nog föräldrarna pådrivande - för att de tycker en tung bil är säkrare än moped och fyrhjuling, och för att föräldrarna ska slippa skjutsa ungdomar till gymnasieskolan, nöjen och idrott, och som en form av övningskörning inför körkortet. I storstäder med T-bana och pendel har det nog aldrig varit samma grej.
Citera
2024-03-02, 18:25
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
När var det, och på vilken typ av ort? Epa-traktorer var en stor grej i min mellanstora stad redan på 70-talet - bland bilintresserade ungdomar snarare än bondpojkar. TIll stor del var nog föräldrarna pådrivande - för att de tycker en tung bil är säkrare än moped och fyrhjuling, och för att föräldrarna ska slippa skjutsa ungdomar till gymnasieskolan, nöjen och idrott, och som en form av övningskörning inför körkortet. I storstäder med T-bana och pendel har det nog aldrig varit samma grej.

Jag växte upp på 90-talet och i början av 2000-talet och då fick då man inte köra epa/A-traktor när man var 15, om man inte hade dispens från något jordbruk. Det är garanterat lika säkert att åka moped som jag gjorde på kanten av vägen som att blockera upp 1 sträckan på en 2-1 vägg och riskera att få en trött polsk lastbilschaufför i arslet. Hur många dödliga olyckor med moped kontra hur många med a-traktorer har skett senaste åren eller överlag. Åker man moppe så har man nog mer vett att respektera trafiken, än om man sitter i en falsktrygghet i en A-traktor. Idrottsintresserade brukar ju sällan ha A-traktor kulturen med epa-dunk och supning på helgerna som intresse ändå så det där är också en myt. men såklart finns det undantag men överlag är det så.
Citera
2024-03-02, 18:54
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jag växte upp på 90-talet och i början av 2000-talet och då fick då man inte köra epa/A-traktor när man var 15, om man inte hade dispens från något jordbruk. Det är garanterat lika säkert att åka moped som jag gjorde på kanten av vägen som att blockera upp 1 sträckan på en 2-1 vägg och riskera att få en trött polsk lastbilschaufför i arslet. Hur många dödliga olyckor med moped kontra hur många med a-traktorer har skett senaste åren eller överlag. Åker man moppe så har man nog mer vett att respektera trafiken, än om man sitter i en falsktrygghet i en A-traktor. Idrottsintresserade brukar ju sällan ha A-traktor kulturen med epa-dunk och supning på helgerna som intresse ändå så det där är också en myt. men såklart finns det undantag men överlag är det så.
Totalt under 2022 omkom 11 mopedister (mot 3 året innan), där samtliga omkomna var 25 år eller äldre. Av de 11 omkomna var 9 män och 2 kvinnor. Under 2022 avled 4 personer i olyckor med a-traktor. Och högst troligt var dessa a-traktorer manipulerade för högre hastighet än lagstadgad 30km/h.
Citera
2024-03-08, 02:09
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Det finns tydliga lagar som säger att man inte får störa folk mitt i natten med hög musik. Jag tror inte du bor på landsbygden kan jag säga, din lilla surfitta.

Det bästa är nog om så många av dem kör ihjäl sig som möjligt. Var ju en del a-traktorchaufförer som dog 2023. Anledning? Trimmade bilar. Någon hade kört iväg från polisen i över 150 km/h. Nej, de förtjänar precis allt ont som kan komma med tanke på hur de stör OCH förstör - kastar ut skräp från sina bilar.

Hur kunde landsbygdens folk träffas innan a-traktorer kom in i bilden? De får väl cykla, gå, ta skidor, bussen, lifta.

Lätt å cykla en mil på smal landsväg i mörker på vintern eller? Oftast går inte bussar och skida på landsväg är heller inte helt säkert som du nog förstår.

Hur många vanliga förare kör inte som idioter och kör ihjäl både sig själva och andra? Betydligt fler iaf.
Jag bor absolut på landsbygd och till skillnad från dig så unnar jag ungdomar att ha lite roligt, så surfitta kan du va själv, gubbkärring.
Citera
2024-03-12, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Ännu en anledning att hata EU. Hela den här utredningen är ett beställningsjobb ifrån mopedbilstillverkarna.

Att höja till 45 kmh är bra, att höja till 16 år är katastrof då bussavgångarna är nära på obefintliga i dagsläget. Det här kommer kosta föräldrar både tid och pengar när livspusslet med jobb, skola och fritid blir betydligt svårare eller till och med omöjligt att få ihop.

Sen ser det ut som att S svikit ännu en gång och röstat för förslaget med ursäkten att de senare skulle försöka ändra detaljer i det, vilket de vet är omöjligt. Men då det inte drabbar dom själva så skiter de uppenbarligen i vilket.

Förövrigt bör självmordsmaskinerna aka mopedbilar totalförbjudas utanför inhägnat område.

De allvarliga olyckor som skett med underåriga har uteslutande varit mopedbilar eller riktiga bilar reggade som A-traktorer dvs ingen fartspärr. Höj straffen där istället.
Men hur går det för 14-åringarna? 13-åringarna? Med bussavgångar.
Mopedbilar är i vilket fall inte lastade med 8 knallfulla fjortisar som trycker på en knapp och kör i 200 km/h.
Citera
2025-01-02, 18:05
Medlem
Vad hände?
Från att det pratades om detta i termer som att det redan var klart, till att det blev helt knäpptyst. Jag har bekanta som har barn födda 2010 och alltså skall ta moppekort i år. Kommer dom små liven att få köra A-traktor på sitt moppekort eller inte? När jag googlar hittar jag bara en massa gamla artiklar från 2023.
Citera
2025-01-04, 15:44
Medlem
Jag undrar också varför jag inte hört mer - vet inte nu vad jag ska göra står i valet o kvalet om jag ska köpa en mopedbil till min dotter i julklapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in