Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-03-06, 12:50
Medlem
BobLazars avatar
Vi har sett hur bra AI-genererade bilder kan vara. Varför skulle någon i framtiden vilja spendera tusentals timmar på lära sig måla och teckna när ingen kommer kunna se om deras verk är ett resultat av hårt arbete eller något som skapats av AI på 5 sekunder? Kommer någon vilja bli tecknare och illustratör i framtiden? Tveksamt.

Kommer någon vilja bli fotograf? Videograf? Modell? Författare?*

Eller kommer folk helt enkelt börja rikta in sig på live-konst istället och sånt som är svårare att skapa med AI? Just nu suger AI musik men det kommer förändras. Men någon som lärt sig ett instrument kan ju alltid spela live så man ser det är en riktig person bakom musiken.*

Men en större fråga är, kommer det ens spela någon roll? Eller kommer AI istället bara göra det enklare för vem som helst att uttrycka sig kreativt? Eller kommer framtidens konst kännas själlös? Bara ett upprepande av tidigare verk som AI-modellerna är tränade på?
Citera
2024-03-06, 13:05
Medlem
Gosifs avatar
Konstnärer skapar på/med fysiska saker .. AI är ju data

Fotografi är svårare… allt är digitalt
Citera
2024-03-06, 13:14
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobLazar
Vi har sett hur bra AI-genererade bilder kan vara. Varför skulle någon i framtiden vilja spendera tusentals timmar på lära sig måla och teckna när ingen kommer kunna se om deras verk är ett resultat av hårt arbete eller något som skapats av AI på 5 sekunder? Kommer någon vilja bli tecknare och illustratör i framtiden? Tveksamt.

Eller kommer folk helt enkelt börja rikta in sig på live-konst istället och sånt som är svårare att skapa med AI? Just nu suger AI musik men det kommer förändras. Men någon som lärt sig ett instrument kan ju alltid spela live så man ser det är en riktig person bakom musiken.*

Men en större fråga är, kommer det ens spela någon roll? Eller kommer AI istället bara göra det enklare för vem som helst att uttrycka sig kreativt? Eller kommer framtidens konst kännas själlös? Bara ett upprepande av tidigare verk som AI-modellerna är tränade på?

Det kommer nog alltid finnas människor som skapar konst för sin egen skull, sen om de som är skitbra på det blir erkända vet jag inte.
Citera
2024-03-06, 13:16
Medlem
BobLazars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Konstnärer skapar på/med fysiska saker .. AI är ju data

Fotografi är svårare… allt är digitalt

Nja, konstnärer kan uttrycka sig i alla medium, både fysisikt och digitalt. En författare som skriver på sin dator är en konstnär exempelvis.

Men även om du målar på papper/duk så kommer du ju i slutändan fota/scanna av din målning och ladda upp på internet för att nå ut till en bred publik som kan kunna se ditt verk. Dessa människor kommer inte kunna se om du faktiskt gjort detta verk själv eller om det är AI-genererat.
Citera
2024-03-06, 13:19
Medlem
BobLazars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Det kommer nog alltid finnas människor som skapar konst för sin egen skull, sen om de som är skitbra på det blir erkända vet jag inte.

Ja, det håller jag med om. Många har det ju endast som hobby och avkoppling. Men tänker många som går all in och vill göra det till sina karriärer. Den gruppen lär ju minska rejält.
Citera
2024-03-06, 13:20
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ja, det håller jag med om. Många har det ju endast som hobby och avkoppling. Men tänker många som går all in och vill göra det till sina karriärer. Den gruppen lär ju minska rejält.

Jag gillar inte AI, men det tycker jag ändå är bra. Gillar inte konst som har målet att bli sålt, det är horeri.
Citera
2024-03-06, 13:22
Medlem
BobLazars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Jag gillar inte AI, men det tycker jag ändå är bra. Gillar inte konst som har målet att bli sålt, det är horeri.

Haha, förstår vad du menar och köper det. Konst har en tendens att smutsas ner av kapitalism. Bara å lyssna på den kommerciella musik som spelas på radio.
Citera
2024-03-06, 13:23
Medlem
Dussinskådespelare kan nog få större problem när AI-genererade Tv-serier blir lika bra. Samma med platta barnskådespelare som antingen spelar över eller inte spelar ut alls.
Citera
2024-03-06, 13:24
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Haha, förstår vad du menar och köper det. Konst har en tendens att smutsas ner av kapitalism. Bara å lyssna på den kommerciella musik som spelas på radio.

Exakt. Äkta konst kommer från själen, och själen bryr sig inte om pengar. Om motiveringen kommer från pengar (eller fame) så är det hjärnan som skapat konsten och då är det skit.
Citera
2024-03-06, 13:36
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:

Man gör målningar, filmer eller skriver böcker för att man har nåt att visa eller berätta och det kommer inte att ändras.

AI är verkligen själlös. AI har inga känslor därför kommer den inte kunna skapa fängslande berättelser för människor. I alla fall inte innan den själv har samma känslor som människor har.
Citera
2024-03-06, 13:49
Avstängd
Jag tror att konst kommer att bli större i och med AI, högre efterfrågan efter något en människa gjort
Citera
2024-03-06, 13:54
Medlem
xitunos avatar
Titta på historien: Det var många som protesterade mot att musik kunde spelas in och spådde att alla musiker skulle försvinna. Film skulle ersätta teatern, tv:n skulle ersätta radion, robotar skulle göra alla arbetslösa, kärnvapen skulle få slut på alla krig.

Visst har saker förändrats, men inte försvunnit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in