Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-03-14, 10:50
Medlem
Hallå där!

Om någon skulle ha tid och lust att försöka luska ut vad som är fel här så vore jag väldigt tacksam!

Jag har en dator som är ca 5-6 år gammal.

Specs:

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Six-Core, 3.40 GHz
GPU: Nvidia Geforce Gtx 1080 Ti 11gb
RAM: 16GB (helt nya)
HDD: 1 SSD på ca 110gb och 1 vanlig HDD på 1TB. (SSDn är nästan helt full)
OS: Windows 10 Ett ej aktiverat windows som följde med när jag köpte datorn begagnat. Första åren kom det inget felmeddelande att jag behövde aktivera men sen nåt år tillbaka i samband med att jag formaterade kommer det ett meddelande att jag kan aktivera windows genom en nyckel (verkar dock inte vara obligatoriskt) . Har också detta felmeddelande 0x8007232B.

I mina ögon fortfarande en ganska bra dator som ska ta de flesta spel på high? Jag menar min GPU använder sällan en tredjedel av minnet när jag spelar på high. Inget av dessa komponenter överhettas när jag spelar. Jag har stöd för 144hz men i de allra flesta spel får jag 50-90 i fps (i bästa fall 90-120 fps i ett fåtal spel) Har testat en mängd spel som inte ens är så nya och upplever kluddig grafik och fps-drops. Jag upplever inte att det blir bättre när jag sänker grafiken till Low eller Medium, kanske vinner 5-10fps på det men inte mer.

Hur kommer det sig? Jag har försökt lokalisera felet men är inte så kunnig, bytt RAM och allt. Kan det vara så att det är hårddiskarna det är fel på? Problemet kvarstod även när jag formade den.

Det är så sjukt störande då jag har ett bra grafikkort och allt verkar se bra ut när jag kollar temperaturer osv. Kanske är grafikkortet skadat på nåt vis??

Jag har aldrig bytt kylpasta men där emot har jag blåst den från damm och gör det ganska ofta.

Andra problem som jag upplever är att vissa spel kan ta riktigt lång tid att starta och grafiken kan se kluddig ut.

Super tacksam för alla tips jag kan få här!

Mvh
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-03-14 kl. 10:56.
Citera
2024-03-14, 11:19
Medlem
Sn0o0oZs avatar
för gammal och svag hårdvara,
en hdd 2024?
det är pga hddn som spel tar så lång tid att starta
processorn är väldigt svag.
vad är det för ram?
Citera
2024-03-14, 11:33
Medlem
Gör plats på din SSD.
Citera
2024-03-14, 11:48
Medlem
anarquistens avatar
Om det finns en plats på moderkortet så köp en ny ssd.m2-disk. Därefter installerar du endast windows på den, ingenting annat. Spel och övriga program är bättre att lägga på en separat disk, inte partition utan fysiskt separat disk alltså, och givetvis en SSD då. Gamla mekaniska diskar är hopplöst trötta i jämförelse. Man kan möjligtvis använda dom för lagring i nödfall men inte om man vill ha höga fps i spel.
Citera
2024-03-14, 12:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Din dator var gammal redan för några år sedan...
Citera
2024-03-14, 15:08
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Om det finns en plats på moderkortet så köp en ny ssd.m2-disk. Därefter installerar du endast windows på den, ingenting annat. Spel och övriga program är bättre att lägga på en separat disk, inte partition utan fysiskt separat disk alltså, och givetvis en SSD då. Gamla mekaniska diskar är hopplöst trötta i jämförelse. Man kan möjligtvis använda dom för lagring i nödfall men inte om man vill ha höga fps i spel.
SSD kontra HDD har ingenting med FPS att göra.
Citera
2024-03-14, 16:59
Medlem
swebarbs avatar
kör vsync och cappa fps till max 60. helt meningslöst köra högre än 60fps på en sån gammal dator det sliter bara mer på hårdvaran och den klarar som du märker inte av det.

att spel tar lång tid att starta beror på att en vanligh hdd inte hinner läsa in all data tillräckligt fort, en ssd löser det problemet. dom flesta spel idag kräver mer eller mindre ssd
Senast redigerad av swebarb 2024-03-14 kl. 17:02.
Citera
2024-03-14, 17:44
Medlem
Mer ram Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) DDR4 3200 (PC4-25600) C16 1.35V Desktop Memory. Köp x4, garanterar att det kommer bli bättre.
Citera
2024-03-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
kör vsync och cappa fps till max 60. helt meningslöst köra högre än 60fps på en sån gammal dator det sliter bara mer på hårdvaran och den klarar som du märker inte av det.

att spel tar lång tid att starta beror på att en vanligh hdd inte hinner läsa in all data tillräckligt fort, en ssd löser det problemet. dom flesta spel idag kräver mer eller mindre ssd

Ett fåtal spel funkar runt 100 fps. Jag körde tillexempel Modernwarfare med högsta grafik, var snyggt som fan och flöt på i fps medans andra spel (som man tror inte ska va lika krävande) inte flyter. Svårt att gå tillbaka till 60 igen. Kanske får överväga att köpa ny burk..
Citera
2024-03-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottun
Gör plats på din SSD.

Ska testa att formatera och boota om Windows 10 med usb.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Din dator var gammal redan för några år sedan...

Jaa.. det är nog så. Har hört att mitt grafikkort fortfarande ska hålla dock men det är kanske mer värt att köpa ny än att byta ut komponenter.

Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Mer ram Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) DDR4 3200 (PC4-25600) C16 1.35V Desktop Memory. Köp x4, garanterar att det kommer bli bättre.

Tack för input men köpte ganska nyss nya ram. Jag formaterar datorn nu och blir det inte bättre efter ska jag nog överväga att köpa ny burk än att uppgradera vissa delar. Den har nog tjänat sitt vid det här laget.
Citera
2024-03-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
för gammal och svag hårdvara,
en hdd 2024?
det är pga hddn som spel tar så lång tid att starta
processorn är väldigt svag.
vad är det för ram?

Minns inte var det var för ram och är inte hemma just nu. Men de mest prisvärda iaf, alltså typ standard 8gb x2, tror jag betala runt 800 för båda. Vengence nånting tror jag de hette. Jag hade problem med bluescreen och efter jag bytte blev det bättre. Men jaa datorn är gammal.. kanske dags för helt ny. Tack alla i tråden för inputs.
Citera
2024-03-14, 19:42
Medlem
anomaligns avatar
Kan det vara att SSD:n börjar bli full som är problemet? Typ att windows använder disken för tillfällig lagring av page-fil eller nåt sånt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in