2024-02-28, 12:53
Medlem
Ja, nu har EU beslutat att svenska ungdomar i framtiden inte kommer kunna köra EPA förens de blir 16, samt att hastigheten höjs till 45 km/h. Vad har ni för åsikter kring detta...?
Citera
2024-02-28, 12:53
Moderator
Mappings avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...-for-a-traktor

/Mod
Citera
2024-02-28, 13:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det är märkluigt då franska ungdomar kan köra bil från 14.https://www.dn.se/ekonomi/motor/fran...-utan-korkort/
Citera
2024-02-28, 13:06
Medlem
Att ett år gör ingen skillnad. Många är en trafikfara.
Citera
2024-02-28, 13:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Tuffare körkortskrav också. Troligen praktiskt körprov.

1. Vad har EU med detta att göra?
2. Det blir mer adminstrativt.
3. Poängen jmf med bil urholkas eller flrsvinner.

Tycker även körprovet för moped gjort det krångligt. När jag var 15 var det bara att sätta sig på och åka. Sen trimmade man så de gick fortare ändå. Det krävdes inget moppekort.
Citera
2024-02-28, 13:17
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tuffare körkortskrav också. Troligen praktiskt körprov.

1. Vad har EU med detta att göra?
2. Det blir mer adminstrativt.
3. Poängen jmf med bil urholkas eller flrsvinner.

Tycker även körprovet för moped gjort det krångligt. När jag var 15 var det bara att sätta sig på och åka. Sen trimmade man så de gick fortare ändå. Det krävdes inget moppekort.

Fint att du besvarade din egen fundering om varför det idag krävs körkort för moped: det är pga dig
Citera
2024-02-28, 13:18
Medlem
...och vi säger nej till EU.

Sån otrolig punktsatsning beslutad av några som det inte rör. Det är som om man skulle förbjuda föräldrar att supa ned sina barn (Frankrike) eller vidriga incestuösa kidnappningar (hela östeuropa). Så här gör man bara inte.
Citera
2024-02-28, 13:21
Medlem
TUKs avatar
Sänk körkortsåldern för vanligt B-körkort till 15 år istället och sluta med EPA-tramset.
Citera
2024-02-28, 13:22
Det handlar så klart om att komma åt EPA-kulturen som retar många till förtret inklusive lagstiftaren fast den senare inte anger rätt orsak i förarbetena. Tro inget annat.
Citera
2024-02-28, 13:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Fint att du besvarade din egen fundering om varför det idag krävs körkort för moped: det är pga dig

Nja, körkortskravet motiverades väl med att de nya EU-mopparna fick gå i hiskliga 45 istället för 30. Att de i min generation trimmade mopparna så de gick i 70 hade nog inte jättemycket med saken att göra. Det hade ungdomarna sysslat med sen 70-talet och då krävdes inte ens hjälm. Och så sniffade de tinner, drack mellanöl och ryckte handväskor. Det gjorde aldrig jag.
Citera
2024-02-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacksosse
Ja, nu har EU beslutat att svenska ungdomar i framtiden inte kommer kunna köra EPA förens de blir 16, samt att hastigheten höjs till 45 km/h. Vad har ni för åsikter kring detta...?
Var är beslutet, visa det?
Citera
2024-02-28, 13:37
Medlem
DarkBums avatar
Jag tycker det låter förträffligt. Många 15-åringar är för omogna för att slira runt på vägarna, dessutom är epor mycket irriterande i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in