• 1
  • 2
2024-03-08, 08:37
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
För mig var det som jag antar även för många andra drakar&demoner och närmare bestämt DOD91 som tände lågan i mitt bröst.

Jag såg spelet för första gången någon gång i 12 års åldern hemma hos en kompis som jag följt med hem efter skolan och frågade vad det var för något och kompisen sa att det är rollspel och att hans storebror var spelledare . Han förklarade lite snabbt vad rollspel var för något och vad spelledare innebär och jag blev helt fascinerad, jag hade innan läst en hel del fantasy och älskade willow och Conan filerna så rollspel verkade vara precis min grej.

Jag frågade om vi kunde prova och kompisen övertalade sin bror att spelleda oss i ett ganska dåligt äventyr som han snickrade ihop på nån timme men jag var hooked och redan samma dag tjatade jag på mina föräldrar tills dom följande dag åkte och köpte mitt alldeles egna DOD till mig .

Rollspel har sedan dess varit en livslång kärlek ( jag är idag 40+)
Citera
2024-03-08, 08:50
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Kul tråd, ska följas. Till skillnad från TS har rollspel aldrig appellerat till mig, har inte alls fattat grejen.

Blev också introducerad i 12-årsåldern, drakar och demoner var spelet. Vi satt i en soffgruff i ett allrum tillhörande en pingislokal. Men jag ville direkt ut till pingisborden igen, rollspel var bara dumt, poänglöst och tråkigt upplevde jag då som grabb. Sedan dess har jag aldrig närmat mig denna hobby igen.

Har funderat på om det är jag som är dum i huvudet, alternativt om jag saknar fantasi, eftersom så många verkar se något nästan magiskt i dessa rollspel som helt verkar skjuta över huvudet på mig.

Hoppas på att det kommer klarna något för mig genom att följa tråden.
Citera
2024-03-08, 09:31
Medlem
Man-At-Armss avatar
Mitt första möte med rollspel var också "Drakar och Demoner", men det rollspelet jag fastnade mest för var "Mutant". Ägaren till dessa rollspel var också alltid spelledaren och den rollen axlade han bra.
En annan vän hade ett Stjärnornas Krig-rollspel, men han var usel spelledare och det var nog därför jag aldrig riktigt fastnade för det spelet.

Nu var det länge sedan jag spelade. Orkade aldrig vara spelledare fast älskade att spela under många år som barn.
Citera
2024-03-08, 09:56
Medlem
Loreias avatar
Call of Cthulhu, var det första jag spelade i tonåren och är fortfarande favoriten. Är med i ett pågående äventyr just nu som utspelar sig i Sverige.
Även Vampire the Masquerade, men har spelat det mycket mindre men läst dom flesta av klanböckerna och andra loretexter för att jag helt enkelt gillar världen.

Maken planerar att spelleda ett Warhammer 40k rollspel snart vilket jag ser fram emot.
Citera
2024-03-08, 10:27
Medlem
Bluesriff74s avatar
Samma för mig - Drakar & Demoner var introduktionen till rollspelsvärlden. Sen Mutant 1/2 följt av Dungeons & Dragons
Citera
2024-03-08, 10:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Någon gång, tror det var sommaren 1977 kom en kompis hem från London med några kufiska böcker, Players handbook (PHB) och Dungeon master guide (DMG)

Vi satte genast igång, och spelade ofta och gärna under många, många år.

Faktiskt har jag kvar spelpärmen med en massa hemmagjorda äventyr och karaktärer som ännu är vid liv (nåja), den äldsta daterad 1978
Citera
2024-03-08, 15:33
Medlem
Haha, har nog bara spelat D&D, men där va något annat vill jag minnas när jag va jätteliten, (80-talet), men det va med något mystiskt flum likt Anden i flaskan eller Bloody Mary typ som att man kunde framkalla demoner eller nånting, och jag va livrädd för det.
Citera
2024-03-09, 19:17
Medlem
AD&D 2nd Ed.

Mitt gäng "vann" faktiskt ett CoC- scenario på konvent också. Shit vad längesen det var...
Citera
2024-03-17, 17:35
Moderator
RostigHinks avatar
Jag hart tänkt på rollspel sedan universitetstiden på 70-talet men det kom aldrig riktigt till skott då. Det var Dungeons & Dragons som var på tal, alltså originalet.

Sedan hände ingenting fram till 2017 då en bekant i gruppen jag tidigare spelade Quake 2 med frågade om jag ville spela rollspel. Så blev det och då Dungeons & Dragons 5e. Den gruppen spelar över Discord och Foundry VTT efter att först testat Fantasy Grounds VTT som vi tröttnade på. Gruppen håller ihop än idag och har förutom D&D 5e testat Forbidden Lands, Stars without numbers och lite annat för att nu köra Drakar och demoner (Fria Ligans version).

Sedan dess har jag sökt upp fler grupper varav en med hardcore rollspelare vilket var kul men den gruppen havererade ett par år senare då SL och en annan spelare inte fattat galoppen med skådespelandet. Det var D&D 5e. Började som IRL-grupp men gick över till Discord och Roll20 när pandemin bröt ut.

Sedan har jag hittat ett par grupper till, en med spel över Discord och Foundry VTT där vi tidigare kört The One Ring 2 och nu GURPS Fantasy. Den andra är IRL där vi kör mestadels D&D 5e.

Några medlemmar i GURPS-gruppen kör ibland kampanjer rent textbaserat i Discord, alltså utan spelsessioner då vi i stället skriver och interagerar när vi har tid. Där har vi kört Bladerunner och Alien.

Så man kan säga att det var D&D 5e som fick igång mig till slut.
Senast redigerad av RostigHink 2024-03-17 kl. 17:38.
Citera
2024-03-17, 17:57
Medlem
Epimaness avatar
Jag var lite sen på det hela, klasskompisar spelade D&D men det rollspel jag spelade först var White Wolfs spel Vampire: The Masquerade.
Citera
2024-03-17, 21:51
Moderator
vhes avatar
Sagan om Ringen (Äventyrsspels översättning av MERP) samt Mutant 2089. Alltså, egentligen spelade jag inte de spelen, eftersom jag inte hade någon att spela med, men jag läste dem från pärm till pärm, fram och tillbaka, upp och ner, och slog upp ett säkert tresiffrigt antal rollpersoner.

När jag väl hittade lite folk att spela med var det huvudsakligen Drakar och Demoner och Cyberpunk 2020 som gällde. Minns nog helt ärligt inte vilket av dem som var först, men jag hade hur som helst kul i båda.
Citera
2024-03-18, 08:37
Medlem
roombaclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
För mig var det som jag antar även för många andra drakar&demoner och närmare bestämt DOD91 som tände lågan i mitt bröst.

Jag såg spelet för första gången någon gång i 12 års åldern hemma hos en kompis som jag följt med hem efter skolan och frågade vad det var för något och kompisen sa att det är rollspel och att hans storebror var spelledare . Han förklarade lite snabbt vad rollspel var för något och vad spelledare innebär och jag blev helt fascinerad, jag hade innan läst en hel del fantasy och älskade willow och Conan filerna så rollspel verkade vara precis min grej.

Jag frågade om vi kunde prova och kompisen övertalade sin bror att spelleda oss i ett ganska dåligt äventyr som han snickrade ihop på nån timme men jag var hooked och redan samma dag tjatade jag på mina föräldrar tills dom följande dag åkte och köpte mitt alldeles egna DOD till mig .

Rollspel har sedan dess varit en livslång kärlek ( jag är idag 40+)
DND
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in