Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-08, 05:53
  #13
Medlem
HerrKralls avatar
Last will är helt jävla omöjligt att få kläm på.
https://www.spelexperten.com/sallska...uxoCO98QAvD_Bw
Hade ett par riktiga brädspelsnördar på besök som började bråka om reglerna efter en timmes försök att förstå hur spelet skulle spelas.
Citera
2024-03-08, 08:55
  #14
Moderator
bernad_laws avatar
Utan tvekan "The Campaign for North Africa":

Citat:
The Campaign for North Africa has been called the longest board game ever produced, with estimates that a full game would take 1,500 hours to complete
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ca...0to%20complete.
Citera
2024-04-01, 07:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Squad leader
Ett ganska omfattande krigsspel där det är tänkt att spela igenom ett antal scenarier där nya regelkapitel hela tiden tillkommer.
Men ni börjar ju givetvis med det sista.
Jag lovar, ni är inte igång med spelet under kvällen, troligen inte ens till lunchtid dagen efter.
Vill ni göra det ännu roligare, så skaffar ni även in expansionerna till spelet, Cross of iron och Crescendo of doom, då blir det pyssel vill jag lova.
Min favorit! Det var länge sedan jag spelade det, av uppenbara skäl: Regelboken efter Anvil of Victory-expansionen var väl totalt på ca 100 sidor, i veckotidningsformat. Vi brukade förenkla reglerna litet grand så det blev spelbart.
Citera
2024-04-01, 20:51
  #16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja. nu vankas de par middag med svågern o hans donna. vi brukar turas om o välja sällskaps spel o på sistone så har valen blivit mer o mer skit nödiga från deras sida. sist nåt märkligt kinesiskt kort spel som tog 30 minuter o läsa reglerna. helt omöjligt o lära sig o ja fick intrycket att dom verkade lite belåtna när vi va helt ut spelade. så ja behöver tips på spel som e överdrivet komplicerade o svåra o lära sig så ja kan bräcka dom jävlarna :P har flera tärningar o två kort lekar o ett schack bräde till mitt förfogande =) kan oxå beställa pjäser o bräd spel om de behövs. ju mer omständigt o konstiga regler desto bättre.

har ni nåt tips? =)
Hela idén med sällskapsspel är ju att alla ska tycka det är roligt och trevligt. Så jävla typiskt översittare att komma dragande med något krångligt skitspel som de säkert testspelat minst fem gånger hemma innan.

Jag tycker ni ska snacka igenom tanken med era träffar. Det är bara fjantigt att hålla på med utklassning på sånt fjantigt sätt. Sätt dig över dem och snacka med dem om detta.
Citera
2024-04-02, 04:41
  #17
Medlem
Pungsvings avatar
Alfapet är roligt. Rappakalja om ni inte spelat det innan.
Citera
2024-04-15, 12:47
  #18
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja. nu vankas de par middag med svågern o hans donna. vi brukar turas om o välja sällskaps spel o på sistone så har valen blivit mer o mer skit nödiga från deras sida. sist nåt märkligt kinesiskt kort spel som tog 30 minuter o läsa reglerna. helt omöjligt o lära sig o ja fick intrycket att dom verkade lite belåtna när vi va helt ut spelade. så ja behöver tips på spel som e överdrivet komplicerade o svåra o lära sig så ja kan bräcka dom jävlarna :P har flera tärningar o två kort lekar o ett schack bräde till mitt förfogande =) kan oxå beställa pjäser o bräd spel om de behövs. ju mer omständigt o konstiga regler desto bättre.

har ni nåt tips? =)

Jag kom att tänka på Advanced Squad Leader, men någon hade redan skrivit Squad Leader. Betydligt billigare vore det dock att ni lär er spela bridge. Ni behöver bara en vanlig kortlek. Dock tycker jag liksom en del andra att utgångspunkten är osund. Man ska spela sällskapsspel för att det är trevligt att umgås, inte för att bräcka och trycka ner varandra.
Citera
2024-04-16, 23:38
  #19
Medlem
Det klassiska brädspel som tog längst tid att spela färdigt var, i min erfarenhet, sjöfartsspelet Nya Wangaratta. Kul och intressant men med 4 pers medverkande tog det en evighet att genomföra till slutet, och som jag minns det fick man ofta avbryta på halva vägen.
Citera
2024-04-18, 09:35
  #20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Hittade det.
https://boardgamegeek.com/boardgame/...rt-war-1940-43
Så bara att beställa.
"A meticulously detailed war simulation that takes more than 40 days of play time"

Galet. Men kul att det finns.
Citera
2024-04-18, 09:45
  #21
Medlem
Citat:
Utan tvekan "The Campaign for North Africa"

Instämmer till fullo!
Citera
2024-04-26, 13:31
  #22
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
https://alphaspel.se/491-bradspel/78...mperium-4th-ed

Bästa spelet som existerar. Efter man har spelat Twilight Imperium så finns det ingen anledning att spela något annat.


Mitt tips är: The Campaign for North Africa


Edit: Pucktvåa
Citera
2024-04-30, 21:19
  #23
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Nåt jävla trollkarlsspel. Munchkin har jag gör mig. Vet inte om polarna var kassa på att förklara men kände inte för att gå en högskolekurs för att kunna ha en rolig helg.

Om du inte förstod Munchkin så var du antingen hög, eller pissfull. Om inte, då har du kromosomfel.
Det är ju ett spel man är igång med på 10 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tja. nu vankas de par middag med svågern o hans donna. vi brukar turas om o välja sällskaps spel o på sistone så har valen blivit mer o mer skit nödiga från deras sida. sist nåt märkligt kinesiskt kort spel som tog 30 minuter o läsa reglerna. helt omöjligt o lära sig o ja fick intrycket att dom verkade lite belåtna när vi va helt ut spelade. så ja behöver tips på spel som e överdrivet komplicerade o svåra o lära sig så ja kan bräcka dom jävlarna :P har flera tärningar o två kort lekar o ett schack bräde till mitt förfogande =) kan oxå beställa pjäser o bräd spel om de behövs. ju mer omständigt o konstiga regler desto bättre.

har ni nåt tips? =)

Hur gick det? Vad blev det? Fick du ligga när dom åkt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback