Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-02, 11:25
  #1
Medlem
Har börjat förkultivera genom att så frön inomhus i gamla mjölkkartonger (10 cm^3) fyllda med 5 cm såjord ovan och 5 cm planteringsjord i ett undre lager.

De grönsaker jag satsar på detta året blir 3 plantor för chilipeppar, 3 för paprika, 3 för gurka och 9 för tomater. Totalt är det 18 plantor som jag sedan i början av maj sätter utomhus i växthuset med en soldriven vattenpump, men det blir även några extra plantor med gurka som jag vattnar manuellt.

Mina paprikafrön grodde på 12 dygn, mina chilifrön på 15-16 dygn och mina gurkfrön på 6 dygn samt mina tomater på närmare 10-11 dygn. Har fröna som påpekat ovan i kartongerna med några dräneringshål i en plastlåda och en växtlampa ovan så att de får "sol" i ca 14 timmar om dygnet.

När ovannämnda plantor blev stora nog så satte jag extra planteringsjord rumt om stjälken upp till bladen för att stadga plantorna då de är lite svaga i början.

När plantorna är stora nog och det är varmt ute planterar jag om dem i en odlingskruka som jag har köpt på Biltema
https://www.biltema.se/fritid/tradga...-cm-2000051882

Med den krukan så finns det dräneringshål samt pinnar och plastringar som man kan stadga upp växten med när de blir större.

Så, min fråga till de som är odlingsintresserade, vad odlar ni och har ni börjat?
__________________
Senast redigerad av Abetterworld 2024-03-02 kl. 11:46.
Citera
2024-03-02, 12:16
  #2
Medlem
Jag ska odla squash, sockerärtor och grönkål.
Kommer att fröså inomhus för att sedan plantera ut i mina pallkragar.
Squash odlar jag för det är bra till matlagning och likaså är det med grönkålen.
Sockerärtor betraktar jag som godis när sockersuget sätter in.
Citera
2024-03-02, 12:41
  #3
Medlem
kvastsvanss avatar
Jag har försått chili, tomater, gurka, sparris och några blommor (stockrosor, akleja, kungsängslilja). Har nyss flyttat och måste då börja om från början med det mesta. I april tänkte jag förså olika typer av kål och prova majs för typ andra gången och hoppas på bättre lycka nu. Lite senare solrosor. Zucchini, morötter, bönor, rödbetor och spenat sår jag direkt på friland i juni (bor i Norrland, funkar säkert tidigare längre söderut). Potatisen sätts kanske i slutet av maj, beroende på temperatur.

Nån gång på våren slänger jag även ut en del vallmofrön och frön till borstnejlika och säkert lite annat om jag får feeling.

Vitlök och snödroppar satte jag i höstas.

Tänkte försöka begränsa mig lite i år iom att det behöver grävas upp en massa trädgårdsland och jag måste fixa nån sorts växthus, men som vanligt är det svårt att avstå från alla favoriter nämnda ovan.
Citera
2024-03-02, 12:42
  #4
Medlem
kvastsvanss avatar
Glömde ju örterna. Tänkte ha dem i krukor. Chilin, tomaterna och gurkan också. Resten på friland.
Citera
2024-03-02, 13:01
  #5
Medlem
Chill.Pills avatar
🥕 Morötter.
Citera
2024-03-02, 20:01
  #6
Medlem
Det får bli något självgående kanske ska testa ananas......sen örtkryddor såklart
Citera
2024-03-02, 20:01
  #7
Medlem
sallad, gurka, melon
Citera
2024-03-07, 12:43
  #8
Medlem
heliotrops avatar
Grönkål och aubergine/äggplanta med mera
Citera
2024-03-11, 12:21
  #9
Medlem
Chili, aubergine och purjolök är igång sedan en månad. Selleri under groning. Om någon vecka börjar jag övrig lök och tomater. Det är väl det som startas i god tid i år. Kör med lysrör.

Försår även lite tidig sallat, ska ge det ett försök i skyddade pallkragar i april. Rädisor har jag petat ned direkt i detsamma, får se om det var för tidigt eller ej, uppskattar att det var 10 grader i jorden och så är det uppemot 20 grader i dom när solen är framme dagtid, men nätterna är i kallaste laget.

På friland sätter jag inte ut något före maj. Potatis först, sen sockerärtor, salladshuvuden och lök, och sist bönor nån gång i juni när det är sommar på riktigt.
Citera
2024-04-02, 15:49
  #10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Odlar på balkongen chili, ashwaganda, sibirisk hjärtstilla (plus kaktusar och pelargoner).

Chili:
Jag har tre godislådor med plantor av mina egna 3 bästa baccatum-chili förra året.
En godislåda med Japones och en låda Piri Piri.
Två godislådor med plantor av Rocotoo Canario.

Jag har brist på plats så troligen kommer jag sålla bort några av kaktusarna som ändå inte gillar vårt klimat (för fuktigt på sommaren och för mörkt inne på vintern)

Jag odlar ayurveda växten Bacopa monnieri i ett mini växthus i köksfönstret men när chilin och ashwagandan flyttar ut på balkongen ska Bacopa-odlingen dubblas med ett andra miniväxthus till över sommaren i köksfönstret.

Troligen odlar jag mina PiriPiri inne i köket i sommar och övervintrar de två bästa största plantorna till 2025 års balkong-odling.
Det finns blir ändå bara utrymme för en enda sittplats på balkongen där jag sitter i min balkongdjungel.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-02 kl. 15:53.
Citera
2024-04-14, 12:53
  #11
Medlem
Chilli, tomater och paprika
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback