Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-05, 22:09
  #1
Medlem
Så har slutspelet i årets HockeyEttan dragit igång. Av de ursprungliga 40 lagen som slåss om 1 (!!) plats i Hockeyallsvenskan befinner sig 20 stycken för närvarande i aktivt kval uppåt.

I semifinalerna gör nu följande lag upp i bäst av fem:
Halmstad Hammers - Strömsbro
Lindlöven - Vallentuna
Tranås - Hanviken
Boden - Kalix
Sundsvall - Borås
Karlskrona - Visby Roma
Brödernas Väsby - Mariestad
Dalen - Troja Ljungby

Och när detta är klart väntar följande lag i finalerna:
Kristianstad
Hudiksvall
Vimmerby
Piteå

Exakt hur dessa kommer lottas och spelas är jag inte helt säker på, men jag utgår från att slutprodukten kommer bli sex lag som slåss om den eftertraktade platsen i Hockeyallsvenskan i en klassisk kvalserie med dubbla möten och totalt tio matcher.

Hav förbarmande för en svajjig trådstart och må bästa lag vinna!!
Citera
2024-03-05, 22:16
  #2
Medlem
Från kvällens resultat har vi med oss:

Halmstad Hammers HC 4 - 0 Strömsbro IF
Lindlövens IF 4 - 1 Vallentuna Hockey
Tranås AIF 1 - 4 Hanvikens SK
Bodens HF 3 - 1 Kalix HC
IF Sundsvall Hockey 3 - 0 Borås HC
Karlskrona HK 3 - 6 Visby/Roma HK
Brödernas/Väsby IK HK 5 - 1 Mariestad BoIS HC
HC Dalen 1 - 2 IF Troja-Ljungby


Jag noterar att en nästan 2000 stor publik i Karlskrona fick se KHK tappa ledningen två gånger och avslut med en rejäl förlust. Själv har jag inga speciella känslor för något inblandat lag, men håller ögonen lite extra på Halmstad Hammers och Boden. Hockeysverige skulle må bättre av ett halländskt eller norrbottniskt lag (utöver Luleå) i en högre liga. På så sätt vore även Visby-Roma skojigt att se, men oddsen för något sådant är ju höga.
Citera
2024-03-05, 23:39
  #3
Medlem
IceEyess avatar
Förhoppningsvis tar sig inget lag från Småland klivet upp då det redan huserar tillräckligt många i i HA, samt att det oavsett kommer ytterligare ett från SHL som degraderas.
Citera
2024-03-06, 10:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Förhoppningsvis tar sig inget lag från Småland klivet upp då det redan huserar tillräckligt många i i HA, samt att det oavsett kommer ytterligare ett från SHL som degraderas.

Instämmer, vore skoj för norrlandshockeyn om Sundsvall eller Hudiksvall tog sig upp till hockeyallsvenskan. Och att Östersund kvalar sig kvar.
Citera
2024-03-06, 12:10
  #5
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Så har slutspelet i årets HockeyEttan dragit igång. Av de ursprungliga 40 lagen som slåss om 1 (!!) plats i Hockeyallsvenskan befinner sig 20 stycken för närvarande i aktivt kval uppåt.

I semifinalerna gör nu följande lag upp i bäst av fem:
Halmstad Hammers - Strömsbro
Lindlöven - Vallentuna
Tranås - Hanviken
Boden - Kalix
Sundsvall - Borås
Karlskrona - Visby Roma
Brödernas Väsby - Mariestad
Dalen - Troja Ljungby

Och när detta är klart väntar följande lag i finalerna:
Kristianstad
Hudiksvall
Vimmerby
Piteå

Exakt hur dessa kommer lottas och spelas är jag inte helt säker på, men jag utgår från att slutprodukten kommer bli sex lag som slåss om den eftertraktade platsen i Hockeyallsvenskan i en klassisk kvalserie med dubbla möten och totalt tio matcher.

Hav förbarmande för en svajjig trådstart och må bästa lag vinna!!

Just nu är det kvartsfinaler som spelas och inte semi.
Till semin går 8 lag från kvartsfinalen vidare och det lag som är rankad nummer 1 i detta fall Kristianstad får då välja vilket motstånd som helst och därefter får nästa lag som är högst upp i rankingen välja motstånd. De lagen som var klara för semifinalerna från början är alltså högst rankade (1-4) och därefter alltså ranking 5-12 utgår efter resultat i kvartsfinalerna har jag för mig, (alltså om man vinner med 3-0 i matcher är man rankad högre).

Och slutligen då finalen som är en tabell med de 6 lag som vann sina semifinaler möter varandra en gång hemma och en gång borta, och den som kommer 1a där går till slut upp till Allsvenskan, otroligt lång och svår väg, tycker åtminstone att 2 lag borde få ta klivet upp.
Citera
2024-03-07, 08:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Just nu är det kvartsfinaler som spelas och inte semi.
Till semin går 8 lag från kvartsfinalen vidare och det lag som är rankad nummer 1 i detta fall Kristianstad får då välja vilket motstånd som helst och därefter får nästa lag som är högst upp i rankingen välja motstånd. De lagen som var klara för semifinalerna från början är alltså högst rankade (1-4) och därefter alltså ranking 5-12 utgår efter resultat i kvartsfinalerna har jag för mig, (alltså om man vinner med 3-0 i matcher är man rankad högre).

Och slutligen då finalen som är en tabell med de 6 lag som vann sina semifinaler möter varandra en gång hemma och en gång borta, och den som kommer 1a där går till slut upp till Allsvenskan, otroligt lång och svår väg, tycker åtminstone att 2 lag borde få ta klivet upp.

Det där med vad man ska kalla det är krångligt. Hockeyettans hemsida kallar det som pågår nu för semifinaler, nästa steg finaler och det sista steget med sex lag för någon sorts slutspel. Swehockey kallar det både för kvartsfinaler och semifinaler.
Citera
2024-03-07, 10:18
  #7
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Det där med vad man ska kalla det är krångligt. Hockeyettans hemsida kallar det som pågår nu för semifinaler, nästa steg finaler och det sista steget med sex lag för någon sorts slutspel. Swehockey kallar det både för kvartsfinaler och semifinaler.

Onödigt krångligt slutspel, tycker egentligen att dem borde ta bort Allettan och köra en full serie där topp 4 i alla serier går till en åttondelsfinal och sen är det klart när finalen har spelats, känns något enklare.
Citera
2024-03-22, 22:30
  #8
Medlem
Hunden007s avatar
kul att häcken gick upp i Hockeyettan.
Citera
2024-03-24, 12:02
  #9
Medlem
Forza Brödernas
Citera
2024-03-24, 15:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hprospects99
Forza Brödernas

Absolut! Mer plast i Svensk hockey är precis vad som behövs.
Citera
2024-03-24, 15:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Absolut! Mer plast i Svensk hockey är precis vad som behövs.

Mer plast i Stockholmsområdet är, enligt mig, vad som behövs i Svensk hockey. Burgarna är rätt goda också!
Citera
2024-03-25, 10:23
  #12
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Nu är slutspelet snart över och det som väntar är den avgörande kvalserien med sex stycken lag. Där endast ett lag går segrande och upp till HockeyAllsvenskan efter 10 omgångar (en hemma och en borta mot varje lag)

Följande lag är:
Kristianstad
Brödernas
Vimmerby
Piteå
Halmstad
Hudiksvall

Kristianstad som spelade i Allsvenskan ifjol gick segrande ganska lätt från semifinalen med en klar seger med 3-1 i matcher mot ett duktigt Sundsvall så jag ser definitivt Kristianstad som en favorit i denna serie. Brödernas har en rutinerad och vass trupp, de har inte imponerat så värst mycket på mig i grundserien och i vissa stunder i slutspelet. Däremot i den senaste omgången så krossade dem Lindlöven som har chockerat under säsongen. Brödernas kanske har hittat sin form efter senaste mötet och jag får även se dem som stora kandidater till att ta klivet upp. Vimmerby är även dem likt Lindlöven en skräll som ingen trodde skulle komma så här långt på förhand. De slog ut ett topplag i Troja Ljungby i semifinalen med hela 3-0 vilket fick mig att höja på ögonbrynen. Vimmerbys resa i kvalserien kan sluta hur som helst tror jag. Piteå hade en tuff omgång senast mot Boden där man lyckades gå vinnande i match fem. De är ett bra lag och spelade i kvalserien ifjol också men jag tror att det kommer att sluta som det gjorde ifjol. Jag tror inte Piteå har kapaciteten som krävs och kommer därmed förmodligen sluta femma eller sexa i serien. Halmstad är också ett lag som imponerat på mig, de slog ut storklubben Karlskrona som spelade i SHL för ett par år sedan. Relativt enkelt gjorde de det också med 3-1 men även fast de har imponerat så tror jag inte att det håller efter 10 omgångar i ett så här tufft kval och kommer därför placeras i botten efter seriens slut. Sist men inte minst har vi Hudiksvall som år efter år alltid är med i toppen och slåss. Man lyckades slå ut Tranås i en hård matchserie i match fem. Hudiksvall har ett offensivt bra lag och kommer att vara med Brödernas och Kristianstad i kampen om att komma etta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback