Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-12, 11:02
  #1
Medlem
Apologeter framhåller ofta att Gud har beviljat oss människor fri vilja, det vill säga förmågan att självständigt forma preferenser mellan olika handlingsalternativ vid varje given tidpunkt – oberoende av faktorer utanför vår kontroll, såsom slumpmässiga händelser och naturliga, övernaturliga, yttre och deterministiska faktorer. Detta påstående kan naturligtvis ifrågasättas, men jag skulle vilja skifta fokus från frågan om människans fria vilja till Guds dito. Få troende skulle betvivla att Gud har fri vilja, och ett sådant tvivel skulle medföra en rad teologiska problem för den klassiska teismen. Jag välkomnar diskussioner med troende som förkastar tanken på att Gud har fri vilja.

Framför allt är jag intresserad av era åsikter om mitt argument:

- Är det övertygande?

- Kan någon av premisserna ifrågasättas?

- Är det giltigt?

Argument mot Guds fria vilja:

1. Guds natur, det vill säga Guds värderingar, personlighet och egenskaper, styr hans beslut.

2. Guds natur är antingen kontingent eller nödvändig, eller delvis kontingent och delvis nödvändig.

3. Kontingens och nödvändighet är externa faktorer.

4. Fri vilja kräver förmågan att fatta beslut utan påverkan från externa faktorer.

Slutsats: Gud har ingen fri vilja.
__________________
Senast redigerad av Scroll-Mia 2024-03-12 kl. 11:05. Anledning: Felstavning
Citera
2024-03-12, 11:11
  #2
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Om inte annat så väljer han att vara sadistisk om och om igen med en förkärlek för terror och lidande
Citera
2024-03-12, 11:26
  #3
Medlem
Stark-Senaps avatar
Vem är denne gud?
Citera
2024-03-12, 11:44
  #4
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scroll-Mia
Apologeter framhåller ofta att Gud har beviljat oss människor fri vilja, det vill säga förmågan att självständigt forma preferenser mellan olika handlingsalternativ vid varje given tidpunkt – oberoende av faktorer utanför vår kontroll, såsom slumpmässiga händelser och naturliga, övernaturliga, yttre och deterministiska faktorer. Detta påstående kan naturligtvis ifrågasättas, men jag skulle vilja skifta fokus från frågan om människans fria vilja till Guds dito. Få troende skulle betvivla att Gud har fri vilja, och ett sådant tvivel skulle medföra en rad teologiska problem för den klassiska teismen. Jag välkomnar diskussioner med troende som förkastar tanken på att Gud har fri vilja.

Framför allt är jag intresserad av era åsikter om mitt argument:

- Är det övertygande?

- Kan någon av premisserna ifrågasättas?

- Är det giltigt?

Argument mot Guds fria vilja:

1. Guds natur, det vill säga Guds värderingar, personlighet och egenskaper, styr hans beslut.

2. Guds natur är antingen kontingent eller nödvändig, eller delvis kontingent och delvis nödvändig.

3. Kontingens och nödvändighet är externa faktorer.

4. Fri vilja kräver förmågan att fatta beslut utan påverkan från externa faktorer.

Slutsats: Gud har ingen fri vilja.


Gud är allt. Det finns ingen separation. Det är det första tankefelet. Så att flytta fokuset från dig själv är fel från start.

Du har fri vilja. Syftet med den är att du ska kunna välja och lära av dina val. Det är inte att du väljer fel som är problemet, utan att du inte lär dig av dina misstag och inte ser dina valmöjligheter.

Allt har en motpol. + -. Varje val har en laddning. Varje tanke, varje handling, varje ord.

Om du int kan ta ansvar över dina handlingar oavsett sitautitaion. Oavsett vad du behöver utstå, så kan du inte existera i en högre nivå av fysisk existens där dina krafter är långt mer utvecklade än här.

"With great powers comes great responsibility"

Att se igenom lögnen här, det falska ljuset vårt samhälle opererar i är en del i det. Att se igenom religioner bland annat. Gud, behöver inget blodsoffer. Något få kulturer på den här planeten förstått. . Du behöver inte spikas upp på ett kors för att skapa den poäng jag framför.

Det är bara "hedniska" kulturer som stöpts om i en ny form i syfte att hålla folk på samma nivå dom alltid varit på sett till medvetande. Och det är inte helt fel, det är ett test delvis.



Om du har förmåga att se igenom allt och leva med fullt ansvar för dina handlingar, och behandla andra rätt. Ja, då kanske du slipper leva i en värld med lidande och begränsningar. En värld som är fri från dualitet med allt vad det innebär.

En annan del i fri vilja är att du inte kan tvinga på folk ett bättre liv. Oavsett om det är ljusår bättre än det samhälle vi har här. Många väljer aktivit att leva i ett helvete. Pga rädsla och missförstånd. Självald ignorans.

Att leva med rädsla, är den gemensama faktorn till varför dom felsta människor inte kan se sina valmöjligheter.

"Jag hade inget val"..

Jag ser alltid ett val. Och jag är alltid beredd att ta konsekvenserna. Oavsett val. Skyller aldrig ifrån mig eller baserar mitt liv på andras val.

Att leva utan dödsskärck är en nyckel i det. Konceptet om döden är en stor del i varför många väljer fel.

Och för mig finns det inget krav med att tvigna på andra min förstålese mer än den som är intresserad. Jag lever alldeles utmärkt med min förstålese som jag anser är en indivudell process.

Men lever man efter vad andra anser, kommer man få lida mer än vad man behöver. Speciellt om man saknar förmångan att tänka självständigt.

Belöningen att bemästra den här verkligheten överstiger det upplevda lidandet. Det mesta sitter i folks huvud.

Vad man anser positivt eller negativt. Det är en fråga om perspektiv. Vissa saker som upplves negativt kan vara något positivt längre fram i livet.

Gud skapade inte politiker, pengar, vapen och armér. Det gjorde människan, i sin ignorans.

Folk har självmant gett upp sitt självbestämmande och nu är man besviken över hur världen ser ut.
__________________
Senast redigerad av 369Q 2024-03-12 kl. 11:55.
Citera
2024-03-12, 11:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Vem är denne gud?

Argumentet är en intern kritik av Gud inom abrahamitisk tradition. Inom den betraktas Gud som en, evig, allsmäktig, allvetande och som universums skapare. Gud refereras typiskt med maskulina grammatiska artiklar och pronomen, och tillskrivs egenskaper som helighet, rättvisa, allgodhet och omnipresens. Anhängare av de abrahamitiska religionerna anser att Gud är transcendent, vilket innebär att han existerar utanför både tid och rum och därför inte är underkastad något inom sin egen skapelse. Samtidigt ses Gud som en personlig Gud, djupt involverad i världen, lyhörd för individuell bön och reagerar på sina skapelsers handlingar.
Citera
2024-03-12, 12:07
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Om inte annat så väljer han att vara sadistisk om och om igen med en förkärlek för terror och lidande
Nu är det väl människor som gör dessa saker eller?
Citera
2024-03-12, 12:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Gud är allt.

Du har fri vilja. Syftet med den är att du ska kunna välja och lära av dina val. Det är inte att du väljer fel som är problemet, utan att du inte lär dig av dina misstag och inte ser dina valmöjligheter.

Allt har en motpol. + -. Varje val har en laddning. Varje tanke, varje handling, varje ord.

Om du int kan ta ansvar över dina handlingar oavsett sitautitaion. Oavsett vad du behöver utstå, så kan du inte existera i en högre nivå av fysisk existens där dina krafter är långt mer utvecklade än här.

"With great powers comes great responsibility"

Att se igenom lögnen här, det falska ljuset vårt samhälle opererar i är en del i det. Att se igenom religioner bland annat. Gud, behöver inget blodsoffer. Något få kulturer på den här planeten förstått. . Du behöver inte spikas upp på ett kors för att skapa den poäng jag framför.

Det är bara "hedniska" kulturer som stöpts om i en ny form i syfte att hålla folk på samma nivå dom alltid varit på sett till medvetande. Och det är inte helt fel, det är ett test delvis.



Om du har förmåga att se igenom allt och leva med fullt ansvar för dina handlingar, och behandla andra rätt. Ja, då kanske du slipper leva i en värld med lidande och begränsningar. En värld som är fri från dualitet med allt vad det innebär.

En annan del i fri vilja är att du inte kan tvinga på folk ett bättre liv. Oavsett om det är ljusår bättre än det samhälle vi har här. Många väljer aktivit att leva i ett helvete. Pga rädsla och missförstånd. Självald ignorans.

Att leva med rädsla, är den gemensama faktorn till varför dom felsta människor inte kan se sina valmöjligheter.

"Jag hade inget val"..

Jag ser alltid ett val. Och jag är alltid beredd att ta konsekvenserna. Oavsett val. Skyller aldrig ifrån mig eller baserar mitt liv på andras val.

Att leva utan dödsskärck är en nyckel i det. Konceptet om döden är en stor del i varför många väljer fel.

Och för mig finns det inget krav med att tvigna på andra min förstålese mer än den som är intresserad. Jag lever alldeles utmärkt med min förstålese som jag anser är en indivudell process.

Men lever man efter vad andra anser, kommer man få lida mer än vad man behöver. Speciellt om man saknar förmångan att tänka självständigt.

Belöningen att bemästra den här verkligheten överstiger det upplevda lidandet. Det mesta sitter i folks huvud.

Vad man anser positivt eller negativt. Det är en fråga om perspektiv. Vissa saker som upplves negativt kan vara något positivt längre fram i livet.

Gud skapade inte politiker, pengar, vapen och armér. Det gjorde människan, i sin ignorans.

Folk har självmant gett upp sitt självbestämmande och nu är man besviken över hur världen ser ut.

Ursäkta, men ditt svar verkar mest bestå av påståenden. Har du några konkreta argument? En kort reflektion: Om Gud är allvetande (vet allt som händer, har hänt och kommer att hända), valde Gud (om du är kristen, muslim eller jude) att skapa allt ont i världen, eftersom han vid skapelsens tidpunkt redan visste vad som skulle hända.

Detta innebär också att vi inte kan ha fri vilja. Gud valde att skapa oss precis som vi är, med vetskap om att vi kommer att välja antingen x eller y. Och om Gud VET att vi kommer att välja x, KAN VI INTE välja y.

Fråga dig själv: Kan jag välja något som Gud inte redan vet att jag kommer att välja? Skapade Gud mig med vetskap om att jag skulle göra exakt dessa val? I så fall måste väl mina "fria" val egentligen vara Guds val och inte mina egna?
Citera
2024-03-12, 12:11
  #8
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu är det väl människor som gör dessa saker eller?

Inte om du läser bibeln, gud är en fullblodspsykopat som terroriserar människor om och om igen med den svaga anledningen att dom ska komma ut bättre på andra sidan
Citera
2024-03-12, 12:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu är det väl människor som gör dessa saker eller?

1. I Bibeln, Koranen och haditherna kan du läsa om ett antal hemskheter som är Guds direkta verk.
2. Om Gud skapade oss med vetskapen om våra val, ligger all ondska i världen på hans axlar inte människans.
3. Naturkatastrofer är inte underkastade människans val och handlingar, inte heller genetiska abnormaliteter eller plågsamma och dödliga sjukdomar.
Citera
2024-03-12, 12:28
  #10
Medlem
Om Gud är allt, hur skulle man skilja på fri vs inte fri vilja? Som kapten Ahab säger,
Is Ahab, Ahab? Is it I, God, or who, that lifts this arm? But if the great sun move not of himself; but is as an errand-boy in heaven; nor one single star can revolve, but by some invisible power; how then can this one small heart beat; this one small brain think thoughts; unless God does that beating, does that thinking, does that living, and not I.
Här likställs alltet med Gud. Allt kanske verkar mekaniskt och så vidare, men det kan väl lika gärna vara Guds "fria vilja" alltihopa? Hur avgör man det? Om jag till exempel hade haft fri vilja på gudomlig nivå så hade jag mest troligt också sett till att världen inte bara är helt slumpmässig från en sekund till nästa.
Citera
2024-03-12, 12:43
  #11
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scroll-Mia
Argumentet är en intern kritik av Gud inom abrahamitisk tradition. Inom den betraktas Gud som en, evig, allsmäktig, allvetande och som universums skapare. Gud refereras typiskt med maskulina grammatiska artiklar och pronomen, och tillskrivs egenskaper som helighet, rättvisa, allgodhet och omnipresens. Anhängare av de abrahamitiska religionerna anser att Gud är transcendent, vilket innebär att han existerar utanför både tid och rum och därför inte är underkastad något inom sin egen skapelse. Samtidigt ses Gud som en personlig Gud, djupt involverad i världen, lyhörd för individuell bön och reagerar på sina skapelsers handlingar.
OK. Typ som vettar i skogen, näcken och tandtrollet?
Tack.
Citera
2024-03-12, 12:51
  #12
Medlem
Sjukt intressant!

Människan har ingen fri vilja eftersom hon fått en kluven natur efter syndafallet som är onaturlig. Fri vilja kan hon bara få om denna onaturlighet försvinner.

Du har rätt i ditt argument. Det som är det svåra är om Gud står över sin natur, lag, värdering eller om Gud inte gör det. Det kan ändra persoektiv i frågan om fri vilja. Eftersom Gud många gånger i Bibeln gått emot den struktur som nämns i lagen.

Jag tror ju att ondskan/onda makter har ockuperat Guds värld.
Då blir frågan hur använder Gud sin makt. Men det är en annan fråga.
__________________
Senast redigerad av Signalsanning 2024-03-12 kl. 12:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback