Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-07, 20:46
  #25
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Visst, där tråden låg innan blev väl en diskussion om influensers inkomst tråkigt att läsa för datanördar som såg fram emot snaskiga kodnings-diskussioner. Men man ska väl kunna diskutera ekonomiska följder av en teknisk händelse även om det inte passar alla?

Det var väl ingen som raderade massa inlägg när man diskuterade COOPs ekonomiska följer vid deras IT-attack? Eller skulle TS skapat en ny tråd "ekonomiska följder av att FB och IN låg nere" ?

Hade det diskuterats vad de ekonomiska följderna blev för tiggarna som brukar sitta utanför COOP så kan jag nog garantera att dessa hade raderats. Inlägget handlade ju inte om konsekvenserna för Meta.

Rent krasst så nej, den industri som byggts upp baserad på Metas tjänster med influencers, SEO-konsulter, sociala media-byråer &c är inte något vi har särskilt mycket intresse av att diskutera i forumdelen IT-säkerhet. Det är säkert jätteintressant, men Metas tjänster ett tillräckligt stort ämne för att motivera flera trådar i flera olika forumdelar.
Citera
2024-03-07, 21:15
  #26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Oavsett om det finns moderatormeddelande eller ej, vad fan vinner fb på att dela ut varningar liknande detta? Inlägget är ju uppenbart inte skrivet med några onda eller dåliga avsikter öht.
Är det chansen att bli av med en gammal medlem för gott som är syftet med varningen?
Allt snack om att en varning inte är något straff är inte en giltig utsaga då vilken varning som helst kan bli droppen renderar avstängning eller bannlysning.

Varför inte bara radera inlägget om det är så in i helvete kritiskt med gränsdragning enligt jourhanvande mod?

Set till den stora bilden blir det helt obegripligt varför just detta inlägg varnas när det finns massor av andra inlägg som verklige är OT i olika trådar som lämnas helt utan åtgärd.

Ja exakt. Flashbacks storhet beror på att det finns personer som vill debattera här. För hård moderering med varningar och avstängningar leder till att debattörer tröttnar och lämnar forumet.

Men självklart finns moderatorer som nöjer sig med att ta bort ett inlägg som den inte anser passa in men inte delar ut varning eller ger en informell varning att lugna ned tonen.

Sedan finns inlägg med grova förolämpningar och hot som accepteras.
Citera
2024-03-07, 22:09
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Hade det diskuterats vad de ekonomiska följderna blev för tiggarna som brukar sitta utanför COOP så kan jag nog garantera att dessa hade raderats. Inlägget handlade ju inte om konsekvenserna för Meta.

Rent krasst så nej, den industri som byggts upp baserad på Metas tjänster med influencers, SEO-konsulter, sociala media-byråer &c är inte något vi har särskilt mycket intresse av att diskutera i forumdelen IT-säkerhet. Det är säkert jätteintressant, men Metas tjänster ett tillräckligt stort ämne för att motivera flera trådar i flera olika forumdelar.

Lite skevt kanske att jämföra illegala tiggare utanför COOP med entreprenörer på instagram som driver bolag, eller var det mer av en åsikt att likställa dem?

Så enligt dig hade man kunnat starta ytterligare två olika trådar då, en där ekonomiska konsekvenserna för Meta diskuteras och en annan där användarnas ekonomiska konsekvenser diskuteras?
Citera
2024-03-08, 22:04
  #28
Medlem
800kgs avatar
Handlar enligt mig lite om vad man vill ha för ett FB. Om vi höjer blicken lite, alltså.

Fejan var nere, med messenger och Insta och hela skiten. Stor grej. Så många skriver, på kort tid. Och vad jag kommer ihåg var ingen mod där och förstörde, utan saker flöt på.

Kom lite skönt chitchat. Tror HelgeBuk skrev nåt om att "nu kan ni väl läsa en god bok istället!" En svarar, rätt skönt: "Anmält för trams och off-topic". Alltså ett skämt. Rätt kul. God stämning i tråden.

Men givetvis rp:as ett sånt inlägg av massa surfittor: inte bara för 0.03, utan även för 0.06 ( ). Finns alltid folk som vill förstöra från andra.

Tråden levde och mådde bra.

Sen - åtminstone är det min bild av saken - så kommer mod in flera timmar senare. Och då blir det värsta Holocausten på inlägg. Lite som man gjorde med Lidice efter att Heydrich dödats. Capped off med ett drakoniskt mod-meddelande.

Visst, inläggen hade alltsomoftast inte med IT-säkerhet att göra. Men när det är en så stor grej som lockar till sig så många läsare blir det lätt så, oavsett vilket forum tråden ligger i. Vill man att FB ska blomstra och må bra låter man såna trådar leva lite, och flyttar dem kanske till en avdelning som lättare kan härbärgera en sådan diskussion. Men man slaktar inte halva tråden.

Sen som redan nämnts är Zaedrews en omtyckt användare med en lång historia, och sådana ska man vara tillmötesgående mot och försiktiga med.
Citera
2024-03-08, 23:14
  #29
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag är enig i detta - under premissen där tråden befinner sig nu. Jag kan förstå att ställningstagandet blev ett annat före flytten till Sociala medier.

Jag har tagit bort varningen, efter en del grubblande och input från den här tråden.

Tråden var felplacerad, och jag borde ha agerat på det, snarare än att varna för saker som inte platsade i forumet tråden var placerad.
Det är inte helt lätt alltid att göra den bedömningen, men den här gången blev det helt klart ett dåligt resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
.

Ping FYI.
Citera
2024-03-09, 00:21
  #30
Medlem
800kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag har tagit bort varningen, efter en del grubblande och input från den här tråden.

Bra beslut och schysst agerande. Även schysst att du hjälpte en hombre ut genom att klistra in pm-konversationen i tråden så allt kunde gå korrekt till.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback