Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-10, 17:54
  #1
Medlem
Det är rejält antal många personer som inte har fått brev levererat till sig ungefär senaste 1/2 månaderna bla på arch och även runt 7 vendors hävdar att deras paket inte kommer fram enligt köparna såg jag där

Ursäkter är tex att Postnord slarvar bort breven men samtidigt så kommer resterande icke narkotika brev alltid fram utan större förseningar av nån anledning?

Har även under den tiden sett här och reddit att flera fått hem brev från polisen med massa stavfel etc som bara uppenbart ser misstänksamma ut...

Pågår det någon konspiration nu bland internet vendors där majoriteten av dom är inblandade tillsammans i någon rutinerad scamming mot deras kunder?
Vet ju att polisen gör insatser gällande narkotika brev också med hjälp av PN, men känns ändå inte troligt att en sån stor antal mängd blir beslagen med tanke på hur jävla många brev som måste sorteras på terminalerna dagligen....
Citera
2024-03-10, 17:54
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Samlingstråd i ämnet./mod
Citera
2024-03-10, 18:14
  #3
Medlem
Xhamsterns avatar
Jaha, då har jag också råkat ut.

Av 4 beställningar under 2 månader har 1 kommit fram. Häromdagen fick jag samma brev som flera andra här fått av polisen.

Min åsikt är att det är polisen som skickar ut dessa (de kommer i polisens kuvert etc), men att de bara skickas ut utan att någon vidare undersökning gjorts, utan bara för att skrämma upp mottagaren. Detta då:

- I brevet står ingen specifikation på vad som beslagtagits, eller att det ens är narkotika - bara att de misstänker detta.

- Både mitt namn och adress var felstavat, något jag ibland gör vid beställningar för att hålla reda på vem som skickat vad. Hade polisen kollat upp mig hade de såklart använt sig av korrekt stavning.

- Det står ett ärendenummer men enda kontakten som anges är 11414

Har gömt undan mitt stasch på annat ställe nu för säkerhets skull även om jag tvivlar på att något mer kommer ske. Blir att handla på "gamla" sättet ett tag.
Citera
2024-03-10, 18:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Jaha, då har jag också råkat ut.

Av 4 beställningar under 2 månader har 1 kommit fram. Häromdagen fick jag samma brev som flera andra här fått av polisen.

Min åsikt är att det är polisen som skickar ut dessa (de kommer i polisens kuvert etc), men att de bara skickas ut utan att någon vidare undersökning gjorts, utan bara för att skrämma upp mottagaren. Detta då:

- I brevet står ingen specifikation på vad som beslagtagits, eller att det ens är narkotika - bara att de misstänker detta.

- Både mitt namn och adress var felstavat, något jag ibland gör vid beställningar för att hålla reda på vem som skickat vad. Hade polisen kollat upp mig hade de såklart använt sig av korrekt stavning.

- Det står ett ärendenummer men enda kontakten som anges är 11414

Har gömt undan mitt stasch på annat ställe nu för säkerhets skull även om jag tvivlar på att något mer kommer ske. Blir att handla på "gamla" sättet ett tag.
Var själva kuvertet utan frimärke som om det kommer från någon statlig myndighet?

Det är ju väldigt märkligt att dom beslagtar brevet utan att öppna och verifiera till dig att dom har hittat narkotika i den? Tillsammans med felstavningar på namn och adress mm..
Brukar ju även alltid stå kontaktuppgifter till berörde polismän om ärendet?

Går teorier att det är vissa äckel vendors som printar ut dom här breven istället för att skicka det folk har köpt hos dom
Citera
2024-03-10, 18:41
  #5
Medlem
Xhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58
Var själva kuvertet utan frimärke som om det kommer från någon statlig myndighet?

Det är ju väldigt märkligt att dom beslagtar brevet utan att öppna och verifiera till dig att dom har hittat narkotika i den? Tillsammans med felstavningar på namn och adress mm..
Brukar ju även alltid stå kontaktuppgifter till berörde polismän om ärendet?

Går teorier att det är vissa äckel vendors som printar ut dom här breven istället för att skicka det folk har köpt hos dom

Japp, exakt så. Bifogar bild på brevet och ett väldigt hårt hanterat kuvert (blev lite irriterad, heh ). Det låg ett a4 med namn och adress också i brevet vilket jag av naturliga skäl inte vill visa.

https://ibb.co/526xFg4
Citera
2024-03-10, 19:01
  #6
Medlem
Har inte sett några belägg att dessa brev från polisen skulle vara fejkade mer än att folk tycker dom är för slarvigt skrivna för att vara från en myndighet. Faktum är att folk ringt polisen och fått bekräftad att de är äkta samtidigt som de är skickade med förbetalt porto så vi kan lätta ner dom där konspirationsteorierna nu
Citera
2024-03-10, 19:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Japp, exakt så. Bifogar bild på brevet och ett väldigt hårt hanterat kuvert (blev lite irriterad, heh ). Det låg ett a4 med namn och adress också i brevet vilket jag av naturliga skäl inte vill visa.

https://ibb.co/526xFg4
Där har vi äntligen första beviset på att någon faktiskt fått sitt paket beslagtaget och att brevet kommer från polisen.
Hur kan man vara 100% säker på de undrar säker vän av ordning, och det kan jag förklara.
1 - det är en kuvert med fönster där din adress syns (typiskt myndighetsbrev)
2 - Kuvertet som brevet kom i, är ett fristående kuvert som har Polisen samt deras logga printat på sig.
3 - det är även tryckt med frankeringsmaskin (om du vill kan du så klart genom uppgifterna som finns på frankeringen att det är polisens)
Brevet i sig innehållet inte heller några ”hot” om repressalier eller någon önskan att man ska ringa o prata med dom. Utan det är bara en förenklad delgivning där man säger att du fått ett brev adresserat till dig beslagtaget med vad som misstänks vara droger, du har rätt (juridiskt alltså) att göra anspråk på paketet - detta kan man ju göra t.ex om man beställt något helt lagligt men som ser suspekt ut. Du måste då inom dessa 14 dagar kontakta polisen och göra anspråk på paketet. Du kommer då behöva uppge vad det är i paketet, paketet skickad sen till SFC för provtagning och skulle det visa sig vara något lagligt kommer du sedan få brevet.
Är det däremot så att du vet att det är olagligt så gör du bäst i att hålla käft i dessa 14 dagar.
När dessa 14 dagar gått över så kommer ditt beslag att förverkas och då du inte delgivits någon misstanke för brott så läggs även ju utredningen ner i samband med det
Citera
2024-03-10, 19:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Japp, exakt så. Bifogar bild på brevet och ett väldigt hårt hanterat kuvert (blev lite irriterad, heh ). Det låg ett a4 med namn och adress också i brevet vilket jag av naturliga skäl inte vill visa.

https://ibb.co/526xFg4
Hmm... Säger inte att detta brev är fake men ska det inte vara en logga där det typ står "polismyndigheten från region Göteborg" samt post nummer ditt det är skickat från, på vänster sida där den genomskinliga delen av kuvertet är? Är inte helt hundra dock

Du kan annars ringa dom ange diarienummer på brevet spela oskyldig och fråga vad det var för typ av brev som du aldrig beställt
Citera
2024-03-10, 19:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Har inte sett några belägg att dessa brev från polisen skulle vara fejkade mer än att folk tycker dom är för slarvigt skrivna för att vara från en myndighet. Faktum är att folk ringt polisen och fått bekräftad att de är äkta samtidigt som de är skickade med förbetalt porto så vi kan lätta ner dom där konspirationsteorierna nu
Dom som har ringt och frågat har fått svar att diarienummer på brevet är äkta men detta nummer behöver inte vara kopplat till ett enskilt fall just för den personen
Citera
2024-03-10, 19:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58
Dom som har ringt och frågat har fått svar att diarienummer på brevet är äkta men detta nummer behöver inte vara kopplat till ett enskilt fall just för den personen

Okej men då ska portot förklaras på något sätt. Att kolla upp diarienummer går ju utmärkt. Ska vendorn riskera att avslöja sig bara av att någon tar sig tiden att göra det? Att detta skett i samband med en riktad insats skulle vara en slump också? Är så mycket mental gymnastik som krävs för att tro att detta är någon kollektiv scam som massa vendors som gått ihop och gjort.
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-03-10 kl. 19:21.
Citera
2024-03-10, 19:21
  #11
Medlem
Xhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58
Hmm... Säger inte att detta brev är fake men ska det inte vara en logga där det typ står "polismyndigheten från region Göteborg" samt post nummer ditt det är skickat från, på vänster sida där den genomskinliga delen av kuvertet är? Är inte helt hundra dock

Du kan annars ringa dom ange diarienummer på brevet spela oskyldig och fråga vad det var för typ av brev som du aldrig beställt

Nja, jag har fått brev tidigare av polisen i helt legitima ärenden och kuverten kan skilja sig något emellan ibland. Man får tänka på att det är en stor organisation med en massa olika stationer vilket gör att vissa ställen använder sig av "gamla" kuvert.
Citera
2024-03-10, 19:22
  #12
Medlem
Snälla finns det ens en vendor som skickat iväg något annan än det typiska knarkbrev senaste åren? Tanken att dom plötsligt skulle lyckas fabricera brev från polisen är ju skrattretande
Citat:
Ursprungligen postat av Xhamstern
Nja, jag har fått brev tidigare av polisen i helt legitima ärenden och kuverten kan skilja sig något emellan ibland. Man får tänka på att det är en stor organisation med en massa olika stationer vilket gör att vissa ställen använder sig av "gamla" kuvert.
Jag fick själv mitt hotbrev i ett jävla A3 format så det kan helt klart skilja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback