Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 18:09
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu är jag kanske inte per definition småsparare då jag tack vare ett arv för 10 år sedan ärvde många miljoner. Jag satte in 1,5 miljoner via bankens fonder i en usafond och en Sverigefond dessa pengar har förökats många gånger om sedan dess. Är ointresserad av aktier så jag hade inte lyckats hitta aktier som ökat så mycket. Så är du intresserad av aktier är fonder rätt alternativ.
Hade jag valt själv hade jag säkert stoppat in dom i typ ericson vilket inte hade varit succé

Det är just per definition småsparare du är 😁
Citera
2024-03-15, 18:12
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeanderson
Det är avgiften som är orsaken, om avgiften är 1% så måste fonden slå index med 1% varje år. Så på 20 år så måste förvaltaren vara minst 22% bättre än index för att slå index.
Men som privatperson så är det bara den numera obefintliga courtage kostnaden som du behöver täcka. Så med en bra spridning på aktierna så borde ca 50% av privatpersonerna slå index.

Edit: såg att du skrivit att det fanns gratisfonder, känner inte till dessa. Men har aldrig stött på något från en fondförvaltare som är gratis.

https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...anza-zero.html

Ja men borde och borde. Hur ser det ut i verkligheten då?
Citera
2024-03-15, 18:41
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Den enda fond jag litar på är kalvfonden till matlagningen.
Aktier litar jag inte heller på. Jag tror på det klassiska stoppa undan överskottet.

Ja det är ju ett bra sätt om man vill vara helt 100% säker på att förlora pengar
Citera
2024-03-15, 18:53
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeanderson
Det är avgiften som är orsaken, om avgiften är 1% så måste fonden slå index med 1% varje år. Så på 20 år så måste förvaltaren vara minst 22% bättre än index för att slå index.
Men som privatperson så är det bara den numera obefintliga courtage kostnaden som du behöver täcka. Så med en bra spridning på aktierna så borde ca 50% av privatpersonerna slå index.

Edit: såg att du skrivit att det fanns gratisfonder, känner inte till dessa. Men har aldrig stött på något från en fondförvaltare som är gratis.

Hur tänker du här? Med ordentlig spridning bör du ligga väldigt nära index? Det är ju så en indexfond fungerar.

En indexfond har väl en avgift på 0,2-0,25%
Det finns några som är helt gratis men de har olika begränsningar. Någon förvaltning i egentlig mening är det ju inte utan man sprider innehavet mer eller mindre automatiskt så pass att man följer sitt index.
Citera
2024-03-15, 19:35
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Det är just per definition småsparare du är 😁
Nja jag skulle nog säga att jag befinner mig lite ovanför att vara småsparare, men det finns väl inte någon definition på det, fast vi är ju på flashback så då ska man kanske ha mer än tio miljoner i värdepapper
Citera
2024-03-15, 19:58
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nja jag skulle nog säga att jag befinner mig lite ovanför att vara småsparare, men det finns väl inte någon definition på det, fast vi är ju på flashback så då ska man kanske ha mer än tio miljoner i värdepapper

Småsparare har inget att göra med hur mycket pengar man har. Småsparare brukar man kalla vanliga privatpersoner som handlar med värdepapper för. Sen om man har 1, 5 eller 20 miljoner spelar ingen roll. Så länge man inte är ett finansiellt institut eller annat företag är man en småsparare
Citera
2024-03-16, 12:50
  #79
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
Citera
2024-03-16, 17:34
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Roger Akelius: Därför ska du INTE köpa fonder
Mångmiljardären ger sina bästa tips till småsparare.

Akelius rekommenderar att välja 20 aktier och behålla dem i tio år. Han tycker man ska välja stabila bolag i sektorer som livsmedel, försäkringar och banker.
Han avråder också från att investera i startupbolag och ifrågasätter fördelarna med fonder, då ”80 procent inte slår index”.

Ratar fonder:
Inte heller det vanliga stalltipset från landets ekonomer, att som småsparare köpa fonder, har Akelius mycket till övers för. Det är helt enkelt inte lönsamt, anser han.
– Det finns ingen anledning att ha en mellanhand. Det är lätt att köpa aktier och 80 procent av världens fonder når inte index. Fonder omsätter aktier enligt dagens horoskop. Köp själv och rör inte på tio år, då tjänar du pengar.

Ligger det något i det?
Känslan är väl att såhär gör man om man vill ha en ”säker” avkastning, där man har pengar över.

Vad anser ni?
Det beror på vilken typ av investerare du är helt enkelt. Roger har lite svårt med inlevelse och tror att alla är som han själv vilket är ett stort felslut. Dock är han kvick i huvudet och alltid intressant även om han verkligen inte är min guru.
Citera
2024-03-17, 16:34
  #81
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Roger Akelius: Därför ska du INTE köpa fonder
Mångmiljardären ger sina bästa tips till småsparare.

Akelius rekommenderar att välja 20 aktier och behålla dem i tio år. Han tycker man ska välja stabila bolag i sektorer som livsmedel, försäkringar och banker.
Han avråder också från att investera i startupbolag och ifrågasätter fördelarna med fonder, då ”80 procent inte slår index”.

Ratar fonder:
Inte heller det vanliga stalltipset från landets ekonomer, att som småsparare köpa fonder, har Akelius mycket till övers för. Det är helt enkelt inte lönsamt, anser han.
– Det finns ingen anledning att ha en mellanhand. Det är lätt att köpa aktier och 80 procent av världens fonder når inte index. Fonder omsätter aktier enligt dagens horoskop. Köp själv och rör inte på tio år, då tjänar du pengar.

Ligger det något i det?
Känslan är väl att såhär gör man om man vill ha en ”säker” avkastning, där man har pengar över.

Vad anser ni?
Aktiv förvaltning underpresterar mot index, så köp index.

Akelius uttalar sig om att aktiva fonder i 80% av fallen misslyckas slå index.
Logiska lösningen blir då att köpa en billig bred indexfond.

Akelius säger att eftersom 80 % av alla välutbildade kompetenta fondförvaltare misslyckas med att köpa rätt aktier så bör outbildade inkompetenta småsparare själva försöka överträffa fondförvaltarna!
Nej.
Logiska lösningen för att slå fondförvaltarna är att köpa en billig bred indexfond.

Aktiv förvaltning underpresterar mot index, så köp index.
Citera
2024-03-17, 19:59
  #82
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Aktiv förvaltning underpresterar mot index, så köp index.

Akelius uttalar sig om att aktiva fonder i 80% av fallen misslyckas slå index.
Logiska lösningen blir då att köpa en billig bred indexfond.

Akelius säger att eftersom 80 % av alla välutbildade kompetenta fondförvaltare misslyckas med att köpa rätt aktier så bör outbildade inkompetenta småsparare själva försöka överträffa fondförvaltarna!
Nej.
Logiska lösningen för att slå fondförvaltarna är att köpa en billig bred indexfond.

Aktiv förvaltning underpresterar mot index, så köp index.
En indexfond slår aldrig index vilket ni som bara talar om billiga breda indexfonder inte förstår.
Den som är intresserad och har lite bättre koll kan enkelt slå index med förvaltade branchfonder, själv spöade jag index förra året genom att investera i techfonder. Så läs på.
Citera
2024-03-17, 20:40
  #83
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
En indexfond slår aldrig index vilket ni som bara talar om billiga breda indexfonder inte förstår.
Den som är intresserad och har lite bättre koll kan enkelt slå index med förvaltade branchfonder, själv spöade jag index förra året genom att investera i techfonder. Så läs på.

Jämför indexfonden
Nordnet Indexfond Teknologi som kostar 0,4% per år
med
Swedbank Robur Technology A som kostar 1,25% per år.

Du tjänar inget i långa loppet på att ta en aktivt förvaltad fond, när du kan köpa en indexfond med samma inriktning.

https://www.nordnet.se/marknaden/fon...bur-technology
https://www.nordnet.se/marknaden/fon...eknologi-index
Citera
2024-04-29, 14:05
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jämför indexfonden
Nordnet Indexfond Teknologi som kostar 0,4% per år
med
Swedbank Robur Technology A som kostar 1,25% per år.

Du tjänar inget i långa loppet på att ta en aktivt förvaltad fond, när du kan köpa en indexfond med samma inriktning.

https://www.nordnet.se/marknaden/fon...bur-technology
https://www.nordnet.se/marknaden/fon...eknologi-index
Visst.. Swedbanks fond nästan 10% bättre bara på 1 år..kolla upp 10 år bakåt och jämför..
Fondavgiften dras av avkasting
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback