Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-03, 13:35
  #1
Medlem
Har en elcykel från biltema och den är jul att cykla på, men den stora nackdelen är att man inte kommer mer än några mil per laddning.


Har funderat på att köpa ett elverk, ställa det på en liten vagn bakom cykeln och sen ladda batteriet medans jag cyklar.

Har räknat ut att jag borde kunna cykla i typ 30 mil innan bensinen i elverket ta slut så det skulle bli en enorm skillnad mot för nu.
Gissar jag bara behöver en stark ledare som klarar av att kräma in 250w i batteriet för om det är mindre än 250w så kommer batteriet ladda ur medans jag cyklar och det vill jag inte.



Får jag göra såhär?
Känns som det inte borde vara nåt förbud att ladda medans man kör men kan tänka mig att nån myndighet ser det som hybridmotor och att man då måste regga den som moped typ.
Citera
2024-03-03, 13:43
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Du får ha vagn/kärra bakom cykel.
Citera
2024-03-03, 13:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Du tänker tokigt.
Ett elverk bakom cykeln drar mer bränsle per kilometer än en vanlig moped.

Köp en moped istället - eller ännu hellre, en Havremoppe!

Det tror jag inte den gör.
Elverket har konstant effekt och dessutom behöver den bara generera 250w.
En cykel är dessutom mycket lättare än en moped.

Skulle tro att du kan köra ett vanligt 4 liters elverk i säkert 8 timmar.
8 x 25kmh, då kommer man 20 mil på en tank.
Citera
2024-03-03, 14:01
  #4
Medlem
Fundera inte, testa och berätta hur det fungerar.
Citera
2024-03-03, 14:01
  #5
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har en elcykel från biltema och den är jul att cykla på, men den stora nackdelen är att man inte kommer mer än några mil per laddning.


Har funderat på att köpa ett elverk, ställa det på en liten vagn bakom cykeln och sen ladda batteriet medans jag cyklar.

Har räknat ut att jag borde kunna cykla i typ 30 mil innan bensinen i elverket ta slut så det skulle bli en enorm skillnad mot för nu.
Gissar jag bara behöver en stark ledare som klarar av att kräma in 250w i batteriet för om det är mindre än 250w så kommer batteriet ladda ur medans jag cyklar och det vill jag inte.



Får jag göra såhär?
Känns som det inte borde vara nåt förbud att ladda medans man kör men kan tänka mig att nån myndighet ser det som hybridmotor och att man då måste regga den som moped typ.


Varför kärra?
Häng på där bak, men ta med extra bränsle.

https://www.maskinklippet.se/maskine...inverterelverk
Citera
2024-03-03, 14:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Varför kärra?
Häng på där bak, men ta med extra bränsle.

https://www.maskinklippet.se/maskine...inverterelverk

Därför att 17 kg är inget jag vill ha på pakethållaren och skulle bli ganska ostadigt när tyngdpunkten är så hög.
Citera
2024-03-03, 14:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tror inte ts tänker tokigt utan gissar snarare på ett torftigt försök till provokation. Typ som alla trådar om att köpa elbilar för att sedan ladda dom med ett eget dieselaggregat.

Du vet… Här på Flashback är ekonomin inget beskymmer. Man kan köpa sig en tråkig elbil som gör 0-100km/h på 2,5sek enbart för att reta ”vänsterblivna” miljömuppar. Sen är det det där med mental mognad också. När jag var liten hade jag ganska storslagna drömmar om uppfinningar jag skulle bygga. Somliga blir kvar i sina barndomsdrömmar men att som mental vuxen framställa det som en seriös idé att cykla omkring med ett dieselaggregat utan att precis som du säger inte övervägt moped först säger en del.


Vi kan räkna istället, men det är du väl för dum för att göra.

Om elverket kan köras i 8 timmar, hur långt kommer jag då om cykeln går i 25kmh?
Svaret är 20 mil.

Är du så smart att du kan räkna ut vad bränsleförbrukningen blir eller ska jag göra det med?

När du räknat ut det så kan vi jämföra med en vanlig moped där förbrukningen är 0.2-0.3 beroende på vad du kör.
Citera
2024-03-03, 14:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Vi kan räkna istället, men det är du väl för dum för att göra.

Om elverket kan köras i 8 timmar, hur långt kommer jag då om cykeln går i 25kmh?
Svaret är 20 mil.

Är du så smart att du kan räkna ut vad bränsleförbrukningen blir eller ska jag göra det med?

När du räknat ut det så kan vi jämföra med en vanlig moped där förbrukningen är 0.2-0.3 beroende på vad du kör.

Att räkna kan vara intressant men jag tror inte trådens fråga var kring huruvida det är ekonomiskt försvarbart eller inte. Jag är tillräckligt smart att förstå att man för den ekvationens skull behöver lite mer bakgrundsfakta för att det ska bli seriöst.

Man ska ju bygga anordningen också, ska man göra det med begagnade eller nya delar? Underhåll och service?
Citera
2024-03-03, 14:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Att räkna kan vara intressant men jag tror inte trådens fråga var kring huruvida det är ekonomiskt försvarbart eller inte. Jag är tillräckligt smart att förstå att man för den ekvationens skull behöver lite mer bakgrundsfakta för att det ska bli seriöst.

Man ska ju bygga anordningen också, ska man göra det med begagnade eller nya delar? Underhåll och service?


Och du behöver inte köpa en moped menar du?

Har redan kollat totalpris på de delar jag behöver och det landar kring 3500 ungefär.
Elverk och en kraftigare laddare, vagnen bygger jag själv då jag har hjul hemma
Citera
2024-03-03, 14:36
  #10
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Och du behöver inte köpa en moped menar du?

Har redan kollat totalpris på de delar jag behöver och det landar kring 3500 ungefär.
Elverk och en kraftigare laddare, vagnen bygger jag själv då jag har hjul hemma
Var är det för storlek och effekt på detta elverk?
Citera
2024-03-03, 14:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Var är det för storlek och effekt på detta elverk?

Det är från biltema och väger 13 kg.
Har max effekt på 1500w
Citera
2024-03-03, 15:11
  #12
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tror inte ts tänker tokigt utan gissar snarare på ett torftigt försök till provokation. Typ som alla trådar om att köpa elbilar för att sedan ladda dom med ett eget dieselaggregat.

Du vet… Här på Flashback är ekonomin inget beskymmer. Man kan köpa sig en tråkig elbil som gör 0-100km/h på 2,5sek enbart för att reta ”vänsterblivna” miljömuppar. Sen är det det där med mental mognad också. När jag var liten hade jag ganska storslagna drömmar om uppfinningar jag skulle bygga. Somliga blir kvar i sina barndomsdrömmar men att som mental vuxen framställa det som en seriös idé att cykla omkring med ett dieselaggregat utan att precis som du säger inte övervägt moped först säger en del.
Givet vad TS skrivit efter att du skrev det här är så är jag nog med på att det bara är någon typ av provokation.

Men jag kan absolut se vinsten i det hela. Då har du ett fordon där du lätt kan haka på ett elverk för långfärder. Och det är lätt att haka av för att använda som vanlig cykel när man inte behöver den extra räckvidden. Rent principiellt är grundtanken inte speciellt dum.
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Det är från biltema och väger 13 kg.
Har max effekt på 1500w
Är det detta du menar? Det är det enda jag hittar som ligger någorlunda nära det du sagt. Dock har det en drifttid på 4h.

https://www.biltema.se/fritid/tradga...0is-2000043474
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback