• 1
  • 2
2024-03-13, 18:51
Medlem
Hej!

Har vart i planerna att utbilda mig på yrkeshögskola och har tankarna att byta branch helt. Tankarna går mellan mjukvarutestare, .net utvecklare eller AI utbildning men känner att jag vet för lite om branschen så tänkte kolla med Flashback vad ni tycker.

Vad hade du utbildat dig till om du visste det du vet om IT branschen idag? Dela gärna tips
Citera
2024-03-13, 21:31
Moderator
vhes avatar
Givet att tråden placerats i ett underforum till Systemutveckling får vi anta att TS är ute efter utbildningar inom det området.

Om frågan är mer allmänt ställd hänvisas TS till (FB) Utbildning och studier

OT Raderat

/Moderator
Citera
2024-03-14, 11:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Pentester kanske. Det är kul att penetrera.

Dessutom är IT-säkerhet extremt hett just nu och kommer garanterat vara det framöver också, folk som hackar och ställer till lär inte helt plötsligt sluta finnas, och IT-systemen blir allt mer kritiska i alla delar av samhälle, industri och privatliv.
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-03-14 kl. 11:18.
Citera
2024-03-15, 11:51
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazylewd
Hej!

Har vart i planerna att utbilda mig på yrkeshögskola och har tankarna att byta branch helt. Tankarna går mellan mjukvarutestare, .net utvecklare eller AI utbildning men känner att jag vet för lite om branschen så tänkte kolla med Flashback vad ni tycker.

Vad hade du utbildat dig till om du visste det du vet om IT branschen idag? Dela gärna tips
Konkret vad vill du jobba med i framtiden som ger dig energi och en framtidsönskan? Den utbildning som väljer - skulle det där finnas synergier där delar av utbildningen ger insteg i andra yrken som du också är intresserad av?

När jag gick min utbildning utöver gymnasiet så gav de mig insikt att det finns ju jobb i allting. Så det enda som begränsar är endast förståelse själv över vilka jobb man kan söka eller sin egen kreativitet att starta eget där man kan vässa sina kunskaper och erbjuda dessa till lokala eller globala köpare.

IT hjälper ju lite att utöka kundkrets eller att man kan jobba lite mer "hemifrån" vilket blev en hype som är mycket logiskt att man kanske önskar ett jobb i framtiden så att man inte måste befinna sig på en viss plats. Det extrema är att vara helt oberoende av plats och kunna jobba varsomhelst i världen.
Citera
2024-03-15, 12:13
Medlem
AI utbildning helt klart! Där är vi fortfarande bara i dess linda och det är antingen att utveckla sig i det och åtminstone ha hum om det i olika sammanhang som gäller eller bli utkonkurerande av AI. AI & säkerhet är riktigt spännande och med något som ligger framtiden an.
Men sedan när det kommer till YH-utbildningar i IT sammanhang, så kan de ha lite brister som mer handlar om företagen som vill sälja in eget arbete i kurserna till programmet, ha gott om billig arbetskraft, praktikanter och en del annat, så kolla lite de där utbildningarna mot motsvarande inom högskolan, annars kan det sluta med att du är utbildad i något som inte riktigt räcker hela vägen fram för ett arbete.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-03-15 kl. 12:22.
Citera
2024-03-15, 18:34
Moderator
vhes avatar
Rubrik lätt justerad.

Utgående rubrik: Vad hade du utbildat dig till idag om du fick välja?
Ny rubrik: Vad inom IT hade du utbildat dig till idag om du fick välja?

Vi håller som sagt tråden om utbildningar och sysselsättningar inom IT-sektorn för att hålla diskussionen relevant för forumdelen.

/Moderator
Citera
2024-03-16, 14:14
Medlem
Antingen inbäddad systemutvecklare eller dataingenjör
Citera
2024-03-16, 14:16
Medlem
Mullrets avatar
Hacker. Sedan kunde man sett till att lönen blivit ok.
Citera
2024-03-18, 20:41
Medlem
Nåt som talar för att yrkesvalet inte spelar så stor roll som man kan tro

Min vibb är att inom IT är att de flesta väldigt nöjda med där man arbetar.
Alla tänker att "utan mig skulle ingenting fungera" - på ett positivt vis.

* Webutvecklare tänker "utan mig - så har användaren ingen websida att besöka"
* De som utvecklar editors tänker "utan mig - hade alla utvecklare haft det sämre"
* Server admins och webhosting utvecklare tänker "utan mig - skulle websidan ligga nere oftare eller bli svårare att uppdatera"
* De som utvecklar browsers etänker "utan mig - inga websidor"
* Operativsystems-utvecklare tänker "utan mig - inga browsers"
* Hårdaru-utvecklare tänker "utan mig - inga operativsystem"
* IT-avdelningen tänker "utan mig - inget nät på kontoret"

Själv är jag programmerare, mer specifikt webutvecklare, och tycker det är jättekul.
* När jag pluggade fick jag välja mellan nätverk och programmering - det jag såg som fördelen med programmering är att jag kan bygga websidor eller program som jag tycker är kreativt och kul, och kan användas av vem som helst, mig själv, eller vänner. Men jag skulle inte tycka det va kul att sätta upp ett bra hemnätverk åt en vän...det ser jag mer som ett rent arbete.
Senast redigerad av MarcoBolan 2024-03-18 kl. 20:46.
Citera
2024-03-28, 00:01
Medlem
Jenssens avatar
Det finns en hel del jobb inom .Net världen så det är nog inget dumt val, då får du lära dig C#.

Pentestare tror jag inte på för om du ska bli duktig på det så behöver du ha programmering som grund. Så pentestare är något du kan satsa på sen efter du arbetat som utvecklare i några år.

Mjukvarutestare är sjukt tråkigt så inget du vill göra en längre period. Det är roligt om projektet tillåter att all testning sker via kodade procedurer men mer troligt är att det blir en del manuell testning och väldigt monotona arbetsuppgifter.

Så kör på .Net med inriktning mot webb och ehandel så är du safe.
Citera
2024-03-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenssen
Det finns en hel del jobb inom .Net världen så det är nog inget dumt val, då får du lära dig C#.

Pentestare tror jag inte på för om du ska bli duktig på det så behöver du ha programmering som grund. Så pentestare är något du kan satsa på sen efter du arbetat som utvecklare i några år.

Mjukvarutestare är sjukt tråkigt så inget du vill göra en längre period. Det är roligt om projektet tillåter att all testning sker via kodade procedurer men mer troligt är att det blir en del manuell testning och väldigt monotona arbetsuppgifter.

Så kör på .Net med inriktning mot webb och ehandel så är du safe.

Tack för svar!

Så pentestare uteslutar du helt om man inte har tidigare jobberfarenheter av programmering? Då stryker jag det från min lista!

Just nu funderar jag på DevOps och .net utvecklare som du nämde. Svårt att ta ett beslut utan att "veta" vad branschen behöver bara!
Citera
2024-04-04, 05:27
Medlem
Jenssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazylewd
Tack för svar!

Så pentestare uteslutar du helt om man inte har tidigare jobberfarenheter av programmering? Då stryker jag det från min lista!

Just nu funderar jag på DevOps och .net utvecklare som du nämde. Svårt att ta ett beslut utan att "veta" vad branschen behöver bara!
Du kan säkert bli en pentestare utan att kunna koda men ska du bli en duktig pentestare så behöver du vara en grym programmerare också. Du kan t.ex hamna i en situation där du behöver koda en payload i Python för att utnyttja ett säkerhetshål i någon obskyr tjänst som körs på en server.

Att leta efter sårbarheter blir mycket smidigare om du vet hur tekniken/standarden fungerar "under huven". Ta en API som exempel, har du byggt en så vet du hur JSON Web Token fungerar och kan kolla efter sårbarheter som "JWT replay vulnerability", "JWT tampering vulnerability" och "JWT injection vulnerability". Du vet antagligen också hur OAuth fungerar och kan kolla efter "OAuth code interception vulnerability", "OAuth code replay vulnerability... osv". Du förstår min poäng.

Om du vill vara säker på att du får jobb efter examen så kan jag rekommendera tre YH-utbildningar. Webbutveckling inriktning E-handel, Fullstack Developer och Blockchainutvecklare. Hade jag varit 18 år igen hade jag valt någon utav dom tre, antagligen Fullstackutvecklare (jobbar som det idag) men Blockchainutvecklare är inte långt efter. Lite tips från mig! 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in