Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 22:21
  #13
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Varför tror iranier att någon bryr sig om persien inklusive dem själva? Man går inte runt i europa och säger att man är rommare och kommer från rommarriket?

Du svarar inte på min fråga. Vad är det mer persisik kultur och historia du inte gillar?

Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Du menar kasta syra på våra tonårsdöttrar pga de har ”vanärat” familjen? Inte låta kvinnor göra något i huvudtaget? Tvinga kvinnor bära burka? Inte tillåta homosexualitet etc.?

Inget av det du nämner är persisk kultur egentligen. Vissa arabiska länder har dock några av dessa saker som del av sitt, från vårt perspektiv, kulturella bagage. Visserligen har Iran sedan 40-50 år en islamistisk regim men denna har egentligen inget större fäste i den persiska kulturen eller vad gäller stöd hos folket. Du kanske har sett hur persisika kvinnor i Sverige i princip aldrig bär hijab av någon sort. I Iran kan du se dem bära den men så lite som de kan komma undan med utan att polisen ingriper. Hedersrelaterat våld är heller egentligen inte del av kulturen i Iran. Den persiska kulturen har aldrig egentligen varit islamistisk på det sättet.

Den enda poängen du egentligen har gjort som jag håller med om är att perserna är ett oerhört stolt folk som gärna framhäver sin egen kultur.
Citera
2024-03-13, 23:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Personer från mellanöstern - och särskilt iran eller persien som dom vill kalla det- verkar ha en slags stolthet över sin kultur som jag aldrig förstått. Min bild har alltid varit att mellanöstern i egenskap kanske av centrala afrika alltid varit mer eller mindre världens rövhål i termer av grymhet och i termer av icke fungerande samhälle. Men persierna stoltserar ändå stolt och tycker de är ack så viktiga. Men hur går i sånna fall detta ihop? Dessa människor har alltid i historien setts som barbariska grymma härskare? Har jag missat nåt angårnde Iran eller har jag rätt och det är samhällets rövhål med förvirrade invånare som ej fattar detta?
Du svamlar.
Perser är som regel mycket bättre än araber. Vad har centrala afrika med saken att göra?
#tokstolle #idiot
Citera
2024-03-13, 23:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Du svamlar.
Perser är som regel mycket bättre än araber. Vad har centrala afrika med saken att göra?
#tokstolle #idiot
”Perser är som regel mycket bättres än araber…” i vilken utsträckning?
Citera
2024-03-13, 23:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
”Perser är som regel mycket bättres än araber…” i vilken utsträckning?
Kolla integrationen tex.
Citera
2024-03-13, 23:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Den enda poängen du egentligen har gjort som jag håller med om är att perserna är ett oerhört stolt folk som gärna framhäver sin egen kultur.

Exakt min poäng. Exakt vad har denna babiankultur bidragit med? Säg en känd person från denna babiankultur?
Citera
2024-03-13, 23:26
  #18
Medlem
” Det persiska riket är historikernas namn på de akemenidiska, parthiska och sasanidiska dynastiernas välden.[1] Det persiska riket sträckte sig på sina höjdpunkter från Indus i öster till Balkan och Libyen i väster, Kaukasien och Centralasien i norr till Abessinien i söder. Mellan cirka 550 och 330 f.Kr. var det persiska riket världens främsta politiska och militära stormakt.”

Grattis för 2500 år sedan var persien något!!
Citera
2024-03-13, 23:30
  #19
Medlem
Som jag vet har inte en enda iransk vetenskapsman vunnit nobelpris.
Citera
2024-03-13, 23:48
  #20
Medlem
Vad beror Iraniers extrema självhävdelsebehov på? Exakt allt på jordklotet verkar vara underordnat att kunna visa upp en fin fasad och en fin yrkestitel etc.

Flit och strävsamhet är så klart positivt men det där folket verkar vara beredda att gå över lik för att till varje pris kunna visa upp ett fint yttre.

Många påstår ju att Iranier är bland dom folkgrupper som är lättast att integrera i Svenska samhället men den här biten går ju fundamentalt på tvärs mot svenska värderingar.
Citera
2024-03-13, 23:50
  #21
Medlem
Storfetdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Som jag vet har inte en enda iransk vetenskapsman vunnit nobelpris.
Nobelpriset har tyvärr inte så mycket trovärdighet när krigsbrottslingar som Henry Kissinger och Barack Obama kan vinna "fredspriset".
Citera
2024-03-13, 23:58
  #22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Du menar kasta syra på våra tonårsdöttrar pga de har ”vanärat” familjen? Inte låta kvinnor göra något i huvudtaget? Tvinga kvinnor bära burka? Inte tillåta homosexualitet etc.?
Till skillnad mot svenskar bildar nu dessa människor familj och de låter inte sina föräldrar ruttna bort ensamma i en lägenhet.
Citera
2024-03-14, 00:01
  #23
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Till skillnad mot svenskar bildar nu dessa människor familj och de låter inte sina föräldrar ruttna bort ensamma i en lägenhet.
Kärringar som dig är några som inte klarar av ensamhet!
Vem fan vill ha barnbarn springande och skrikande?
Inte jag!
Citera
2024-03-14, 00:08
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Personer från mellanöstern - och särskilt iran eller persien som dom vill kalla det- verkar ha en slags stolthet över sin kultur som jag aldrig förstått. Min bild har alltid varit att mellanöstern i egenskap kanske av centrala afrika alltid varit mer eller mindre världens rövhål i termer av grymhet och i termer av icke fungerande samhälle. Men persierna stoltserar ändå stolt och tycker de är ack så viktiga. Men hur går i sånna fall detta ihop? Dessa människor har alltid i historien setts som barbariska grymma härskare? Har jag missat nåt angårnde Iran eller har jag rätt och det är samhällets rövhål med förvirrade invånare som ej fattar detta?

Nej, de har inte en bra kultur som är grundad i mänsklig ethos
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback