Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-06, 09:20
  #1
Medlem
Hej! Googlat i förbannelse men vänder mig nu hit med förhoppning om hjälp.

Min hund fastnade på något i skogen och hann äta en del innan jag fattade att han inte bar nosade. Det är någon form av fett eller talg kanske avföring? Men vit? Konsistensen är som mjukt smör.
Svag lukt men kan inte identifiera vad det är. Livrädd att det är något giftigt.

Det låg inbäddat i/under mossa en bit in i skogen långt från stigar osv. Ska försöka få upp bild.

Min andra hund ville rulla sig i det. Förstår verkligen inte vad det är? Ser inte heller ut som något lockmedel för vilt. Någon som har en aning? Tacksam för all input!

https://pic8.co/sh/vovB2S.jpeg
Citera
2024-03-06, 09:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newgirl22
Tacksam för all input!
Killgissar, svampmycel? Mögel?
Citera
2024-03-06, 09:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Killgissar, svampmycel? Mögel?

Tror inte det. Det är precis som smör i komsistensen. Hade det inte luktat om det var mögel? På bilden ligger även lite snö innan själva ”kletet” om det förvirrar..
Citera
2024-03-06, 09:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newgirl22
Tror inte det. Det är precis som smör i komsistensen. Hade det inte luktat om det var mögel? På bilden ligger även lite snö innan själva ”kletet” om det förvirrar..
Det ser ut att ligga under där det varit ett lager vitmossa, och det är väl där svammycel och även mögel kan befinna sig.
Citera
2024-03-06, 09:47
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Fler till förslagslådan https://www.odla.nu/fragor-svar/vitt-slem ... eller kan det vara snömögel
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-03-06 kl. 09:51.
Citera
2024-03-06, 09:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fler till förslagslådan https://www.odla.nu/fragor-svar/vitt-slem

Tack! Men är inte alls slemmig eller grynig. Verkligen som smör. Tog med lite hem i en bajspåse ifall veterinär behöver kontaktas.

Lite blandad med jord men finns några hårstrån där också? Vad fasiken kan detta vara

https://pic8.co/sh/W7ztjv.jpeg
Citera
2024-03-06, 10:04
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newgirl22
Verkligen som smör ... några hårstrån där också?
Ajdå jag som fastnade i Myxomycetes ("Interactions between Myxomycetes and humans are so rare // A particularly large growth ... in a ... Dallas ... 1973 caused ... panic amongst citizens. Eventually, the blobs were identified as nothing more than a slime mold and the excitement waned"), men hårstråna är väl från din hund?
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-03-06 kl. 10:06.
Citera
2024-03-06, 10:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ajdå jag som fastnade i Myxomycetes ("Interactions between Myxomycetes and humans are so rare // A particularly large growth ... in a ... Dallas ... 1973 caused ... panic amongst citizens. Eventually, the blobs were identified as nothing more than a slime mold and the excitement waned"), men hårstråna är väl från din hund?

Alltså det är ju inte omöjligt. Men har aldrig sett eller får fram att mycel eller slemsvampar liknar denna massa.

Nä min hund är vit och det är svarta/mörnbruna strån. Kan ju va annat också förstås
Citera
2024-03-06, 11:14
  #9
Medlem
Om någon är intresserad så fick jag ett utförligt svar/välkvalificerad gissning i en förgiftningsgrupp som lyder:

”Min bästa gissning är att det du funnit är någon form av saponifierat/ förtvålat fett. Det är ingen svamp och heller ingen växt.
Det ser däremot ut som en rest av organiskt ursprung, och då gissningsvis en nedbrytningsprodukt av animaliskt/ ev annat organiskt material.

Mjäla och liknande mineraliska klumpar man finner är ofta +/- genomvävda av rötter och luktar inte annat än vagt "jordigt"

Att det smälter eller brinner och grynar sig i vatten gör att jag är rätt säker på att det är förtvålat fett (likvax) från ett gammalt dött djur. Tex ränta eller flårester från älgjakt, alternativt bortkastat gravljus, fläsksvål eller liknande (rävar och kråkor drar iväg med sånt rätt långt ut i skogen)”
Citera
2024-03-06, 11:39
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newgirl22
... (likvax) från ett gammalt dött djur. Tex ... flårester från älgjakt
Det hade jag nog också rullat mig i om jag var hund.
Citera
2024-03-06, 13:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det hade jag nog också rullat mig i om jag var hund.

Japp, det förklarade en del Så tacksam att det ej var giftigt bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback