• 1
  • 2
2024-03-08, 00:02
Medlem
sanningenskas avatar
Jag är 26 år gammal, röstade SD fram till några år sen då jag gick längre högerut så detta handlar varken om politisk tillhörighet eller är kopplat till min generation.

Men jag blir så himla ledsen av att se hur folk behandlar varandra på sociala medier. De som hånar döda människor för att de står på en annan sida av det politiska spektrumet, tex folk som hånar den sinnessjuka individen som tände fyr på sig själv utanför Israels ambassad. Eller folk som hånar palestinier när de lider som mest.

Folk som lägger upp bilder på främlingar de smygfotat och lägger upp på Twitter så att alla kan skratta åt dem.

För någon vecka sen var jag på en buss där en indisk/pakistansk man stod och sjöng. Iklädd kavaj med en datorväska över axeln släppte han loss och sjöng. Jag tyckte det var så fint och blev glad. Tills jag såg att flera stod och filmade honom, fnissandes och skrattandes och säkerligen bara längtade efter att lägga upp klippet på Snapchat, Instagram eller Twitter med skrattemojis så att fler kunde skratta åt mannen som sjunger.

Eller varje gång det sprids klipp på en svensk pojke som blir misshandlad av flera invandrare och andra (i regel alltid invandrare) skojar och driver med pojken, rättfärdigar misshandeln med skämt.

Det känns inte heller som att man längre bara kan avfärda detta beteende med att hänvisa till att det "är bara så på internet" och mena att det inte spelar så stor roll när sociala medier tar allt större plats i vår dagliga tillvaro.

Varför har det blivit såhär? Är det fler som känner som jag? Jag vet inte om jag bara är känslig men det känns inte som att det är socialt accepterat att jag som man har dessa känslor.
Citera
2024-03-08, 00:15
Medlem
Och så vänder du dig till flashback i hopp om att få seriösa svar :/

Men ja du har helt rätt. Internet är bra till mycket, kontakt med omvärlden inte minst, men fan jag tror ändå alla hade mått bättre om inte internet fanns över huvud taget, i förutsättningar att man aldrig vetat att det existerat då dvs. Ja sociala medier, Instagram, tiktok och allt sånt trams kan dra åt helvete. Gör bara människor dummare och mer osäkra på sig själva. Alla är rädda för att inte passa in, alla ska synas och höras och hävda sig, ofta på andras bekostnad. Hemskt..

Edit: Jag tycker för övrigt att dina iakttagelser och känslor tyder på att du är en smart och ödmjuk snubbe. Ja en god människa helt enkelt. Fler behöver va mer jordnära, kaske inte minst i din generation, men tyvärr verkar det bara bli värre och värre för varje generation som kommer. Man undrar hur det kommer sluta. Men förhoppnngsvis blir folk lite klokare ju äldre de blir och att detta beteende främst utspelar sig bland yngre.
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-03-08 kl. 00:37.
Citera
2024-03-08, 00:25
Medlem
Jag instämmer i din TS att det är beklagligt. Och det här beteendet hittar man inte på obskyra webbsidor, utan det finns rakt utlagt på reddit och liknande.

Den här generationen av människor, i hela världen, är inte den bästa, milt sagt. Vi är inte bra! Så vi behöver sluta lura oss själva att den värld vi lever i har gjort framsteg. Knappast.

Det som TS beskriver är sociopati och psykopati. Inte som en klinisk diagnos på var och en, men såsom tendenser i de senaste generationerna av människor på den här planeten.
Citera
2024-03-08, 00:31
Medlem
fittballenigrusets avatar
Min vän, internet är en lekplats. Lämna om du inte klarar av det. Gissar att antingen är under 10 år eller över 40 år. Du är en fin människa men du verkar inte höra hemma här.
Citera
2024-03-08, 00:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Jag är 26 år gammal, röstade SD fram till några år sen då jag gick längre högerut så detta handlar varken om politisk tillhörighet eller är kopplat till min generation.

Men jag blir så himla ledsen av att se hur folk behandlar varandra på sociala medier. De som hånar döda människor för att de står på en annan sida av det politiska spektrumet, tex folk som hånar den sinnessjuka individen som tände fyr på sig själv utanför Israels ambassad. Eller folk som hånar palestinier när de lider som mest.

Folk som lägger upp bilder på främlingar de smygfotat och lägger upp på Twitter så att alla kan skratta åt dem.

För någon vecka sen var jag på en buss där en indisk/pakistansk man stod och sjöng. Iklädd kavaj med en datorväska över axeln släppte han loss och sjöng. Jag tyckte det var så fint och blev glad. Tills jag såg att flera stod och filmade honom, fnissandes och skrattandes och säkerligen bara längtade efter att lägga upp klippet på Snapchat, Instagram eller Twitter med skrattemojis så att fler kunde skratta åt mannen som sjunger.

Eller varje gång det sprids klipp på en svensk pojke som blir misshandlad av flera invandrare och andra (i regel alltid invandrare) skojar och driver med pojken, rättfärdigar misshandeln med skämt.

Det känns inte heller som att man längre bara kan avfärda detta beteende med att hänvisa till att det "är bara så på internet" och mena att det inte spelar så stor roll när sociala medier tar allt större plats i vår dagliga tillvaro.

Varför har det blivit såhär? Är det fler som känner som jag? Jag vet inte om jag bara är känslig men det känns inte som att det är socialt accepterat att jag som man har dessa känslor.

Algoritmerna är byggda för att folk ska stanna kvar på sidorna. Då är material som triggar lönsamt. Sviniga människor får stor plats då. Trist men så funkar det.
Citera
2024-03-08, 00:59
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:

Sluta konsumera skiten, vilket positivt värde får du ut av att konsumera "social"-media? Noll, samma sak med smartphone, kasta den i soptunnan och din mentala hälsa kommer bli bättre. Det är en massa onödig skit som inte gynnar oss på något sätt, designat till att göra dig beroende. Dom lyckligaste människorna jag mött har varit i tredjevärlden där dom inte har någon smartphone eller social media.
Citera
2024-03-08, 01:10
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:

Jag är man, känner så och min uppfattning är att det är både normalt och socialt accepterat bland folk som är 20+ och ej empatistörda. Men bland tonåringar och på flashback det finns många i den senare kategorin. Många är det som bara kan glädjas åt andras misslyckanden. Och, visst, om man själv har det miserabelt är det i viss mån begripligt, men omoraliskt är det i vilket fall och knappast heller rätt sätt att lyfta sig själv i det långa loppet.
Citera
2024-03-08, 01:15
Medlem
tigerpus avatar
Sociala medier existerar idag mer eller mindre enbart för att degradera samhället och förstöra människors hjärnor, ju dummare folket är desto enklare är det att styra
Citera
2024-03-08, 03:35
Medlem
6-packets avatar
Människans ondska är inget nytt. Från Jesus, konkvistadorna, koka människor levande i bronstjurar, spänna fast folk på stock, smeta in med honung och lägga vid myrstackar, krig, eventuella gaskammare, atombomber, gulag, napalm osv. Det är som det är. Vad kan du göra...
Citera
2024-03-08, 03:44
Medlem
zombie-nations avatar
Enda stället där jag låter algortitmerna styra är Youtube. Annars nej, sociala medier fungerar för att splittra människor, för att vi ska må dåligt för att det gör det troligt att vi stannar och konsumerar reklam.

Absolut bättre att vara på andra ställen på internet som inte funkar så. Det är inte säkert att man får vänligare människor, men ju mindre ställen man är på, desto större är chansen.
Citera
2024-03-08, 07:38
Medlem
Du får nog ändra grundinställning lite. Hade jag fått för mig att gå in i en mörk period så hade nog hängt massor på I&I forumet här på flashback. Forumet är en eko-kammare som befäster och fördjupar olika problem kring invandringen som man kanske känner. Hela LVU kampanjen mot svensk socialtjänst fungerar på exakt samma sätt där muslimer hetsar varandra om en specifik sanning.. Bredda vyerna och sluta ta folk på forum och sociala medier seriöst. Jag lovar att du kommer att må bättre.
Citera
2024-10-23, 19:17
Medlem
sillynamnams avatar
Tror många blir jävligt ledsna av sociala medier. De har gjort nån undersökning som kom fram till att de som är aktiva på sociala medier mår bättre än de som är passiva och fastnar i scrollande och att ev. lajka och kommentera andras inlägg. Låter logiskt. Grejen är den (självklart) att en del lärt sig att man måste uppdatera mycket för algoritmernas skull, så de uppdaterar och uppdaterar och länkar till artiklar och flashiga memes och lyckas få en jävla massa uppmärksamhet även av folk som irriterar sig på dem. Vad har hen hittat på nu? Måste kolla. Måste kolla. Måste kolla. Om jag lajkar den kanske den lajkar tillbaks.
Sociala medier är mycket skit och uppvisning och skryt och fjäsk och elakhet. För mycket som väller fram och man blir avtrubbad och likgiltig.
OK allt är inte lika dåligt. Nästan allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in