Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-13, 19:50
  #1
Medlem
Personer från mellanöstern - och särskilt iran eller persien som dom vill kalla det- verkar ha en slags stolthet över sin kultur som jag aldrig förstått. Min bild har alltid varit att mellanöstern i egenskap kanske av centrala afrika alltid varit mer eller mindre världens rövhål i termer av grymhet och i termer av icke fungerande samhälle. Men persierna stoltserar ändå stolt och tycker de är ack så viktiga. Men hur går i sånna fall detta ihop? Dessa människor har alltid i historien setts som barbariska grymma härskare? Har jag missat nåt angårnde Iran eller har jag rätt och det är samhällets rövhål med förvirrade invånare som ej fattar detta?
Citera
2024-03-13, 19:59
  #2
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Personer från mellanöstern - och särskilt iran eller persien som dom vill kalla det- verkar ha en slags stolthet över sin kultur som jag aldrig förstått. Min bild har alltid varit att mellanöstern i egenskap kanske av centrala afrika alltid varit mer eller mindre världens rövhål i termer av grymhet och i termer av icke fungerande samhälle. Men persierna stoltserar ändå stolt och tycker de är ack så viktiga. Men hur går i sånna fall detta ihop? Dessa människor har alltid i historien setts som barbariska grymma härskare? Har jag missat nåt angårnde Iran eller har jag rätt och det är samhällets rövhål med förvirrade invånare som ej fattar detta?

Det är väl snarare tvärtom? Persienriket ses oftast av historiker som tämligen nedtonat (med imperiemått mätt). Det fanns stor frihet att behålla lokala kulturer och religioner till exempel (så länge man betalade sin skatt givetvis). Men som med alla imperier finns det naturligtvis avigsidor också.

Vad är det i den persiska historien du finner särskilt motbjudande?
Citera
2024-03-13, 20:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det är väl snarare tvärtom? Persienriket ses oftast av historiker som tämligen nedtonat (med imperiemått mätt). Det fanns stor frihet att behålla lokala kulturer och religioner till exempel (så länge man betalade sin skatt givetvis). Men som med alla imperier finns det naturligtvis avigsidor också.

Vad är det i den persiska historien du finner särskilt motbjudande?

Varför tror iranier att någon bryr sig om persien inklusive dem själva? Man går inte runt i europa och säger att man är rommare och kommer från rommarriket?
Citera
2024-03-13, 20:17
  #4
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Varför tror iranier att någon bryr sig om persien inklusive dem själva? Man går inte runt i europa och säger att man är rommare och kommer från rommarriket?

För att dom inte vill bli tagna för att vara araber , vill kanske inte heller förknippas med muslimer och regimen.
Citera
2024-03-13, 20:28
  #5
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Har jag missat nåt angårnde Iran eller har jag rätt och det är samhällets rövhål med förvirrade invånare som ej fattar detta?

Ja. Iran har ingenting med araberna att göra. De är indoeuropéer, väldigt intelligenta och pålästa. Kunniga inom det mesta, skulle säga att den typiska iraniern har högre IQ än den typiska svensken av anekdotisk erfarenhet.

Det kan man dock inte säga om araber.
Citera
2024-03-13, 21:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
(FB) En tråd om Ryszard Kapuściński

Du menar att överlägsenhet eller så kallat machokultur är kulturellt betingat för iranier …och även till och med kanske är en slags överlevnadsstrategi? Hmmm.. intressant isf något vi helt saknar i Sverige och som svenskar. Här tar vi förgivet stt vi kan lita på varandra, jobba med varandra, mot gemensam fiende.

Hur ser relationen araber/iranier ut historiskt sinsemellan och har de alltid slagits om samma mark? I Sverige har vi alltid respekterar ryssland och tyskland även om vi slagits om samma mark.
Citera
2024-03-13, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. Iran har ingenting med araberna att göra. De är indoeuropéer, väldigt intelligenta och pålästa. Kunniga inom det mesta, skulle säga att den typiska iraniern har högre IQ än den typiska svensken av anekdotisk erfarenhet.

Det kan man dock inte säga om araber.

Nu förstår jag. Iranierna försöker särskilja sig sina grannar - och beskylla dem på all skit. Lite som tyskland försökte särskilja sig från judar, fast i liten skala. 💩
Citera
2024-03-13, 21:18
  #8
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Tror många svenskar skulle må bättre av att anamma kulturen som araber eller ännu hellre perser utövar än den degenererande amerikanska kulturen som vi anammat i Sverige.

Rekordmånga tonåringar äter antidepressiva och det är tack vare amerikansk skitkultur till stor del.
Citera
2024-03-13, 21:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Tror många svenskar skulle må bättre av att anamma kulturen som araber eller ännu hellre perser utövar än den degenererande amerikanska kulturen som vi anammat i Sverige.

Rekordmånga tonåringar äter antidepressiva och det är tack vare amerikansk skitkultur till stor del.
Du menar kasta syra på våra tonårsdöttrar pga de har ”vanärat” familjen? Inte låta kvinnor göra något i huvudtaget? Tvinga kvinnor bära burka? Inte tillåta homosexualitet etc.?
Citera
2024-03-13, 21:30
  #10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Nu förstår jag. Iranierna försöker särskilja sig sina grannar - och beskylla dem på all skit. Lite som tyskland försökte särskilja sig från judar, fast i liten skala. 💩

Nej, de är smartare än sina grannar rent objektivt.
Citera
2024-03-13, 21:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Tror många svenskar skulle må bättre av att anamma kulturen som araber eller ännu hellre perser utövar än den degenererande amerikanska kulturen som vi anammat i Sverige.

Rekordmånga tonåringar äter antidepressiva och det är tack vare amerikansk skitkultur till stor del.

drömmen om att ha sex med din förstekusin?

du kan vara helt lugn för att även den mest depreverade och udda västerländska kulturyttringen slår sig slätt mot generationer av innavel....
Citera
2024-03-13, 22:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, de är smartare än sina grannar rent objektivt.

Vad betyder ens det ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback