Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-03-14, 18:41
  #49
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej hela västvärlden slogs inte mot de Röda i Ryssland. Sverige intervenerade t.ex. för att skydda civilbefolkningen på Åland, medan britterna t.ex. försökte skydda balterna, samtidigt som de stred tillsammans med Röda Armén mot de vita finnarna om Pechenga



Nej, Europa satsade inte på Tyskland.



Nej, USA bytte aldrig sida och USA gav inte Sovjetunionen atombomben.

Hej, jag vet att du är en finne och att det finns olika åsikter om dessa saker.
Beroende på att det finns olika politiska åsikter, så har du inte mer rätt än jag..
Citera
2024-03-14, 18:50
  #50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Hej, jag vet att du är en finne och att det finns olika åsikter om dessa saker.
Beroende på att det finns olika politiska åsikter, så har du inte mer rätt än jag..

Nej, jag är inte finne, hela västvärlden slogs inte mot de Röda i Ryssland, Europa satsade inte på Tyskland, USA bytte aldrig sida och USA gav inte Sovjetunionen atombomben.

Att du har fel om allt i detta fall, handlar inte om politiska åsikter. Det handlar om fakta.
Citera
2024-03-14, 18:52
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Glöm min länk, det ger bara felaktig associering, då Sverige samt de flesta världens antikommunistiska länder stred ett proxykrig ungefär som mot Ryssland och stöd till Ukraina idag på den tiden.

Tjeckiska grupperingen vill jag minnas var väldigt uttalat stridande.
Finlands strid med Tyskland under ww2 har inget med detta att göra och bara något du blandar in för att desinformera.
Ja men det är striderna i Finland 1918 jag tänker på, jag nämnde inte ett ord om den (större och betydligt mera kända) svenska frivilligkåren under Vinterkriget 1939-40

Håller f ö med om att ryska inbördeskriget är ganska bortglömt utanför Ryssland, vanligt folk reducerar omvälvningen i stort sett till att "Lenin avsatte tsaren och lät senare skjuta honom och familjen" vilket är en grov förenkling. Lenin var inte ens i Ryssland när tsaren störtades och bolsjevikerna hade ingenting med den saken att göra, de kommer in på scenen först litet senare.

Kan rekommendera den ryska filmen Amiralen som ger en mycket levande och välberättad bild av Alexander Koltjak, en av de ledande vita generalerna, hans privata och politiska dramatik och hans fälttåg mot de röda i Sibirien, som slutade med att han retirerade längs transsibiriska järnvägen och röjdes ur vägen av lokala bolsjebiker i Irkutsk i februari 1920. En utomiórdentligt välspelad och snyggt iscensatt film, en vacker fusion av kostymdrama och krigsfilm.
Citera
2024-03-14, 18:54
  #52
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, jag är inte finne, hela västvärlden slogs inte mot de Röda i Ryssland, Europa satsade inte på Tyskland, USA bytte aldrig sida och USA gav inte Sovjetunionen atombomben.

Att du har fel om allt i detta fall, handlar inte om politiska åsikter. Det handlar om fakta.

Indirekt, knappast som en julklapp.


https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

https://en.wikipedia.org/wiki/Julius...thel_Rosenberg
Citera
2024-03-14, 19:24
  #53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Indirekt, knappast som en julklapp.


https://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease

https://en.wikipedia.org/wiki/Julius...thel_Rosenberg

USA stödde aldrig Tyskland, så kan USA inte ha bytt sida, och eftersom Sovjetunionen enbart fick ut information om atombomben via spionage, så gav inte USA Sovjetunionen atombomben.
Citera
2024-03-14, 19:39
  #54
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
USA stödde aldrig Tyskland, så kan USA inte ha bytt sida, och eftersom Sovjetunionen enbart fick ut information om atombomben via spionage, så gav inte USA Sovjetunionen atombomben.
Som sagt, de kunde varit bättre säkrade mot att Stalin fick ritningen till bomben. Sedan får du misstolka vad jag menar hur mycket du vill.
De slarvade bort det lika dumt som att ge bort det direkt, det är mitt påstående.
Jag är inte en anrisemit, med genomgående så var samtliga spioner gällande atombomberna av judisk-rysk etnicitet.
Citera
2024-03-14, 20:12
  #55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Som sagt, de kunde varit bättre säkrade mot att Stalin fick ritningen till bomben. Sedan får du misstolka vad jag menar hur mycket du vill.
De slarvade bort det lika dumt som att ge bort det direkt, det är mitt påstående.

Att utsättas för spioneri är inte samma sak som att ge bort information, lika lite som det är samma sak att bli våldtagen, som att förföra någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Jag är inte en anrisemit, med genomgående så var samtliga spioner gällande atombomberna av judisk-rysk etnicitet.

Klaus Fuchs var tysk protestant, John Cairncross var brittisk protestant, Melita Norwood var brittisk protestant, Russell Alton McNutt var amerikan (familjen går tillbaka till i.a.f. tidigt 1700-tal i Nordamerika) och Clarence Hiskey var en polsk katolik.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback