Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz
Det är svårt att jämföra då iMac har en ARM-processor. Här är en länk: https://www.elgiganten.se/brand/appl...0aAmP5EALw_wcB
Att den har ARM är ju en otrolig svaghet inom gaming till datorer. De flesta spel är gjorda för x86.
Citera
2024-03-10, 18:11
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Att den har ARM är ju en otrolig svaghet inom gaming till datorer. De flesta spel är gjorda för x86.

Visserligen, men om spelet har native support för ARM så borde det ju köras mycket bra för hur kraftfull datorn är. Det största hindret verkar vara att få spelutvecklare utvecklar spel för Apples PC med ARM-chip. Nu när Apple har gått all-in på ARM så kanske det får vissa spelutvecklare att börja göra spel åt dessa datorer.
Citera
2024-03-10, 19:51
Medlem
Citat:
Visserligen, men om spelet har native support för ARM så borde det ju köras mycket bra för hur kraftfull datorn är. Det största hindret verkar vara att få spelutvecklare utvecklar spel för Apples PC med ARM-chip. Nu när Apple har gått all-in på ARM så kanske det får vissa spelutvecklare att börja göra spel åt dessa datorer.
Det är i princip inga datorer som kör med ARM rent procentuellt.

Vi kommer inte se en ändring förrän Microsoft drar Windows över till ARM.
Citera
2024-03-10, 19:59
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Det är i princip inga datorer som kör med ARM rent procentuellt.

Vi kommer inte se en ändring förrän Microsoft drar Windows över till ARM.

De flesta tv-apparater har ARM-chip. I takt med att de blir billigare kanske folk börjar spela på sin smart-tvs inbyggda chip. Det finns ju redan en stort mängd mobilspel. Det är inte helt otänkbart att x86 försvinner helt inom 20 år.
Citera
2024-03-10, 20:05
Medlem
Citat:
De flesta tv-apparater har ARM-chip. I takt med att de blir billigare kanske folk börjar spela på sin smart-tvs inbyggda chip. Det finns ju redan en stort mängd mobilspel. Det är inte helt otänkbart att x86 försvinner helt inom 20 år.
Inom 20 år så absolut. Men det hjälper inte TS idag dessvärre.

Personligen tror jag att världen kommer kliva över till RISC-V från x86 innan den kliver över till ARM. Nackdelen med ARM är ju att den helt styrs av ett företag i praktiken.
Citera
2024-03-10, 23:29
Medlem
Det är nog inga problem alls, dock blir macs jävligt varma så kanske en sådan stativ sin lyfter upp datorn så luften kan smitta in varit på sin

"Glöm allt jag kan fan inte läsa" (( trodde de var laptop
Citera
2024-03-12, 18:56
Avstängd
Citat:
Inom 20 år så absolut. Men det hjälper inte TS idag dessvärre.

Personligen tror jag att världen kommer kliva över till RISC-V från x86 innan den kliver över till ARM. Nackdelen med ARM är ju att den helt styrs av ett företag i praktiken.

Själv ett stort fan av RISC-V och den har kommit långt på vägen, särskilt med tanke på att den bara är lite drygt en tredjedel så gammal som ARM, skalbar från enorma serverkonfigurationer ner till micro controllers i brödrostar, dock är den inte riktigt framme på samma nivå av energieffektivitet som ARM men det är bara en tidsfråga.
Kan varmt rekommendera den här boken för den som vill lära sig RISC-V arkitektur i inbyggda system, stort plus såklart att den är på svenska:

https://www.bokus.com/bok/9789144157...em-med-risc-v/
Citera
2024-03-16, 07:53
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Själv ett stort fan av RISC-V och den har kommit långt på vägen, särskilt med tanke på att den bara är lite drygt en tredjedel så gammal som ARM, skalbar från enorma serverkonfigurationer ner till micro controllers i brödrostar, dock är den inte riktigt framme på samma nivå av energieffektivitet som ARM men det är bara en tidsfråga.
Kan varmt rekommendera den här boken för den som vill lära sig RISC-V arkitektur i inbyggda system, stort plus såklart att den är på svenska:

https://www.bokus.com/bok/9789144157...em-med-risc-v/

Det kommer dock ta väldigt lång tid innan denna typ av processor blir relevant för gaming. En iMac M3 finns redan på marknaden, och har stor potential för att spela spel på.
Citera
2024-03-21, 00:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det är du som inte deltar i tråden, då du enbart skriver, och läser inte vad andra skrivit. Min fråga var inte om en iMac M3 var ett bra val av PC för att spela med, min fråga var ifall om jag köper en iMac M3, om det då finns ett fåtal bra spel som kör bra på denna PC.

Nej. Skaffa en Xbox Series X istället som komplement till Macen.
Citera
2024-11-12, 21:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toddenxd
Du betalar minst 3x pengarna för samma prestanda som en pc har

Länk hade underlättat

Nya MacMini M4 basmodellen för $599 klarar Cyberpunk 2077 i 43 fps@1080 och då kör den i Rosetta 2
https://youtu.be/W15Ok0VDiYc?si=NeZFNbmyOVsi2wa8

Var köper man en Pc för $199 som klarar det?
Senast redigerad av trickydick 2024-11-12 kl. 22:19.
Citera
2024-11-12, 23:02
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag funderar på att köpa en iMac. Jag spelar mest på konsol, men vissa genrer är att föredra att spela på PC. Jag förstår såklart att en Windows PC är att föredra om man ska spela spel, men jag har inte tänkt spela alla de senaste spelen på min Apple PC. Jag ser det mer som en bonus ifall en iMac M3 har ett par bra FPS spel samt något strategispel, och om den klarar av att spela dem med rimlig framerate och grafik.

Spel av typen schack, Shanghai, Pacman, Scramble, Tetris och Alien Invader lär ju funka iaf. Finns många roliga speltyper som glömts av i och med att alla programmerare tycker det är roligare att utveckla spel som kräver maximala prestanda av datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in